De brandweerduiker wordt nog steeds opgeleidt om reddend op te treden Rescue. Dat de spreiding van duikteams over de diverse regio's er toe bijdragen dat er mogelijk niet meer levensreddend kan worden opgetreden is een ander verhaal en staat los van de opleiding die een brandweerduiker krijgt.
Zoals al eerder aangegeven heb je te maken met het gouden uur waarbinnen een hoop kan gebeuren. Maar iemand die bijvoorbeeld met zijn auto te water raakt en door de klap al levensbedreigend gewond is geraakt heeft boven water al minder overlevingskans laat staan onder water onafhankelijk of de brandweer er binnen 1 minuut of 10 is!
Op het moment dat je met een reddendzwemmer bij een oppervlakteslachtoffer in de buurt komt en het slachtoffer verdwijnt onderwater wat doe je dan? Ik denk dat het publiek aan de kant zijn oordeel al snel klaar heeft als je verder geen duikers in het water heb liggen!
Een rescueswimmer snel overboord zetten en een rescue-diver snel overboord zetten voorkom je dat door zaken.. Ik pleit daarom dat een rescue-duiker heeft een iets andere opleiding en andere uitrusting beschikt dan de reguliere brandweer duiker..
Een inzet vanaf een reddingsboot van duikers werkt anders, dan een duikinzet vanaf de kant.. Ik zou juist daarom liever een onderschied tussen brandweerboten die de aangelijde brandweerduikers begeleiden en reddingsboten die snel zorgen voor slachtoffer zorg..
Dat weten die duikers ook wel ja, althans hier wel
Varend een duiker in het water leggen lijkt me niet echt verstandig. Eigen veiligheid gaat altijd nog boven het redden van een slachtoffer en zeker als je als duiker in het water ligt en geen zicht heb weet je niet wat voor obstakels je tegen komt. De bootbemanning vaart rustig door terwijl de duiker onderwater met zijn lijn verstrikt vast raakt om maar eens een voorbeeld te noemen. Geen optie dus.
Een aangelijnde duiker varend overboord zetten is levensgevaarlijk.. Een Rescue-diver die varend overboord gaat is dan ook niet aangelijnd. Communicatie onderwater kan tegenwoordig ook draadloos.. verder een Rescue-diver doet met lichte uitrusting en bij snelle inzetten vanaf in principe geen diepe duiken. Als er een diepe duik, zoektocht gedaan moet worden, is een lichte uitrusting niet voldoende..
Het zoeken in boten is denk ik afhankelijk van de omvang van de boot, maar het daadwerkelijk ergens in gaan is ook niet de bedoeling. De kans dat je als brandweerduiker vast komt te zitten met je lijn en daardoor niet meer naar buiten kan komen is veel te groot.
Bij een powerboat, of auto of een gezonken zeilboot kan je rustig naar binnen, als je daartoe voldoende middelen en getraind bent.. Als je aangelijnd bent, is dat een belangrijke handicapt, zeker als je duikleider op een boot zit die ook last heeft van stroming, wind..
Daarom vraag ik ook om onderscheidt te maken tussen een rescue inzet of een bergingsinzet. Een Rescue-inzet is iets meer risico gerechtvaardigd een Bergingsduik helemaal niet..
Henk ik weet niet waarom die opvatting zouden veranderen over "de veilige lijn". Ik denk dat juist de afgelopen jaren juist de veilige lijn alleen maar een grotere meerwaarde heeft gekregen en het belang om ergens aan gezekerd te zijn alleen maar toegenomen zijn. Het duiken zonder lijn met communicatie is juist al niet meer toegestaan, ik weet dan ook niet helemaal wat je bedoeld met dat de opvattingen aan het veranderen zijn over de veilige lijn? Daarnaast zorgt de lijn niet alleen voor de eigen veiligheid van de duiker, maar draagt deze ook bij in het zoeken naar slachtoffers. Een duiker onderwater ziet niets en heeft geen besef hoe hij zwemt, laat staan op stromend water, dus wil je volgens een bepaalde systematiek gaan zoeken dan is die lijn toch ineens verrektes handig!
Het duiken zonder lijn, is weldegelijk toegestaan, alleen niet voor bergingsduiken !!.
In stromend water, kan een naar de oppervlakte lijn dodelijk zijn.. Handiger is voor het zoeken onderwater gebruik je een lijn die op een vastpunt op de bodem is bevestigd.
Een duiker onderwater die niets ziet, duikt in of erg smerig water, of is lekker op de bodem geploft en ziet door het stof niets meer..
Diverse brandweerkorpsen werken nu al met trimvesten en leren hun duikers eerst uit te trimmen en de zweven in het water en in de verkennende fase van de duik, zo min mogelijk stof te maken..
Ik heb op diverse locaties in Nederland gedoken.. En meestal is het zicht nagenoeg 1 meter. Echter ik kom ook omstandigheden tegen waarbij het zicht zelfs 5 meter of meer is.. Als het zicht echt 0m is.. dan kan je alleen bergingsduiken. Echter onder de declanatielaag zie je vaak vrij veel.. En bijvoorbeeld in de haven van Huizen, Elburg, Kampen heb je regelmatig erg redelijk zicht, terwijl een brandweerduiker zegt. je ziet niets..
De duikopleiding bestaat slechts uit 24 uur theorie en 24 uur zwembad lessen en 24 uur praktijk in buitenwater.. Een gemiddelde amateurduiker die verder gaat dan z'n open water opleiding doet al veel meer..(
Daarmee niet gezegd, dat elke amateurduiker geschikt is als een operationele rescue-diver. Absoluut niet !!)Het duiken op open (groot in brandweertermen) water is iets anders, dat duiken in klein water en vergt ook een andere aanpak.. Echter ik pleit voor een gediffrentieerde uitrusting en inzetprocedures naar gelang van het type inzet. Nu gaat een brandweerduiker altijd volgens een zelfde inzetprotocol te water.. En dat is niet altijd de effectiefste manier.. Ik ken genoeg brandweerduikers die deze diffrentatie wel zien zitten en ook kunnen beoefenen en vaak prive ook met "rescue-diving" bezig zijn. Echter het operationeel krijgen duurd een paar jaar..We hebben nog de tijd..