Inzet brandweerduikers bij verdrinking.

Auteur Topic: Inzet brandweerduikers bij verdrinking.  (gelezen 55719 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #80 Gepost op: 29 december 2006, 12:39:40
Hmmm , tja de duikploegleider is met zijn duikploeg bezig daar aan de waterkant.. Denk je dat hij de overall picture in de gaten kan houden..  Dat denk ik toch niet.. Hij is veelst te druk met zijn duikers.. daar ligt zijn prioriteit..

Een bevelvoerder van elke tas moet ook rekeningen kunnen houden met stroming..

Gek he dat de meeste slachtoffers die in het watervallen soms kilometers verderop gevonden worden..

ik ken twee voorbeelden van stromende rivieren (Maas en IJssel) waar mensen wel eens van bruggen afspringen.. En telkens rijden ze naar de brug toe en gaan ze onder de brug zoeken. en telkens weer tot hun verbazing vinden ze het slachtoffer kilometers verder op.
De duikploegen die benedenstrooms liggen worden niet eens gewaarschuwd.. en er gaat niet eens een auto's rijden naar de plekken waar de slachtoffers eigenlijk altijd boven water komen..  
Als een duikploegleider kiest om hier te duiken dan is daar bezig met zijn team. En kan hij niet bezig zijn met zaken die benedenstrooms of bovenstrooms gebeuren. Een binnenvaartschipper die van niets weet, die bovenstrooms aankomt varen, is niet zo direct gestopt..
Nog steeds is zoiets simpels als een bovenstroomse uitkijk en een benedenstrooms uitkijk gewoon niet opgenomen in de aanvalsplannen.

Elke brandweer korps werkt met open water.. (waterwinning open water..)  waarom is er dan voor de waterploeg geen redvesten beschikbaar ?
Een gemiddelde brandwacht redt zich niet met z'n uitrusting aan in het water en zeker niet als het een stijle kade is..
Elke gemeente korps werkt met open water, waarom zou je dat soort basale dingen dan niet in de opleiding stoppen..
En volgens mij moet elke brandwacht in ieder geval een droge redding kunnen uitvoeren.. En zelfs dat zit niet in de opleiding..

Dit ben ik niet helemaal met je eens. Bij de meeste duikinzetten waarbij sprake is van 1 of twee duikteams is het overzicht nog goed te houden. Een bevelvoerder kan aangeven waar de plaats is van te water gaan en in overleg zal dan besloten worden waar en hoe gedoken gaat worden. De duikploegleider kent de tactieken en weet wat er van een duiker gevraagd kan worden en op welke manier.

Wij duiken ook op de Maas en een slachtoffer ligt echt niet binnen no time kilomters verder weg, zakken als een blok naar beneden en ja ze komen vanzelf wel boven en dan drijven ze inderdaad af. Alles hangt en staat met tactiek. Als je een verkeerde inzet doet kun je zoeken tot je een ons weegt en zal na verloop van tijd besloten worden de inzet te staken, terwijl het slachtoffer op dat moment misschien een meter of 6 uit de kant ligt....jammer van zo'n inzet. Ik zeg niet dat alle slachtoffers te vinden zijn maar op het moment dat je een snelle melding heb met een goede locatie dan moet het gek lopen wil je ze niet vinden.

De gemiddelde brandweeruitrusting die gedragen wordt tegenwoordig is dusdanig ontwikkeld dat hiermee voldoende drijfvermogen wordt gehouden om in het water te blijven drijven. Proeven hebben dit aangetoond. Desondanks ben ik het met je eens dat het in sommige gevallen beter is dan redvesten te dragen omwille van de eigen veiligheid maar zoals altijd weet je niet altijd van tevoren hoe en waar een bemanning wordt ingezet ;)

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #81 Gepost op: 29 december 2006, 16:57:52
Was even de weg kwijt met de meetse slachtoffer en en soms verder maar geeft niet het idee is duidelijk. Een inzet langs een stromend stuk water moetinderdaad verder gekeken worden, denk niet dat je hoeft te duiken hierbij, een zoekpatroon de rivier af kom je erg ver, over de rivieren zijn de stroomrichtingen redelijk duidelijk en de snelheid moet volgens mij ook te achterhalen zijn, dan klinkt het niet onmogelijk. Bij dergelijke acties zal hoop ik de bevelvoerder de keuzes aan de ovd overlaten welke de noodzakelijke informatie zal proberen te krijgen.

9910001
9910001

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #82 Gepost op: 29 december 2006, 17:03:12
Maarten waar wil je de droogpakken in een tas opbergen in de manschappencabine hier is er echt geen plaats voor  de bemaning zit hier met zijn zessen krap op elkaar.
heb je het zelf aleens geprobeert een droogpak aantetrekken in een rijden de auto dit is echt onmogenlijk om te doen je hebt echt meer ruimte nodig EN IK SPREEK UIT ERVARING IK DUIK ZELF MET EEN DROOGPAK

Jos,

UIk sluit me bij 9910001 aan. In plaats van waadpakken zou je droogpakken op de tas kunnen leggen. Met een droogpak kan je m.i. veel meer dan met een waadpak. Je hoeft ook geen droogpak voor de hele tas bemanning, maar met 2 stuks kan je al een hoop doen. Ik denk aan activiteiten op een boot, maar bijv. ook reddend zwemmen of andere activiteiten waar de voeten nat worden. Een lijnredding moet voor een tasbemanning ook wel te doen zijn denk ik. Wel duidelijk te onderscheiden van duiken trouwens, wat dat hoort m.i. zeker niet thuis op de tas, maar reddend zwemmen lijkt me wel mogelijk. (misschien liggen daar ook wel mogelijkheden voor de RB; meerijden met waterongevallen t.b.v. reddend zwemmen).

Zo'n overlevingspak moet je dan TP pas aantrekken of voordat de tas gaat rijden, in de tas lijkt me geen succes...

Aan rijtijd in de grote stad is voor de TAS en HV ongeveer gelijk  komt door dat er een 24 uurs bezeting is en dat kun je voor vrijwlilleger korps niet zeggen daar zijn de opkomst tijden al langer.

Bij een beroepskorps heeft het geen toegevoegde waarde, maar bij plattelandskorpsen waar een duikteam een half uur nodig heeft des te meer. Als een vrijwilligersbemanning na 20 minuten tp is, heb je al tijdwinst.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #83 Gepost op: 29 december 2006, 19:59:25
"De gemiddelde brandweeruitrusting die gedragen wordt tegenwoordig is dusdanig ontwikkeld dat hiermee voldoende drijfvermogen wordt gehouden om in het water te blijven drijven."

Nuttig om te weten.
Hoe zit het met de ademlucht, wat gebeurt er als je daarmee in het water ligt?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!

Rene112

• Gast
Reactie #84 Gepost op: 29 december 2006, 20:07:15
"De gemiddelde brandweeruitrusting die gedragen wordt tegenwoordig is dusdanig ontwikkeld dat hiermee voldoende drijfvermogen wordt gehouden om in het water te blijven drijven."

Nuttig om te weten.
Hoe zit het met de ademlucht, wat gebeurt er als je daarmee in het water ligt?

Zelfs met een ademluchttoestel om, is het nog erg lastig om onder water te blijven!  ;)
Diverse korpsen hebben dat de afgelopen jaren zelf in een zwembad kunnen uitproberen.

groeten,
René de Caluwé

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #85 Gepost op: 29 december 2006, 21:20:00
Zelfs met een ademluchttoestel om, is het nog erg lastig om onder water te blijven!  ;)
Diverse korpsen hebben dat de afgelopen jaren zelf in een zwembad kunnen uitproberen.

groeten,
René de Caluwé

Zijn die pakken daarvoor gekeurd en daarvoor bedoeld ?, En hoelang blijf je drijven/. wat als het pak helemaal doorweekt is, geld dat ook voor het politieuniform ? En wat gebeurd er als iemand bewusteloos te water valt. Blijft het koppie dan boven water ?

handig dat een brandweerpak even blijft drijven ? maar dat noem je toch geen adequate persoonlijke beschermingmiddel voor werken langs het water..,

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #86 Gepost op: 29 december 2006, 21:20:09
René,

Dat is precies wat ik al geruime tijd wil weten, tnx!

En Peter, hou het enigzins in proportie, bovenstaande vragen leveren mij niets op, je draaft nu toch wat door.
Het is voor mij simpelweg belangrijk om te weten of een brandweerman in een vletje bij te water raken meteen naar de bodem verdwijnt of niet en dat weet ik nu.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #87 Gepost op: 29 december 2006, 21:31:17
Zijn die pakken daarvoor gekeurd en daarvoor bedoeld ?, En hoelang blijf je drijven/. wat als het pak helemaal doorweekt is, geld dat ook voor het politieuniform ? En wat gebeurd er als iemand bewusteloos te water valt. Blijft het koppie dan boven water ?

handig dat een brandweerpak even blijft drijven ? maar dat noem je toch geen adequate persoonlijke beschermingmiddel voor werken langs het water..,

Onze uitrukpakken zijn bedoeld om hitte en andere zaken buiten te houden,ze zijn niet speciaal gemaakt om te gaan zwemmen.Dan trekken we onze zwembroek wel aan,maar in uitrukpak kun je het even goed stellen in het water.En dat even is precies genoeg.Want we werken als brandweer nog steeds als team,en we waken nog steeds voor elkaars veiligheid.Dus de kans dat er iemand verzuipt is erg klein

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #88 Gepost op: 29 december 2006, 22:09:04
Onze uitrukpakken zijn bedoeld om hitte en andere zaken buiten te houden,ze zijn niet speciaal gemaakt om te gaan zwemmen.Dan trekken we onze zwembroek wel aan,maar in uitrukpak kun je het even goed stellen in het water.En dat even is precies genoeg.Want we werken als brandweer nog steeds als team,en we waken nog steeds voor elkaars veiligheid.Dus de kans dat er iemand verzuipt is erg klein

Behalve dan als het hele team op de zinkende baggerschuit staat dan...

Henk

Rene112

• Gast
Reactie #89 Gepost op: 30 december 2006, 00:35:27
Zijn die pakken daarvoor gekeurd
Nee
Citaat
en daarvoor bedoeld ?
Nee
Citaat
, En hoelang blijf je drijven/.
Geen idee, zal van heel veel omstandigheden afhangen...
Citaat
wat als het pak helemaal doorweekt is,
Dan vermoed ik dat het moment zeer nabij is dat je gered moet worden...
Citaat
geld dat ook voor het politieuniform ?
Nee
Citaat
En wat gebeurd er als iemand bewusteloos te water valt. Blijft het koppie dan boven water ?
Ik vermoed van niet
Citaat
handig dat een brandweerpak even blijft drijven ?
Ik heb nog geen testen gezien waarbij alleen een pak in het water werd gegooid.... ;) ;D
Maar een brandweermens met pak, laarzen, ademluchttoestel en helm blijft een bepaalde tijd drijven!

Citaat
maar dat noem je toch geen adequate persoonlijke beschermingmiddel voor werken langs het water..,
Nee, dat heb ik ook nergens zo aangegeven....
Dus als je al die vragen nodig had om naar deze conclusie toe te werken, dan wordt je bedankt voor al het werk wat je mij geeft met het keurig beantwoorden van je vragen!  ;D ;)

Bedankt voor je zinvolle inhoudelijke bijdrage aan de discussie!

groeten,
René de Caluwé