Vraag over Politie LES auto's

Auteur Topic: Vraag over Politie LES auto's  (gelezen 7368 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #10 Gepost op: 22 december 2006, 15:22:46
(...). Ze hebben in principe, ookal beschikken ze over vrijstelling, geen voorrang op het moment dat zij niet met OGS rijden.
(...)

Gebruik de zoekfunctie van het forum eens.... Dit onderwerp is al diverse keren aan de orde geweest! Je hebt geen voorrang als je met OGS rijd..... De andere bestuurders moeten je juist voorrang verlenen....  ;) :)


DanielB

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 22 december 2006, 15:31:47
Gebruik de zoekfunctie van het forum eens.... Dit onderwerp is al diverse keren aan de orde geweest! Je hebt geen voorrang als je met OGS rijd..... De andere bestuurders moeten je juist voorrang verlenen....  ;) :)

Je kan er toch op beboet worden als je het niet doet? Dan zit er wel een 'moet' aan, naar mijn mening...


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #12 Gepost op: 22 december 2006, 15:34:53
Je kan er toch op beboet worden als je het niet doet? Dan zit er wel een 'moet' aan, naar mijn mening...


er zit een verschil tussen voorrang krijgen en voorrang nemen. Als je met OGS rijd en je krijgt van een auto van rechts, die op een voorrangsweg rijd, die groen licht heeft  ;D, geen voorrang en er ontstaat een botsing dan zit je als bestuurder van een OGS voertuig goed fout....  ;)


Pleegkundige

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
  • Ambuvpk i.o
Reactie #13 Gepost op: 22 december 2006, 17:09:55
Ik zag net op teletekst staan dat er in Gelderland Midden ( Ede) een politieauto door rood reed, en vervolgens in botsing is gekomen met een vrachtauto die door groen reed. Stond niet bij dat hij met OGS reed. Eén agent had een hoofwond.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #14 Gepost op: 22 december 2006, 17:13:06
Stond niet bij dat hij met OGS reed. Eén agent had een hoofwond.
Stond ook niet bij dat hij zonder OGS reed.  ;) Ze waren op weg naar een inbraak melding. Maar goed, ik was er niet bij dus kan er weinig over zeggen, laat staan de toedracht van het ongeval. Ik hoop iedergeval dat de verwondingen meevallen.


Pleegkundige

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
  • Ambuvpk i.o
Reactie #15 Gepost op: 22 december 2006, 17:19:17
Stond ook niet bij dat hij zonder OGS reed.  ;) Ze waren op weg naar een inbraak melding. Maar goed, ik was er niet bij dus kan er weinig over zeggen, laat staan de toedracht van het ongeval. Ik hoop iedergeval dat de verwondingen meevallen.
Klopt, dat stond er inderdaad ook niet bij. Als ze onderweg naar een inbraakmelding waren zal de OGS wel aangestaan hebben.
Gelukkig voor de betrokken agenten dat het bij een hoofdwond is gebleven. Ik heb het veel raarder gezien na een aanrijding met een vrachtwagen.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #16 Gepost op: 22 december 2006, 18:04:37
Je kan er toch op beboet worden als je het niet doet? Dan zit er wel een 'moet' aan, naar mijn mening...

klopt
de bestuurder van de niet voorrang verlenende auto zal een proces verbaal krijgen daarvoor bij een aanrijding MAAR de bestuurder van het voorrangsvoertuig zal veel zwaarder aangepakt worden omdat NIEMAND ontheffing heeft waarmee hij/zij voorrang mag NEMEN. je hoort het te krijgen met ogs, je mag het niet NEMEN. het is ook geen afdwingen maar verzoeken.
Politie Aspirant niveau 4


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #17 Gepost op: 22 december 2006, 19:16:35
1) Voor een inbraakmelding krijg je niet snel toestemming om OGS te gebruiken, wat natuurlijk niet uitsluit dat je het alsnog wel gebruikt;
2) Als je OGS gebruikt, ben je een voorrangsvoertuig, maar je hebt nooit ontheffing van de WVW (gevaar/hinder veroorzaken etc.);
3) Tijdens de rijopleiding wordt zowel geoefend mét OGS, als zónder OGS. Een onderdeel van de rijopleiding is dan ook het zónder OGS veilig en snel bereiken van een locatie. Daarbij kun je bijvoorbeeld verkeerde voorsorteervakken moeten gebruiken.

Het feit dat dit als "niet netjes" wordt opgemerkt, geeft maar weer eens aan dat er weinig begrip voor bestaat. En natuurlijk, je wéét niet of men het met een reden doet, maar je weet óók niet of men niet toevallig naar een melding van een inbraak, overval, of bv iemand die op het punt staat ergens vanaf te springen is. Als de inbraak of overval bij jou plaatsvindt, ben je maar wát blij als er snel (en veilig) politie tp is zodat er meer kans bestaat om de daders op heterdaad aan te houden. Als men netjes in de rij aan zou sluiten bij een verkeerslicht, of OGS zou gebruiken, zou die kans veel kleiner zijn.
greetz,  Enrique


DanielB

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 22 december 2006, 20:25:54
1) Voor een inbraakmelding krijg je niet snel toestemming om OGS te gebruiken, wat natuurlijk niet uitsluit dat je het alsnog wel gebruikt;
2) Als je OGS gebruikt, ben je een voorrangsvoertuig, maar je hebt nooit ontheffing van de WVW (gevaar/hinder veroorzaken etc.);
3) Tijdens de rijopleiding wordt zowel geoefend mét OGS, als zónder OGS. Een onderdeel van de rijopleiding is dan ook het zónder OGS veilig en snel bereiken van een locatie. Daarbij kun je bijvoorbeeld verkeerde voorsorteervakken moeten gebruiken.

Het feit dat dit als "niet netjes" wordt opgemerkt, geeft maar weer eens aan dat er weinig begrip voor bestaat. En natuurlijk, je wéét niet of men het met een reden doet, maar je weet óók niet of men niet toevallig naar een melding van een inbraak, overval, of bv iemand die op het punt staat ergens vanaf te springen is. Als de inbraak of overval bij jou plaatsvindt, ben je maar wát blij als er snel (en veilig) politie tp is zodat er meer kans bestaat om de daders op heterdaad aan te houden. Als men netjes in de rij aan zou sluiten bij een verkeerslicht, of OGS zou gebruiken, zou die kans veel kleiner zijn.

Even duidelijk, in mijn voorbeeld / ervaring ging het om een leswagen. Dat staat hier eigenlijk ook centraal lijkt me in de discussie...


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #19 Gepost op: 22 december 2006, 20:35:54
Ik denk dat we beter kunnen stoppen.. weer zo'n eindeloze discussie. Het antwoord is gegeven: Ja, het mag.