Oke, dan ook hier mijn eerste reactie!
Alereerst de vraag
Omdat we de kwaliteit van Eerste Hulp opleidingen en bijscholingen willen verbeteren en instructeurs en Lotussen gericht willen bijscholen, zijn we bezig een aantal criteria op te stellen waaraan een instructeur en Lotus zouden moeten voldoen.
Graag willen we daarvoor jullie mening horen.
- Wanneer is een Lotus is jouw ogen een goede Lotus?
- Wanneer is een Lotus in jouw ogen een slechte Lotus?
En vervolgens wordt er hier over de EHBO-instructeur niet meer gesproken.
Een goede lotus is iemand die zich conform een slachtoffer gedraagt, niet meer en niet minder.
Alle mensen zijn verschillend en dus lotussen ook.
Maar er is niet voor niets een opleiding tot lotus die bijna 2 jaar duurt.
Hierin moet inderdaad eerst veel AFGELEERD worden.
Schreeuwende en krijsende lotussen zijn taboe, geen vloeken en schuttingtaal.
Helaas moet ik sommige kaderinstructeurs nageven dat dit wel het geval is.
Verder zijn er ook lotussen die het prima vinden om alleen bij EHBO-verenigingen te spelen, maar anderen willen doorgroeien en ook met de proffesionele hulpverlening meedoen. Deze mensen zijn uiteindelijk meer allround, maar het kost wel tijd om zover te komen.
Laat de "gewone ehbo-lotus" dan ook gewoon in zijn waarde, maar zorg als kaderinstructeur er dan wel voor dat je bij de aanvraag van een lotus ook vraagt naar een lotus die past bij de doelstelling van je les.
Als lotus moet je trots zijn op de verwonding die je maakt. Het moet er zo "echt mogelijk" uitzien, en dat is dan ook de enige voldoening die je hebt.
Daarentegen zijn sommige kaderinstructeurs wel erg gauw tevreden, ik heb zelfs meegemaakt dat er gewoon gezegd werd dat het er even opgekalkt mocht worden met wat lipstick!!!
Dus wie moet wie opvoeden.
Sommige kaderinstructeurs vragen inderdaad onmogelijke zaken die niet of nauwelijks uit te beelden zijn en er ook zeer zeker geen meerwaarde voor de les hebben. Hierin hoop ik dan ook met een klein gesprekje even te kunnen helpen, wat vaak ook het geval is.
Als lotus behoor je bij het docententeam, maar het is absoluut niet de bedoeling dat je de les "overneemt", helaas is dit in sommige gevallen wel zo en dan kan ik me voorstellen dat een kaderinstructeur er dan even de smoor in heeft.
Maar sommige kaderinstructeurs gebruiken de lotus als gebruiksvoorwerp en dat is ook geen goede ontwikkeling.
Sommige mensen kunnen niet met elkaar door 1 deur, dus ook tussen een kader en een lotus moet het klikken om een goede les neer te kunnen zetten.
Sommige kaders weten soms niet eens wat een lotus allemaal kan en blijven jarenlang uit het oude pulletje schrapen terwijl een lotus vaak al weer nieuwe verwondingen geleerd heeft, of met nieuwere materialen werken.
Kortom:
Probeer voor de les gezamenlijk, Kader en Lotus, te praten over wat er gedaan moet worden, welk onderwerp, wat voor verwonding, hoe groot en wat de doelstelling van de les is. En probeer ook samen van deze les een succesles te maken voor de cursisten.
En juist aan het eind van de les merk je van hen hoe de les geweest is.
Ellie Barends