criteria Lotus en intructeur EH

Auteur Topic: criteria Lotus en intructeur EH  (gelezen 15154 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #10 Gepost op: 24 december 2006, 00:14:03
Heleen, ik geef niemand "de schuld", niet de Lotus, niet de instructeur en ook niet de opleider van de Lotus.
Het gaat namelijk helemaal niet om "schuld" of "geen schuld".
Ik beantwoord slechts de vraag van dit topic "wat is een goede/slechte Lotus" en dit is een (in mijn ogen) een belangrijk criterium, meer niet hoor

Jacques


Ik begrijp jouw criterium wel, maar je moet eens weten, hoevaak het aan de lotus ligt als iemand gezakt is voor het examen.


Jacqueline

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
  • Coördinator BHV Opleidingen
Reactie #11 Gepost op: 26 december 2006, 11:56:53
Zoals Jacques al aangaf, gaat het er hier niet om vervelende eigenschappen van instructeurs , cursisten en Lotussen te bespreken.  Het is ook absoluut niet mijn bedoeling om mensen onderuit te halen. Lees aub de vraag nog eens!
Kom op, weet nu niemand eigenschappen van een Lotus die hem/haar goed/slecht maakt? Ook open deuren mogen ingetrapt worden, hoor.....
Even voor de goede orde, een andere groep is bezig criteria op te stellen voor instructeurs. Met de uitkomst van beide 'onderzoeken' willen we uiteindelijk het niveau van instructeurs en Lotussen omhoog brengen en daarmee het niveau van de cursusssen. Als je duidelijk hebt wat een goedeinstructeur en Lotus is, kun je proberen de mensen die bepaalde vaardigheden niet hebben, daarin bij te scholen.

Groeten


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #12 Gepost op: 29 december 2006, 12:09:03
ik vroeg eens aan een instructeur waar hij de open onderbeenbreuk gespeeld wouw hebben,
ik kreeg als antwoord, kom maar gewoon het lokaal binnenlopen als je klaar bent,
je kunt wel bedenken wat ik gedaan heb.

Ulco Schuurmans, vertelde op de kaderopleiding, dat een voetballer, na een val, gewoon verder voetbalde.
Pas na een tijd kreeg hij in de gaten dat het toch wel erg pijn deed. In het ziekenhuis bleek zijn onderbeen gebroken te zijn.
Als hij nog een keer getackeld werd, zou de kans groot geweest zijn dat zijn onderbeen er haaks onder zou komen te staan.
Hij vertelde er niet bij of er een wondje in de buurt zat, want dan zou het een open botbreuk te zijn.


Jacqueline

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
  • Coördinator BHV Opleidingen
Reactie #13 Gepost op: 29 december 2006, 12:31:45
En tot nu toe geeft niemand antwoord op de vraag, behalve Jacques.........


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #14 Gepost op: 30 december 2006, 08:48:50
Zoals Jacques al aangaf, gaat het er hier niet om vervelende eigenschappen van instructeurs , cursisten en Lotussen te bespreken.  Het is ook absoluut niet mijn bedoeling om mensen onderuit te halen. Lees aub de vraag nog eens!
Kom op, weet nu niemand eigenschappen van een Lotus die hem/haar goed/slecht maakt? Ook open deuren mogen ingetrapt worden, hoor.....
Even voor de goede orde, een andere groep is bezig criteria op te stellen voor instructeurs. Met de uitkomst van beide 'onderzoeken' willen we uiteindelijk het niveau van instructeurs en Lotussen omhoog brengen en daarmee het niveau van de cursusssen. Als je duidelijk hebt wat een goedeinstructeur en Lotus is, kun je proberen de mensen die bepaalde vaardigheden niet hebben, daarin bij te scholen.

Groeten

Ik was van plan om niet te reageren omdat ik dit zo`n vraag vind met ???maar ben nu toch echt wel benieuwd wat nu eigenlijk de bedoeling is achter dit alles :-\
Iedere lotus is anders omdat mensen anders zijn en je kan dus aan de hand van goede of slechte eigenschappen niet het niveua van de lotus omhoog brengen.
Je leert de dingen tijdens de opleiding en als er werkelijk dingen waren die je anderen zoals jij zegt bij kan scholen dan wordt dat ook echt wel gedaan tijdens de lessen neem ik aan.
Een goede Lotus ben je nog niet als je je papiertje hebt  gehaald . Daarna moet je nog jaren oefenen, ervaring opdoen en dan wordt je misschien een goede lotus.
Soms zitten er echter mensen bij die nooit een goede lotus kunnen worden omdat ze niet zelf oefenen , bijna nooit spelen en maar wat doen als ze dan eens ergens gaan spelen . En bij sommige zit het er gewoon niet in om een goede lotus te worden. Dit zijn dan gewoon lotussen die plezier hebben in hun hobby en verder........

Dus naar mijn oordeel zijn er geen goede lotussen omdat niemand perfeckt is. Iedereen doet het naar zijn /haar kunnen, en als dat toevallig beter is dan anderen tja dan is dat zo maar het betekend zeker niet dat iemand die het niet zo goed doet slecht is .


Hoop dat het nog te volgen is want ik ben de weg kwijt.

Ik ben een lotus en ik leer nog elke les en dat maakt dat ik er plezier in heb. Of ik goed of slecht ben?  Ik ben geslaagd en ik leer nog dus ooit misschien kan ik je daar op antwoord geven :)
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


neb

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #15 Gepost op: 31 december 2006, 01:13:50
Beste Bianca,

Ik heb ook het idee dat er lotusen zijn die te wienig spelen,
is hier geen norm voor?

Zelf heb ik er soms moeite mee om in mijn rol te komen als ik een paar weken niet gespeeld heb.

groetjes


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #16 Gepost op: 31 december 2006, 17:29:01
Toch vraag ik mij nog steeds af, wat je hier nu eigenlijk mee wilt bereiken.
Je wilt een onderzoek naar de kwaliteiten van de lotus en instructeur en deze eventueel bijscholen tot een hoger niveau.
Ik vindt dit op zich best een goed initiatief, alleen hoe wil je dit gaan doen  ???

Als je een lotus en instructeur goed wilt bijscholen, dan zal je zelf toch over enige kennis van kwaliteiten moeten beschikken.
De beste leerschool is nog steeds de praktijk, kijken hoe een echt patiënt reageert en wat hij/zij mankeert.
Dit kun je dan overbrengen bij de lotus en instructeur.


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #17 Gepost op: 7 januari 2007, 16:49:40
en toen bleef het stil hier.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #18 Gepost op: 7 januari 2007, 16:57:48
Ja jammer dat er zo weinig wensen reageren en als er gereageerd wordt gaat het al snel niet meer om het beantwoorden van de oorspronkelijke vraag.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EABS

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 7 januari 2007, 17:54:18
Oke, dan ook hier mijn eerste reactie!

Alereerst de vraag

Omdat we de kwaliteit van Eerste Hulp opleidingen en bijscholingen willen verbeteren en instructeurs en Lotussen gericht willen bijscholen, zijn we bezig een aantal criteria op te stellen waaraan een instructeur en Lotus zouden moeten voldoen.
Graag willen we daarvoor jullie mening horen.

- Wanneer is een Lotus is jouw ogen een goede Lotus?
- Wanneer is een Lotus in jouw ogen een slechte Lotus?

En vervolgens wordt er hier over de EHBO-instructeur niet meer gesproken.

Een goede lotus is iemand die zich conform een slachtoffer gedraagt, niet meer en niet minder.
Alle mensen zijn verschillend en dus lotussen ook.
Maar er is niet voor niets een opleiding tot lotus die bijna 2 jaar duurt.
Hierin moet inderdaad eerst veel AFGELEERD worden.
Schreeuwende en krijsende lotussen zijn taboe, geen vloeken en schuttingtaal.
Helaas moet ik sommige kaderinstructeurs nageven dat dit wel het geval is.
Verder zijn er ook lotussen die het prima vinden om alleen bij EHBO-verenigingen te spelen, maar anderen willen doorgroeien en ook met de proffesionele hulpverlening meedoen. Deze mensen zijn uiteindelijk meer allround, maar het kost wel tijd om zover te komen.
Laat de "gewone ehbo-lotus" dan ook gewoon in zijn waarde, maar zorg als kaderinstructeur er dan wel voor dat je bij de aanvraag van een lotus ook vraagt naar een lotus die past bij de doelstelling van je les.

Als lotus moet je trots zijn op de verwonding die je maakt. Het moet er zo "echt mogelijk" uitzien, en dat is dan ook de enige voldoening die je hebt.
Daarentegen zijn sommige kaderinstructeurs wel erg gauw tevreden, ik heb zelfs meegemaakt dat er gewoon gezegd werd dat het er even opgekalkt mocht worden met wat lipstick!!!
Dus wie moet wie opvoeden.
Sommige kaderinstructeurs vragen inderdaad onmogelijke zaken die niet of nauwelijks uit te beelden zijn en er ook zeer zeker geen meerwaarde voor de les hebben. Hierin hoop ik dan ook met een klein gesprekje even te kunnen helpen, wat vaak ook het geval is.

Als lotus behoor je bij het docententeam, maar het is absoluut niet de bedoeling dat je de les "overneemt", helaas is dit in sommige gevallen wel zo en dan kan ik me voorstellen dat een kaderinstructeur er dan even de smoor in heeft.
Maar sommige kaderinstructeurs gebruiken de lotus als gebruiksvoorwerp en dat is ook geen goede ontwikkeling.

Sommige mensen kunnen niet met elkaar door 1 deur, dus ook tussen een kader en een lotus moet het klikken om een goede les neer te kunnen zetten.
Sommige kaders weten soms niet eens wat een lotus allemaal kan en blijven jarenlang uit het oude pulletje schrapen terwijl een lotus vaak al weer nieuwe verwondingen geleerd heeft, of met nieuwere materialen werken.

Kortom:
Probeer voor de les gezamenlijk, Kader en Lotus, te praten over wat er gedaan moet worden, welk onderwerp, wat voor verwonding, hoe groot en wat de doelstelling van de les is. En probeer ook samen van deze les een succesles te maken voor de cursisten.
En juist aan het eind van de les merk je van hen hoe de les geweest is.

Ellie Barends