Vraag over Politie LES auto's

Auteur Topic: Vraag over Politie LES auto's  (gelezen 7373 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Gepost op: 19 december 2006, 17:34:48
Mogen deze tijdens de rijopleiding zonder Blauw Blauw en sirene door het rode licht rijden ???
Gister reden er twee van deze wagen in purmerend en zag er een tot 2x aan toe door het rood rijden waarbij er wel een gevaarlijke situatie onstond omdat het verkeer wat groen kreeg opreed

Wie kan mij dit vertellen ??




Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #1 Gepost op: 19 december 2006, 17:40:48
Volgens mij wel, want ze mogen ook zonder OGS de snelheid overtreden en over bijv. de vluchtstrook rijden. Ik dacht dat ik ook had gelezen dat ze door rood mochten rijden. Zeker weet ik dit niet.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #2 Gepost op: 19 december 2006, 17:44:07
Ja, dat mag. Doel van de rijopleiding is juist om te leren hoe je veilig het rode licht negeerd. Er is een peciale onteheffing voor afgegeven door het ministerie van verkeer en waterstaat.

mvg
Mike


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #3 Gepost op: 19 december 2006, 19:18:31
Klopt helemaal, zie voor meer info www.politieacademie.nl
greetz,  Enrique


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #4 Gepost op: 19 december 2006, 19:31:51
Hier het stukje van de vrijstelling van bovenstaande website

Bron: http://www.politieacademie.nl/rijopleidingherkenbaar.html#vrijstelling

Vrijstelling
De politierijopleiding maakt gebruik van een vrijstelling verleend door de Minister van Verkeer en Waterstaat. In deze vrijstelling staat beschreven onder welke omstandigheden studenten, docenten en examinatoren van de politie rijopleiding ge- en verbodsbepalingen mogen overtreden. De veiligheid van het verkeer dient daarbij onder alle omstandigheden te zijn gewaarborgd en van de vrijstelling mag alleen gebruik worden gemaakt voor zover dit voor de uitvoering van de rijopleiding en het afnemen van examens noodzakelijk is. De Politieacademie houdt zich uiteraard strikt aan deze voorwaarden in de uitoefening van haar rijopleiding.

Op basis van de vrijstelling geldt bijvoorbeeld dat tijdens de politierijopleiding rechts ingehaald mag worden, de maximumsnelheid overtreden mag worden, op plekken stilstaan waar dat voor regulier verkeer niet is toegestaan (bijvoorbeeld bij een bushalte), gebruik mag worden gemaakt van de vluchtstrook anders dan in geval van nood en een doorgetrokken streep overschreden mag worden.

Kan even uit het stukje niks opmaken over het rooie licht, maar dat zal er wel bij horen ;)


Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Reactie #5 Gepost op: 19 december 2006, 19:44:09
Het blijkt dat de lessituaties op de openbare weg in opvallende politievoertuigen kunnen leiden tot onbegrip bij medeweggebruikers. U ziet de bestuurder van een politievoertuig een rood verkeerslicht negeren, terwijl hij honderd meter verderop rustig langs de kant van de weg gaat staan. De noodzaak voor de inhaalmanoeuvre lijkt dan te ontbreken. Omdat het aantal agenten in opleiding de komende jaren toeneemt, zal er ook vaker op de openbare weg worden geoefend. In de toekomst kunt u dus vaker te maken krijgen met deze situatie.

zelfde site iets verder gelezen  ;) ;D


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #6 Gepost op: 19 december 2006, 21:58:33
Het blijkt dat de lessituaties op de openbare weg in opvallende politievoertuigen kunnen leiden tot onbegrip bij medeweggebruikers. U ziet de bestuurder van een politievoertuig een rood verkeerslicht negeren, terwijl hij honderd meter verderop rustig langs de kant van de weg gaat staan. De noodzaak voor de inhaalmanoeuvre lijkt dan te ontbreken. Omdat het aantal agenten in opleiding de komende jaren toeneemt, zal er ook vaker op de openbare weg worden geoefend. In de toekomst kunt u dus vaker te maken krijgen met deze situatie.

zelfde site iets verder gelezen  ;) ;D


Het "leuke" is nu echter juist, dat men, sinds men met "L"-stickers en "rijopleiding" op de auto's rijdt, aanzienlijk vaker wordt "aangesproken" op het rijgedrag door burgers dan voorheen (toen ze nog in "normale" politiewagens reden. Toeteren, afsnijden, gebaren, scheldpartijen etc. zijn echt aan de orde van de dag nu. Die mensen worden dan meestal staande gehouden en dan wordt hen een folder uitgereikt en wordt ze uitgelegd waarom men deed wat men deed. En dat men het oefent, om in echte spoedsituaties waarbij de persoon in kwestie in nood zou kunnen zijn, snel en veilig tp te arriveren. Na die uitleg heeft men er wel begrip voor dan uiteindelijk. Blijkt dus dat mensen bijna altijd denken dat het politie-aspiranten zijn die aan het "lessen" zijn voor hun gewone rijbewijs!!! En men vindt dan dat de instructeur een slecht voorbeeld geeft door zo "asociaal" te rijden.

Gelukkig weten we het met z'n allen altijd beter natuurlijk, en hebben we heel snel ons oordeel klaar............ :-\

Eigenlijk slaat die "L" natuurlijk nergens op, omdat het - wegenverkeerswet-technisch - geen lesvoertuig is. Stickers met "POLITIE RIJ-INSTRUCTIE", zónder "L" zouden mijns inziens beter zijn.
greetz,  Enrique


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #7 Gepost op: 19 december 2006, 22:29:07
Ja ik weet niet.

Misschien komt L bij sommige mensen over als 'oh die heeft zijn rijbewijs nog niet, en die haalt hem via de politie' oid.
Misschien dat POLITIERIJOPLEIDING alleen, dus misschien beter is.

Max


Forumspookje

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 19 december 2006, 23:45:23
De eerste rij-opleiding (BROA) wordt gegeven aan de academie. In Utrecht hebben we nog een aantal voertuigen voor wat voortgezette opleidingen. Deze zijn niet voorzien van een 'L' of teksten als 'Rij-instructie'.


Bron: www.ditdoenwij.nl
Politie Utrecht


DanielB

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 22 december 2006, 15:10:31
Ik kan het opzich wel snappen, maar ik vind het een beetje flauw als zij zonder OGS helemaal links manouvreren om rechtdoor te gaan (voor mij was het rood, de baan voor linksaf waarop ze reden groen) terwijl vervolgens ze weer twee á drie banen terug naar rechts schuiven terwijl het licht voor mij op dat moment dat zij langzaam op het kruispunt rijden groen wordt. Ze hebben in principe, ookal beschikken ze over vrijstelling, geen voorrang op het moment dat zij niet met OGS rijden. In het stukje staat overigens ook niets over het volgen van de juiste banen voor de richtingen... Maar dat laatste is muggenzifterij... Maar het staat niet netjes:)

Is het niet beter om een aantal korte ritten JUIST OGS te rijden, omdat je ze dan kan leren te reageren op de reacties van mensen in het verkeer? Doch speel je dan ook weer, door de reacties van sommige automobilisten, wel weer met een stukje verkeersveiligheid.