Uitrukken is / wordt werktijd... ook voor vrijwilligers!!

Auteur Topic: Uitrukken is / wordt werktijd... ook voor vrijwilligers!!  (gelezen 9305 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #20 Gepost op: 6 januari 2007, 22:21:08
http://www.ad.nl/rotterdam/voorneputten/article959985.ece

Spuitgasten uit de brand

VOORNE-PUTTEN - De brandweerkorpsen op Voorne-Putten blijven op de huidige sterkte. Daar zag het enige tijd niet naar uit. Door een nieuw arbeidstijdenbesluit dreigden zij massaal spuitgasten te verliezen.
Brandweerkorpsen op Voorne-Putten hebben op het laatste moment een personele ramp weten af te wenden. Op een haar na hadden tientallen spuitgasten hun brandweerhelm aan de wilgen moeten hangen. De uitrukken zouden dan niet meer zo vanzelfsprekend zijn geweest.

Het gaat om vrijwillige brandweerlieden die elders werkzaam zijn bij de beroepsbrandweer. Onder het nieuwe arbeidstijdenbesluit gafdeze combinatie moeilijkheden, omdat ze als brandweerman meer uren maken dan wettelijk is toegestaan. Om dit te ondervangen, ondertekenen zij een document waarin zij instemmen met de tijdsoverschrijding.

Zo gaat het in Brielle om acht ’professionele’ vrijwilligers en in Hellevoetsluis om zestien. Bernisse telt drie van zulke ’probleemgevallen’. Spijkenisse en Westvoorne kennen dit probleem ook.

Punt is dat de spuitgasten met de ondertekening van het document het risico lopen dat hun baas die extra uren ’inpikt’.
Omdat de brandweerlieden er niets voor voelen hun extra uren aan hun baas te doneren, voelden sommigen zich genoodzaakt hun vrijwillige functie neer te leggen.

Daar is nu het ’ondertekeningsfoefje’ voor gevonden. ,,De problemen zijn nu zo goed als opgelost,’’ vertelt Hugo Viergever van de Brielse brandweer, waar acht beroeps-vrijwilligers werkzaam zijn. ,,Juridische zaken is er nog mee bezig, maar het ziet er goed uit.’’

Nog eens acht brandweerlieden verliezen zou rampzalig zijn voor de Brielse brandweer. Die moest vorig jaar al door vervroegde uittreding zeven mensen vervangen.

Sowieso komt de Brielse brandweer zo’n vier tot vijf mensen tekort waardoor het korps in 2006 zeker zes keer niet kon uitrukken en hulp nodig had uit Zwartewaal.


Melle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 357
    • brandweer Amersfoort
Reactie #21 Gepost op: 10 januari 2007, 00:46:54
Als alle wetten zijn ingegaan kunnen wij ook niet meer gezien worden als vrijwilligers maar meer als part-time medewerkers we maken toch een x aantal "vaste"oefenuren per week  :D ;D

Weer ff het topic aanwakkeren

Ja er gaat voor ons (als vrijwilliger) veel veranderen de komende maanden/jaren, eerst gaat de bezem door het werk van het beroeps personeel en die gaan dan "zeuren"(niet letterlijk nemen aub!) over de vrijwilligers want WIJ kunnen/mogen met de opt-out regeling 60 uur per week "werken".
Dus met de gevolgen dat zoals nu gaande is ook de bezem door het vrijwilligers gedeeldte gaat en terecht, we werken gezamelijk voor "dezelfde" baas alleen met een aangepaste regeling/bedoeling.
Ik ben zeer benieuwd wanneer er streng gecontroleerd gaat worden op de maximum van 60 uur door de arbeids-inspectie en ben ook zeer benieuwd hoe de klappen dan gaan vallen, want zonder de vrijwilligers wordt dat brandje (in gemeente zonder beroeps personeel als voorbeeld) niet geblust.
Ik denk dat er zwaardere klappen gaan vallen als een brand is en dat de AC gebeld wordt: We hebben geen mensen hier vanwege de 3 grote branden van afgelopen week en we zitten aan het maximale aantal uren dat we mogen werken.
Het resultaat zal dan wezen  een ander korps moet komen en de pers krijgt daar vanzelf wel een berichtje van via een P2000 site en gaat informeren, die krijgen vanzelf het verhaal te horen en plaatsen een bericht in een krant waardoor er weer vragen gesteld gaan worden in nederland en menig forum weer vol staat met dit soort dingen.


Ik sprak toevallig iemand van de gemeente Amersfoort:

"het is een schande dat er zo met het personeel dat dit soort (hulpverlenings)functie's om wordt gegaan, deze mensen staan dag in dag uit klaar voor iedereen en ze zijn bereid iedere calamiteit(vanuit brandweer perspectief) te verhelpen.

Deze mensen moet je koesteren niet behandelen als honden."


Mooie woorden vind ik zelf.


Melle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 357
    • brandweer Amersfoort
Reactie #22 Gepost op: 10 januari 2007, 00:56:30
OFF-TOPIC

Even een rare vraag maar wie weet hoe lang een minister per week aan het werk is???

Zoals de afgelopen maanden van net voor de (zoveelste) crisis zijn er volgens mij menig niet op tijd thuis geweest en hebben ze ook maar een paar uurtjes kunnen slapen om dan een paar uur later weer eens te verschijnen in de 2e kamer.
Dit soort dingen gebeurd wel vaker maar we horen daar nooit iemand over klagen zullen wij eens gaan onderzoeken hoe lang een minsister werkt en mag werken??? 8)
Even slapende honden wakker maken  ;D

Nu weer verder met het topic.


Melle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 357
    • brandweer Amersfoort
Reactie #23 Gepost op: 27 januari 2007, 11:53:44
En daar gaan we weer:

Wat zou er met Nederland gebeurd zijn tijdens de storm als vele vrijwilligers thuis waren gebleven nadat zij VELE uren zouden hebben gemaakt tijdens de storm(en) van laatst?

Ik heb speciaal een dag vrij genomen bij mijn (normale)werkgever zodat ik niet over de opt-out regeling heen ging en zo mogelijke problemen heb kunnen voorkomen. :-X


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #24 Gepost op: 27 januari 2007, 15:52:25
En daar gaan we weer:

Wat zou er met Nederland gebeurd zijn tijdens de storm als vele vrijwilligers thuis waren gebleven nadat zij VELE uren zouden hebben gemaakt tijdens de storm(en) van laatst?

Ik heb speciaal een dag vrij genomen bij mijn (normale)werkgever zodat ik niet over de opt-out regeling heen ging en zo mogelijke problemen heb kunnen voorkomen. :-X

zijn er meer mensen die dit gedaan hebben?? ???


Coen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 165
  • Brandweer 4 Life
Reactie #25 Gepost op: 31 januari 2007, 12:54:40
Regeltjes, regeltjes, regeltjes.

Jongens, als we reeël zijn, waar hebben we het over.......... Over die een á twee keer in het jaar dat iemand teveel uren maakt???
Een domme leert van zijn eigen fouten, een slimme van de fouten van een ander. Deel daarom de kennis die je hebt!


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #26 Gepost op: 31 januari 2007, 20:37:32
En daar gaan we weer:

Wat zou er met Nederland gebeurd zijn tijdens de storm als vele vrijwilligers thuis waren gebleven nadat zij VELE uren zouden hebben gemaakt tijdens de storm(en) van laatst?

Ik heb speciaal een dag vrij genomen bij mijn (normale)werkgever zodat ik niet over de opt-out regeling heen ging en zo mogelijke problemen heb kunnen voorkomen. :-X

je mag gemiddeld 48 uur per 25 weken maken......... als je dan voor 1 keer in die 26 weken eens wat meer uitrukuren hebt en de weken erop al weer minder is het probleem al weer opgelost! het is niet van week tot week maar in totaal het gemiddelde van 26 weken!


Melle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 357
    • brandweer Amersfoort
Reactie #27 Gepost op: 7 februari 2007, 23:31:18
je mag gemiddeld 48 uur per 25 weken maken......... als je dan voor 1 keer in die 26 weken eens wat meer uitrukuren hebt en de weken erop al weer minder is het probleem al weer opgelost! het is niet van week tot week maar in totaal het gemiddelde van 26 weken!

Mijn contract 40 uur normale werkgever, 1 oefenavond in de week 3 uur dan nog een opleidings avond hebben 3 uur in de week
daarmee zit ik al op de 46 uur per week, dus dan zit ik al snel rond de "48 uur's routine".


McFozzy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 174
  • OBM + AHBM-Preventie
Reactie #28 Gepost op: 8 februari 2007, 16:14:58
Wij hebben als vrijwilligers de Opt-Out regeling getekend. DIt omdat wij ook kazerne diensten draaien.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #29 Gepost op: 8 februari 2007, 17:43:23
Wij hebben als vrijwilligers de Opt-Out regeling getekend. DIt omdat wij ook kazerne diensten draaien.

Nu is het de vraag (waar nog niemand antwoord op heeft gegeven), mag je hoofdwerkgever je nu ook meer uren 'geven' als de 48 uur omdat je de op-out getekent heb als vrijwilliger....  ;)