Inzet brandweerduikers bij verdrinking.

Auteur Topic: Inzet brandweerduikers bij verdrinking.  (gelezen 55805 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #100 Gepost op: 30 december 2006, 13:33:52
Ik wordt niet zomaar boos hoor Henk  ;D ;)

Maar ik kan  de situatie zoals in Culemborg alleen maar toejuichen,daar bewijzen dus in de praktijk dat er een goede samenwerking mogelijk is.En met zo,n samenwerking bereik je een wederzijds respect voor elkaar,en weet je van de een,en weet je van elkaar waar je mee bezigt bent.

Het is geen onwil,maar om direct met een beschuldigende vinger naar de brandweer te wijzen,je ziet dat werkt niet.Het werkt zelfs tegen je.Het is al eens eerder gezegt,om op 1 goede lijn te komen zitten tussen reddingsbrigades en brandweer is goed overleg nodig.Aller eerst op landelijk niveau,en daarna komt pas de locale diensten in beeld.Er zal eerst een duidelijk plan van aanpak moeten komen,en dat zal eerst op landelijk niveau moeten worden gemaakt.Je kunt het daarna versnijden op de lokale behoeftes.Dan weet een ieder wat hij/zij kan verwachten van elkaar,en voorkom je voor een groot deel misverstanden.

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #101 Gepost op: 30 december 2006, 13:44:06
Aller eerst op landelijk niveau,en daarna komt pas de locale diensten in beeld.Er zal eerst een duidelijk plan van aanpak moeten komen,en dat zal eerst op landelijk niveau moeten worden gemaakt.Je kunt het daarna versnijden op de lokale behoeftes.Dan weet een ieder wat hij/zij kan verwachten van elkaar,en voorkom je voor een groot deel misverstanden.

Tja Peter71,

daar ben ik het dus niet mee eens. Kijk naar Culemborg. Juist de lokale en regionale diensten kunnen simpele en kleine dingen gezamelijk oplossen. Veel makkelijker dan een landelijk lichaam die kant op duwwen. Daarbij verschilt de kwaliteit van de reddingsbrigade. Niet alle reddingsbrigades zijn bewakend of hebben de mogelijkheid om zich in te spannen in een OOV taak. Er zijn 183 reddingsbrigades en nog geen 50 passen in het OOV plaatje.

RR (niet alles over 1 kam scheren)
Elke hulpverlening start met communicatie.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #102 Gepost op: 30 december 2006, 13:53:24
Tja Peter71,

daar ben ik het dus niet mee eens. Kijk naar Culemborg. Juist de lokale en regionale diensten kunnen simpele en kleine dingen gezamelijk oplossen. Veel makkelijker dan een landelijk lichaam die kant op duwwen. Daarbij verschilt de kwaliteit van de reddingsbrigade. Niet alle reddingsbrigades zijn bewakend of hebben de mogelijkheid om zich in te spannen in een OOV taak. Er zijn 183 reddingsbrigades en nog geen 50 passen in het OOV plaatje.

RR (niet alles over 1 kam scheren)
Ik zeg ook niet dat ik een landelijk lichaam 1 kant op wil duwen.Maar je weet ook dat ze bij de brandweer dol zijn op regeltjes.Als er een goed landelijk plan op wordt gesteld,kan dat op regionaal niveau verder worden ingevuld.Toegespitst op de brigades die je in je regio hebt.En met de brigades die een OOVtaak kunnen behappen.Maak aan de leidraad waterongevallen,een extra hoofdstuk over samenwerking met lokale reddingsbrigades.En een veiligheidsregio pluist zelf uit met welke brigades een samenwerkingsverband wordt aangegaan  ;)

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #103 Gepost op: 30 december 2006, 14:05:55
Ik wordt niet zomaar boos hoor Henk  ;D ;)

Maar ik kan  de situatie zoals in Culemborg alleen maar toejuichen,daar bewijzen dus in de praktijk dat er een goede samenwerking mogelijk is.En met zo,n samenwerking bereik je een wederzijds respect voor elkaar,en weet je van de een,en weet je van elkaar waar je mee bezigt bent.

Het is geen onwil,maar om direct met een beschuldigende vinger naar de brandweer te wijzen,je ziet dat werkt niet.Het werkt zelfs tegen je.Het is al eens eerder gezegt,om op 1 goede lijn te komen zitten tussen reddingsbrigades en brandweer is goed overleg nodig.Aller eerst op landelijk niveau,en daarna komt pas de locale diensten in beeld.Er zal eerst een duidelijk plan van aanpak moeten komen,en dat zal eerst op landelijk niveau moeten worden gemaakt.Je kunt het daarna versnijden op de lokale behoeftes.Dan weet een ieder wat hij/zij kan verwachten van elkaar,en voorkom je voor een groot deel misverstanden.

Daar valt het (euro) kwartje, voor de duidelijkheid ik sta niet met een beschuldigde vinger naar de brandweer te wijzen, zo ook aangegeven op het andere topic. Wat jij daar ook stelt dat jullie het weinig meemaken lijkt mij juist een reden om kritisch naar je zelf te kijken en niet direct in de verdediging te schieten. Als wij van een amulancedienst, of brandweer op of aanmerkingen krijgen nemen wij dat graag van harte, een stukje kwaliteitsverbetering.
Voorbeeld:
Een vat gevaarlijk spul spoelt bij ons aan op het strand.
Wij hebben de gebieds kennis, rijdend materiaal, etc
De brandweer heeft de kennis hoe om te gaan met gevaarlijk materiaal
In verschillende oefeningen komen punten naar voren waarvan wij leren van de brandweer en de brandweer van ons leert.
Zo hebben wij in de loop van de jaren al aardig wat van elkaar geleert en werken we goed samen.

Afgelopen jaar hebben wij bij de buurgemeenten een oefening gehad ook met de brandweer aldaar. De brandweer had daar nagenoeg geen ervaring met samenwerking met een reddingsbrigade. Resultaat veel onbegrip, onduidelijkheid en inefficient werken van beide kanten. Dus lokaal moeten er goede afspraken komen, het liefst aangestuurd door een landelijk beleid

Zo hoop ik dat er weer veel duidelijk is naar de rode kollom en dat we gewoon als goeie collega`s hulpverleners een goed 2007 ingaan!

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #104 Gepost op: 30 december 2006, 19:03:17
Muistroom,ik denk dat we allebei hetzelfde doel voor ogen hebben.En dat is kwaliteitsverbetering,en een goede samenwerking tussen de verschillende diensten.Daar zijn we allemaal bij gebaat,en uiteindelijk ook de hulpvrager.En ik denk dat dit een erg mooi streven is voor 2007 en de daarop volgende jaren ;)

jos1961

• Forum gebruiker
  • EHBO en EHV rode kruis sigma lid exbrw a,dam DAN o
Reactie #105 Gepost op: 31 december 2006, 13:43:55
Maarten vergeet NIET DAT ER EEN DROOGPAK SPECILYTY, voor komt kijken bij zo een pak hier is dus exctra opleiding nodig enof biza dit gaat betalen is nog de vraag maar meer samenwerken JA zeker is er  mijns insziens wat voor te zeggen

hier op de westeinderplassen werkt de brandweer samen met de andere hulpdiensten  brw aalsmeer heeft eigen boot bij WO gaan ze uit en ook de politie boten  +gemeente boot en de ambu gaat altijd mee op 1 van de boten
Jos,

UIk sluit me bij 9910001 aan. In plaats van waadpakken zou je droogpakken op de tas kunnen leggen. Met een droogpak kan je m.i. veel meer dan met een waadpak. Je hoeft ook geen droogpak voor de hele tas bemanning, maar met 2 stuks kan je al een hoop doen. Ik denk aan activiteiten op een boot, maar bijv. ook reddend zwemmen of andere activiteiten waar de voeten nat worden. Een lijnredding moet voor een tasbemanning ook wel te doen zijn denk ik. Wel duidelijk te onderscheiden van duiken trouwens, wat dat hoort m.i. zeker niet thuis op de tas, maar reddend zwemmen lijkt me wel mogelijk. (misschien liggen daar ook wel mogelijkheden voor de RB; meerijden met waterongevallen t.b.v. reddend zwemmen).

Zo'n overlevingspak moet je dan TP pas aantrekken of voordat de tas gaat rijden, in de tas lijkt me geen succes...

Bij een beroepskorps heeft het geen toegevoegde waarde, maar bij plattelandskorpsen waar een duikteam een half uur nodig heeft des te meer. Als een vrijwilligersbemanning na 20 minuten tp is, heb je al tijdwinst.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #106 Gepost op: 31 december 2006, 16:19:24
De training voor droogpak voor oppervlakte werk is relatief eenvoudig.. daar kost de meeste mensen nog geen uurtje..

De training voor droogpak duiken, kost meer tijd, omdat je de druk in je pak moet regelen, het uittrimmen meer handelingen vergt..  Dus een droogpak speciality is alleen voor duikers..  
Bij werken en aanschaf van een droogpak voor reddings hoort ook een uitgebreide instructie, inclusief met zo'n pak zwemmen.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #107 Gepost op: 2 januari 2007, 00:31:11
Een droogpak voor oppervlakte zou ik niet aan willen hebben bij een zwemmende redding.

En daarmee duiken lukt mij niet echt.

Henk

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #108 Gepost op: 2 januari 2007, 12:11:38
Een droogpak voor oppervlakte zou ik niet aan willen hebben bij een zwemmende redding.

En daarmee duiken lukt mij niet echt.

Henk

Een droogpak zoals wij die gebruiken is wat anders dan een viking overlevingsdroogpak of een duikpak.. Het pak zoals wij gaan gebruiken, is een echt oppervlakte redding droogpak.

Dit pak is zo soepel dat je er zelf offensief mee kan zwemmen in swiftwater..  In een vicking pak kan dat absoluut niet.. Het enige pak waar dat waarschijnlijk ook in kan is het galjoenpak.. Echter dit pak is in vergelijking met de pakken die wij krijgen zo'n 1000 euro duurder.. De test in normaal water met de galjoen pakken was erg goed.. We hebben het Galjoen pak alleen nog niet kunnen testen in Swiftwater situaties.  Het pak wat wij hebben word door veel engelse brandweerkorpsen gebruikt.. In Engeland hebben te maken met heel veel overstromingen met swiftwater achtige situaties..
Diverse engelse brandweerkorpsen hebben allemaal swiftwater uitrustingen aangeschaft voor waterrescue situaties..

Onze kleurstelling voor de pakken word trouwens anders. Rood/Geel met reflextie.

jos1961

• Forum gebruiker
  • EHBO en EHV rode kruis sigma lid exbrw a,dam DAN o
Reactie #109 Gepost op: 7 januari 2007, 17:05:53
Je hebt verschillende droogpakken die van viking zijn inderdaad stug maar een pak van scubapro, bare zijn juist weer zeer elastisch en rekken mee met de lichaams vorm de pakken van poolbear zijn ook flexibel. Het materiaal van een pak is erg verschillend je hebt compressed neopreen  trilaminaat en er zijn ook combinaties mogenlijk maaar de dikte van je pak maakt wel degenlijk uit voor je comfor en of je een onderpak draagt zo ja hou je het langer uit in het water en ook onder slechte omstandig heden draag je enkel je pak krijg je het sneller koud,EN BELANGRIJK de kans op paksqeus is dan ook groter en ja ook aan de oppervlakte kun je dit oplopen