Interessante discussie. Disciplinair zelfs, precies waar dit forum goed voor is
In het brandweerdeel is recent ook een discussie geweest over duiken of reddend zwemmen en de rol van een tankautospuit daarbij. Zie
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=12031.0Ik blijf van mening dat een droogpak (+ bijbehorende pro-actie) voor een TAS een goede aanvulling is. Bij waterongevallen, waarbij de TAS van de brandweer meestal eerder tp is dan de waterongevallenwagen, kan de TAS bemanning dan een snelle actie doen als het gaat om redding aan de oppervlakte. De discussie in het bovengenoemde topic was ook dat je in de problemen komt wanneer het slachtoffer kopje onder gaat.
Ik denk toch dat een droogpak een aanvulling is, omdat tijd een belangrijke factor is bij waterongevallen. Als de TAS tp is, valt er misschien nog wat te redden. Als de waterongevallenwagen tp is misschien niet meer...
Maar dat is een andere discussie.
Ik bedoel hiermee aan te geven dat de brandweer m.i. een grotere rol kan (en moet) spelen in redding van mensen bij waterongevallen. Dan is een snelle inzet van reddingszwemmers veel belangrijker dan een relatief late inzet van duikers, voor wie vaak alleen nog een berging rest.
Los daarvan is het voor niet-brandweer-zijnde varende partijen (zoals reddingsbrigade, knrm, havendienst, rijkswaterstaat, politie) goed om te oefenen met brandweerduikers, voor het geval er wel een duikinzet wordt gedaan van een varende eenheid. De duiker zal het niet kunnen waarderen wanneer de boot er ineens vol gas vandoor gaat
Enige tijd geleden zag ik trouwens op TV een duikteam in Nederland die duikt aan iets wat ik een navelstreng zou willen noemen. Het is niet alleen een lijn met communicatie, maar ook de ademlucht gaat via deze lijn. Voordeel hiervan is dat de duiker lager onder water kan blijven, maar stel dat je inderdaad een wrak binnen gaat en de lijn komt klem te zitten, luchttoevoer 'bekneld' enz., dan ben je met een fles toch beter af lijkt me, dan heb je nog een buffer. Duiken vanaf een boot lijkt me dan helemaal geen feest, stel dat die lijn in de schroef komt
of een ander scherp voorwerp
Er wordt trouwens gesproken over een rescue diver en een rescue swimmer. Wat is concreet het verschil tussen beide? De een duikt de ander niet, dat snap ik, maar ik bedoel meer op het gebied van inzetbaarheid. In wat voor situatie komt wie aan te pas en wat hebben zij meer of minder te bieden t.o.v. elkaar en t.o.v. brandweerduikers?
Dat was mijn relaas voor dit moment