criteria Lotus en intructeur EH

Auteur Topic: criteria Lotus en intructeur EH  (gelezen 15151 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #20 Gepost op: 7 januari 2007, 21:56:03
En dan nu de vraag;

wanneer is een ehbo instructeur in jouw ogen een goede instructeur ?
Wanneer is een ehbo instructeur in jouw ogen een slechte instructeur ?

Eén ding weet ik wel,
Wanneer je een lotus en instructeur wilt bijscholen, dit niet zal mee vallen.
Ik ben het met EABS eens wie moet wie op voeden ? ???

Ik denk dat dit in de ehbo wereld niet mee zal vallen.
Laten we elkaar in de waarde, of dat je nu voor de ehbo, bhv, of proffesionele organisatie speelt.
Wanneer een instructeur goede afspraken met de lotus maakt, ben je al een heel eind op weg.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #21 Gepost op: 8 januari 2007, 08:06:00
Sommigen van jullie reacties komen me (terecht of niet) een beetje dramatisch over, een beetje in de trend van "het kan misschien wel beter maar ik heb de hoop al wel een beetje opgegeven dat het ook nog gaat lukken Laten we roeien met de riemen die we hebben ...etc"

In ieder vak/beroep is er continue sprake van (streven) naar (kwaliteits) verbering, waarom zou dat hier zo moeilijk zijn ?
Je hoort mij niet zeggen dat het nivo te laag is, maar ruimte voor verbetering is er altijd en overal, ik denk dat je daar ook continue naar op zoek moet zijn, ongeacht voor wie of welke groep de instructeur / Lotus werkt.

Dat het nietgemakkelijk kan zijn om mensen bij te scholen kan nooit een argument zijn om het niet te doen, je streeft tenslotte kwaliteit na en die bereik je niet door je hakken in het zand te zetten.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #22 Gepost op: 8 januari 2007, 23:36:25
Ben het met je eens over de bijscholing.
Krijg nu al bijscholing in de vorm van een cursus ..........


...........traumatologie.


Een pittige cursus kan ik wel zeggen.  :D


Jacqueline

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
  • Coördinator BHV Opleidingen
Reactie #23 Gepost op: 10 januari 2007, 09:58:53
Als je een lotus en instructeur goed wilt bijscholen, dan zal je zelf toch over enige kennis van kwaliteiten moeten beschikken.
De beste leerschool is nog steeds de praktijk, kijken hoe een echt patiënt reageert en wat hij/zij mankeert.
Dit kun je dan overbrengen bij de lotus en instructeur.

[/quote]

Hallo Heleen,
Het bedrijf waarvoor wij werken heeft diverse faciliteiten en opleiders om mensen op verschillende vlakken bij te scholen. Je hebt helemaal gelijk dat je zegt dat de beste leerschool de praktijk is, en we willen dan ook gebruik maken van mensen die veel ervaring hebben maar ook deskundig (bv didacticus, arts, acteur),  zijn in het opleiden om instructeurs en Lotussen bij te scholen op onderwerpen waar ze niet helemaal thuis in zijn. Als een instructeur aangeeft niet helemaal zeker te zijn hoe een bepaalde les op te zetten, kan hij/zij dat aangeven en wordt hij/zij begeleidt. Als een Lotus aangeeft dat een bepaalde docent niet goed aangeeft wat er van een Lotus wordt verwacht door niet van te voren de lesopzet te bespreken, wordt ook dat aangekaart. Alles alleen maar om een betere les neer te zetten.
Daarnaast kom ik ook wel eens een Lotus tegen die niet helemaal op de hoogte is van de gewijzigde eh-handelingen of een ziektebeeld niet helemaal juist speelt. Dat is geen onwil, maar heeft vaak te maken met onvoldoende achtergrondinfo. Wil je dat de volgende keer voorkomen, dan school je mensen op deze punten bij.
Nogmaals, dat gaat echt niet in de trant van"we hebben klachten over jou gekregen want je deed dit of dat niet goed'. De sfeer in deze groep is goed waardoor instructeurs en Lotussen openstaan voor kritiek en ook aan durven geven wat hun zwakke punten zijn. Daardoor kun je dingen verbeteren en van elkaar leren!

Ik blijf toch een beetje voelen dat vooral de Lotussen in dit forum zich aangevallen voelen. Het gaat er hier echt niet om kritiek te leveren. Lees nog eens mijn eerste vraag: een andere groep probeert criteria op te stellen voor instructeurs. Nogmaal: het gaat er hierom criteria op te kunnen stellen wat je mag verwachten van een instructeur en Lotus.


Jacqueline

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
  • Coördinator BHV Opleidingen
Reactie #24 Gepost op: 10 januari 2007, 10:06:01
Sommigen van jullie reacties komen me (terecht of niet) een beetje dramatisch over, een beetje in de trend van "het kan misschien wel beter maar ik heb de hoop al wel een beetje opgegeven dat het ook nog gaat lukken Laten we roeien met de riemen die we hebben ...etc"

In ieder vak/beroep is er continue sprake van (streven) naar (kwaliteits) verbering, waarom zou dat hier zo moeilijk zijn ?
Je hoort mij niet zeggen dat het nivo te laag is, maar ruimte voor verbetering is er altijd en overal, ik denk dat je daar ook continue naar op zoek moet zijn, ongeacht voor wie of welke groep de instructeur / Lotus werkt.

Dat het nietgemakkelijk kan zijn om mensen bij te scholen kan nooit een argument zijn om het niet te doen, je streeft tenslotte kwaliteit na en die bereik je niet door je hakken in het zand te zetten.

Jacques

Je slaat de spijker op z'n kop, da's precies wat wij bedoelen en willen!


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #25 Gepost op: 22 februari 2007, 23:18:08
Ik wil wel een poging doen mijn visie hierover duidelijk te maken:

Wanneer is een lotus in jouw ogen een goede lotus?

Je bent een goede lotus als je je hulpverlener (hoe giebelend hij ook aan de hulpverlening begint) zover mee krijgt dat hij serieus hulp gaat verlenen.
Je bent een goede lotus als je de achtergonden achter de letsels goed kent en dus goed weet waar je beperkingen en grenzen liggen.
Je bent een goede lotus als je weet wanneer een hulpverlener 'stuk loopt' op je casus en je hem dus een handje in de goede richting zult moeten helpen.
Je bent een goede lotus wanneer je je eigen grenzen goed kent.
Je bent een goede lotus wanneer je veelvuldig échte slachtoffers hebt geobserveerd en je spel zo waarheidsgetrouw mogelijk neer zet.
Je bent een goede lotus wanneer je alleen dát speelt wat je beheerst en je grenzen aangeeft van wat je niet beheerst.
Je bent een goede lotus als je ná de les of oefening complimenten krijgt! :D

Wanneer is een lotus in jouw ogen een slechte lotus

Je bent een slechte lotus wanneer je denkt dat je na je opleiding met een herhalingslesje zo nu en dan denkt wel klaar te zijn.
Je bent een slechte lotus wanneer je je hulpverlener tot wanhoop drijft, zonder dat dat een oefendoel is.
Je bent een slechte lotus als je met de instructeur vooraf geen goede afspraken maakt over wat hij wil bereiken met jouw spel en achteraf niet evalueert met hem over hoe het een volgende keer wellicht anders kan.
Je bent een slechte lotus als je een spel speelt dat ver buiten je vermogens ligt of je eigen gezondheid in gevaar bent.
Je bent een slechte lotus als je met jouw spel een les of oefening benadeelt, alleen omdat jij een ´leuk´ spelletje wilt neerzetten.
Je bent een slechte lotus als je niet de tijd wilt nemen je tot in detail te verdiepen in een casus, maar die casus vervolgens wél wilt spelen.
Je bent een slechte lotus als je je eigen grenzen niet kent én aangeeft.
Je bent een slechte lotus als je te laat komt! :D

Nogmaals, voordat mensen zich op de ziel getrapt voelen, dit is mijn mening... en we leven in een vrij land! ;)


Jacqueline

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
  • Coördinator BHV Opleidingen
Reactie #26 Gepost op: 23 februari 2007, 20:27:44
Bedankt voor je uitgebreide antwoord!!


The Chief

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
  • Geen mooier weer dan brand-weer
Reactie #27 Gepost op: 26 februari 2007, 20:37:43
@ Jorrin,

Ben je ook een slechte LOTUS als je jouw (LOTUS)instructeur tot wanhoop drijft ;D
Of ben je dan juist een heeele goede ;)

Zonder gekheid, je hebt een hartstikke duidelijk lijstje neergezet.

Greetz,
The CHief


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #28 Gepost op: 26 februari 2007, 23:10:08
@ Jorrin,

Ben je ook een slechte LOTUS als je jouw (LOTUS)instructeur tot wanhoop drijft ;D
Of ben je dan juist een heeele goede ;)

Zonder gekheid, je hebt een hartstikke duidelijk lijstje neergezet.

Greetz,
The CHief

Daar ben ik nog niet uit... ;) ;D

Back on topic!


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #29 Gepost op: 26 februari 2007, 23:21:44
Daar ben ik nog niet uit... ;) ;D

Back on topic!

Volgens mij moet ze daar nog even een nachtje over slapen.  ;D  ;D