Wel of niet dragen van een helm bij ongevallen?

Auteur Topic: Wel of niet dragen van een helm bij ongevallen?  (gelezen 3888 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gepost op: 18 december 2006, 16:53:30
Hoeven de ambu-medewerkers daar geen helm te dragen?  ??? :-X




polki

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 18 december 2006, 16:55:12
Jij weet ook dat het moet, maar wordt nog wel eens vergeten, en dan zeg jij natuurlijk, dat hij/zij daar op aangesproken moet worden, maar in de hectiek vergeet men wel eens iets!
Kan gebeuren toch?


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #2 Gepost op: 19 december 2006, 11:00:47
wat een onzin weer om over een helm te zeuren!
personeel staat bij knippen op een mooie afstand en wanneer persoon op plank gelegd word is het inderdaad super gevaarlijk en moet je een helm op hebben!

en waarom heeft de brandweer wel een helm op?????? juist omdat daar de veiligheidsbril inzit!


Gast48368

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 19 december 2006, 11:27:01
N.a.v. deze topic kan de discussie hier verder worden gevoerd  ;)


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #4 Gepost op: 20 december 2006, 14:57:47
Ik heb ambu-broeders in almere ook nog nooit een helm zien dragen bij een ongeval met beknelling :-X
Moet zeggen, dat ik dat wel helemaal fout vind, maar goed, zoals hier boven ook al geschreven, in alle hektiek kan je wat vergeten, maar alsnog.


Wilfred.

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 21 december 2006, 22:36:58
Een HELM heb je niet voor niets bij je dus als het nodig is zal ik hem ook zeker gebruiken !!

Eigen veiligheid staat toch voorop !


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #6 Gepost op: 22 december 2006, 12:28:17
Ik heb ambu-broeders in almere ook nog nooit een helm zien dragen bij een ongeval met beknelling :-X
Moet zeggen, dat ik dat wel helemaal fout vind, maar goed, zoals hier boven ook al geschreven, in alle hektiek kan je wat vergeten, maar alsnog.

komt er iets op over beste stuurlui?? en dergelijke. natuurlijk zijn ook dat mensen die weten wat ze doen. als het nodig is zullen ze die krengen heus wel dragen. vraag me alleen af of de mensen die hier roepen dat het wel hoort wel eens met die helmen hebben gewerkt. het zijn geen brandweerhelmen en je hebt verder ook geen brandweerbescherming als een dikke sterke broek, jas en handschoenen dus moet je gewoon uit de gevaarzone blijven en als er geplankt kan worden omdat het dak er af is is er ook geen reden meer voor de helm vanuit het ambuperspectief gezien dan.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #7 Gepost op: 23 december 2006, 15:41:11
Even aanvullend op het bericht van rick.....de brandweerhelmen zijn allemaal persoonlijk aangemeten. Dat is het verschil. De kleredingen die wij hebben zijn het goedkoopste van de goedkoopste. Ze zitten niet lekker, ze belemmeren je werkzaamheden en in sommige gevallen nog kapot ook. Ik wil geen gele/rode oorlog hier ontketenen maar vaak is goed overleg het antwoord. Ik heb het veel te vaak meegemaakt dat een over-enthousiaste brandweerman ging knippen of glas snijden zonder dat eerst te melden. Als wij weten dat dat soort dingen gebeuren dan maken we plaats voor de collega's.

WM.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #8 Gepost op: 23 december 2006, 16:25:53
De pacific ambulance helm, is niet het goedkoopste van het goedlkoopste.. echter of het voor al het werk de meest geschikte helm is weet ik niet.. In sommige situaties is niet de meest handige helm.

Ik merk dat niet iedereen weet hoe de helm snel op maat kan krijgen..   De lichte MSA F2 Helm is misschien ook geschikt voor ambulance werk.. Alleen heeft het een beetje een brandweer look..  

Als je Persoonlijke beschermingsmiddelen hebt, dan is het ook handig om ze te gebruiken en dat je weet hoe ze moet gebruiken en dat je ervaring mee opdoet..

We hebben gekozen voor een F2 helm met losse goggles, omdat deze ook comfortabel zit, als je in kleine ruimtes moet bewegen.. Tja en helmen zitten eigenlijk nooit echt super comfortabel, want anders droegen we ze altijd wel..  ;D ;D ;D


Hotdog

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #9 Gepost op: 23 december 2006, 17:03:42
ALs ik bij een beknelling kom en het ambulancepersoneel moet bij het slachtoffer blijven zitten tijdens de bevrijding doen ze gweoon hun helm op. Zo niet hebben ze volgens mij een probleem. Het gebeurd regelmatig dat ik het ambulancepersoneel erop moet wijzen dat ze hun helm pakken. Maar dat gebeurd dan ook zonder probleem of gezeur.