Inzet brandweerduikers bij verdrinking.

Auteur Topic: Inzet brandweerduikers bij verdrinking.  (gelezen 55664 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 27 december 2006, 12:19:49
Gaat er zoveel mis bij waterongevallen bij de brandweer, ik slecht enkele incidenten als je het vergelijkt met alle inzetten in nederland, dus gaat er werkelijk zo veel mis, denk wel dat grotere wateren een ongesneeuwd kindje zijn binnen de brandweerkorpsen. Ook bij de brandweer hangt alles samen met een stuk risico inschatting en prioriteit stelling en helaas voor ons staan de ruimere wateren niet bovenaan.

9910001
9910001

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 27 december 2006, 13:47:32
Ja 910001, er gaat al bij de oefeningen fundamenteel veel mis.

Bij de eerste daadwerkelijke inzet nadat de afspraak van kracht werd dat de OVD de leiding zou krijgen over de reddingsbrigades bij alle akties werd zo geblunderd dat deze afspraak meteen weer teruggedraaid werd. Dit betrof een zoekaktie naar een opvarende van een leeg aangetroffen kano op het Gooimeer bij het eiland de Schelp.

De OVD had geen idee wat er gedaan moest worden en de bevelen waren daar ook naar.

Peter weet ook wel van een zeer recente oefening op de IJssel in stromend water waarbij een "no play" situatie ontstond en een van de duikers ternauwernood gered kon worden, gewoon omdat men wat dat betreft geen idee heeft waar men mee bezig is en dat vormt nu net een bedreiging van die eigen veiligheid. Toch is het een van de beste korpsen van de regio, met mensen die weten wat ze doen. Alleen gaat met water spuiten ze beter af als er in redden.

Henk

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #32 Gepost op: 27 december 2006, 15:05:52
Ja 910001, er gaat al bij de oefeningen fudamenteel veel mis.

Henk

Echt slim om dit soort uitspraken hier op een forum uit te kramen,daar kweek je echt geen vrienden mee.Zeker niet bij mensen die nog wat voor jouw zouden kunnen betekenen,en die hier zeer zeker meelezen.

Gast48368

• Gast
Reactie #33 Gepost op: 27 december 2006, 15:10:54
Ja 910001, er gaat al bij de oefeningen fudamenteel veel mis.

Bij de eerste daadwerkelijke inzet nadat de afspraak van kracht werd dat de OVD de leiding zou krijgen over de reddingsbrigades bij alle akties werd zo geblunderd dat deze afspraak meteen weer teruggedraaid werd. Dit betrof een zoekaktie naar een opvarende van een leeg aangetroffen kano op het Gooimeer bij het eiland de Schelp.

De OVD had geen idee wat er gedaan moest worden en de bevelen waren daar ook naar.

Peter weet ook wel van een zeer recente oefening op de IJssel in stromend water waarbij een "no play" situatie ontstond en een van de duikers ternauwernood gered kon worden, gewoon omdat men wat dat betreft geen idee heeft waar men mee bezig is en dat vormt nu net een bedreiging van die eigen veiligheid. Toch is het een van de beste korpsen van de regio, met mensen die weten wat ze doen. Alleen gaat met water spuiten ze beter af als er in redden.

Henk

Henk, er gaat nog altijd meer goed dan fout, en van fouten leer je alleen maar, daarom oefen je ook.

Die laatste uitspraak van je vind ik nogal denigrerend. :-X

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 27 december 2006, 15:25:43
Er gaat bij brandweerduikers inzetten en oefeningen veel goed..  Echter er kunnen ook wat zaken beter...

Er zijn bevelvoerders, en OVD die denken dat ze lintje over het water kunnen spannen en iedereen uit het inzet gebied kunnen sturen..  Er zijn er ook die snappen dat je nagenoeg elke boot nodig hebt..
Er zijn brandweerduikers die erg goed kunnen duiken en kunnen uittrimmen.. En er zijn die altijd op de bodemploffen en daarna niets meer zien..

De formulering van Henk slaat nergens op.. En zoals gebruikelijk stampt tie weer op iedereens tenen.

Ik diverse situaties waar diverse leermomenten uit zijn voorgekomen en de meeste organisaties pakken dat ook met een evaluatie op...
Ik kan genoeg situaties bedenken, waarin ook Henk en zijn cornuiten een schroef zullen verliezen, of hun duiker niet meer terug kunnen vinden of slachtoffers niet correct zullen behandelen.  

Ik kan nog heel veel leren, en ik weet zeker dat HOGE nog erg veel moet leren, maar dat geld voor veel reddingsbrigades en brandweer duikers..  
Dus laten we hier respectvol over de inhoud hebben..
Henk zegt dat er veel mis gaat met oefeningen en inzetten
Dus hij heeft vast ergens ge registreerd met datum en tijd en plaats en welke eenheden daarbij betrokken waren...
Hier was Utrecht en Weerwater al genoemd..

Verder inzetten van brandweerduikers op een reddingsboot op groot water hebben veel nadelen..
Moet je eens proberen met windkracht 4, op het ketelmeer een duikinzet te doen vanuit een reddingsboot.. ?

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 27 december 2006, 16:47:22
Ik doe geen uitspraken over inzetten waar de brandweer een thuiswedstrijd speelt: bestrijding van incidenten op het land en op/in het kleine water, dat men dat goed onder de knie heeft staat buiten kijf.

Op het grote water ben ik respectvol van mening dat het voor de brandweer nog een brug te ver is. Ik kan niet koord dansen en als iemand zegt dat ik daar geen moer van bak is dat niet denigerend.

Ken je beperkingen.  

Let wel Peter Adema, ik spreek mijn persoonlijke mening daarover uit, HOGE heeft daar niets mee te maken. Als ik iemand echt tegen de schenen zou willen schoppen kwam ik hier met de feiten en data, maar dat wil ik juist niet.

Om te leren moet je je wel openstellen. Als iemand mij wijst op het feit dat koorddansen mij niet zo goed afgaat moet ik eerst afvragen of dat werkelijk zo is en misschien wel aanvaarden dat het zo is om een verbeteringstraject in te kunnen als ik dat al zou willen (stoppen met koorddansen is ook een optie). Degene die dat beweert meteen aanvallen en het ontkennen lucht op en trekt handig een rookgordijn, maar lijdt niet direkt tot wezenlijke verbetering.

Henk

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 27 december 2006, 16:55:46
Ik doe geen uitspraken over inzetten waar de brandweer een thuiswedstrijd speelt: bestrijding van incidenten op het land en op/in het kleine water, dat men dat goed onder de knie heeft staat buiten kijf.

Op het grote water ben ik respectvol van mening dat het voor de brandweer nog een brug te ver is. Ik kan niet koord dansen en als iemand zegt dat ik daar geen moer van bak is dat niet denigerend.

Ken je beperkingen.  

Let wel Peter Adema, ik spreek mijn persoonlijke mening daarover uit, HOGE heeft daar niets mee te maken. Als ik iemand echt tegen de schenen zou willen schoppen kwam ik hier met de feiten en data, maar dat wil ik juist niet.

Om te leren moet je je wel openstellen. Als iemand mij wijst op het feit dat koorddansen mij niet zo goed afgaat moet ik eerst aanvaarden dat het zo is om een verbeteringstraject in te kunnen als ik dat al zou willen (stoppen met koorddansen is ook een optie). Degene die dat beweert aanvallen en het ontkennen lucht op en trekt handig een rookgordijn, maar lijdt niet direkt tot wezenlijke verbetering.

Henk

Volgens mij heb je wel verstand van muziek.. ? en dan zou je moeten weten, dat het niet alleen de tekst van liedje van belang is, maar ook de toon en het rimte..
Ik ben het inhoudelijk deels met je eens, maar je mist volledig de toon en zeker het ritme, en daarmee verlies je het doel uit het oog en schop je mensen steeds weer tegen de schenen, zodat ze niet eens meer bereid zijn om naar je luisteren, ook al heb je alle gelijk van wereld.
Ik meen echt dat je mensen te kort doet door dingen zo te stellen en je als je feedback niet kan hebben, wat doe je hier dan, want een ding mag helemaal duidelijk zijn en dat blijf je bewijzen.. communicatief ben je echt niet sterk...

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #37 Gepost op: 27 december 2006, 16:58:37
Henk,op de manier waarop jij jouw persoonlijke mening vertolkt.Met die manier trek jij volledig brandweer Nederland over 1 kam,en stel jij dat daar een hoop mis is.Terwijl dat niet zo is.Brandweer nederland staat nog steeds open voor vernieuwing en verbetering,maar aangezien wij nog steeds landelijk opereren als hulpverleningsdienst.Zal er niet alleen regionaal een hoop moeten veranderen,maar ook landelijk zal er een hoop moeten veranderen en dat kost tijd.Meer tijd dan meneer Henk voor ogen heeft.

En nogmaals denk nog maar eens terug aan de uitspraak die ik al eerder hier deed.het is niet slim om mensen tegen de schenen te trappen,die mensen kon je in de toekomst nog wel eens hard nodig hebben.En vertgeet niet,die mensen hebben Henk niet nodig.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 27 december 2006, 17:12:22
Henk,op de manier waarop jij jouw persoonlijke mening vertolkt.Met die manier trek jij volledig brandweer Nederland over 1 kam,en stel jij dat daar een hoop mis is.Terwijl dat niet zo is.Brandweer nederland staat nog steeds open voor vernieuwing en verbetering,maar aangezien wij nog steeds landelijk opereren als hulpverleningsdienst.Zal er niet alleen regionaal een hoop moeten veranderen,maar ook landelijk zal er een hoop moeten veranderen en dat kost tijd.Meer tijd dan meneer Henk voor ogen heeft.

En nogmaals denk nog maar eens terug aan de uitspraak die ik al eerder hier deed.het is niet slim om mensen tegen de schenen te trappen,die mensen kon je in de toekomst nog wel eens hard nodig hebben.Die mensen hebben Henk niet nodig.

Juist omdat ik zelf de brandweer alleen nodig heb op het moment dat mijn huis in brand staat kan ik onbevooroordeeld mijn pijlen richten op hetgeen waarvan ik vind dat de brandweer zich te veel hooi op de vork neemt. Ik heb het niet over de hele brandweer van Nederland, maar mijn opmerkingen slaan op de het gedeelte van de Nederlandse brandweer dat de waterincident bestrijding op het grotere water over meent te moeten nemen.

Feedback vind ik prima, bedankt daarvoor Peter. Je hebt volkomen gelijk: communitatief kan ik iets zo zeggen dat ik -voor al als die lang zijn- al gauw op iemands tenen ga staan.

Maar als je iets te voorzichtig wilt zeggen lijk je net een echte Huizer: zo om de hete brei heen draaiend dat je maar moet raden naar wat ie echt bedoelt. Daar heb je bij mij geen last van! ;D Bovendien is het wetenschappelijk verantwoord: pas als je echt iets beweert heb je een stelling en wordt het pas mogelijk er over discusieren.

Henk

Gast48368

• Gast
Reactie #39 Gepost op: 27 december 2006, 17:32:56
direktheid daar hou ik van, maarje kunt er vanuitgaan dat iedere hulpverlener zijn of haar stinkende best doet....... ;)

dus ik stel ook voor om hier verder te discusseren,met hierbij:  "in het oog houdend iedereen in zijn of haar waarde te laten"  ;)