Ik wordt niet zomaar boos hoor Henk
Maar ik kan de situatie zoals in Culemborg alleen maar toejuichen,daar bewijzen dus in de praktijk dat er een goede samenwerking mogelijk is.En met zo,n samenwerking bereik je een wederzijds respect voor elkaar,en weet je van de een,en weet je van elkaar waar je mee bezigt bent.
Het is geen onwil,maar om direct met een beschuldigende vinger naar de brandweer te wijzen,je ziet dat werkt niet.Het werkt zelfs tegen je.Het is al eens eerder gezegt,om op 1 goede lijn te komen zitten tussen reddingsbrigades en brandweer is goed overleg nodig.Aller eerst op landelijk niveau,en daarna komt pas de locale diensten in beeld.Er zal eerst een duidelijk plan van aanpak moeten komen,en dat zal eerst op landelijk niveau moeten worden gemaakt.Je kunt het daarna versnijden op de lokale behoeftes.Dan weet een ieder wat hij/zij kan verwachten van elkaar,en voorkom je voor een groot deel misverstanden.
Daar valt het (euro) kwartje, voor de duidelijkheid ik sta niet met een beschuldigde vinger naar de brandweer te wijzen, zo ook aangegeven op het andere topic. Wat jij daar ook stelt dat jullie het weinig meemaken lijkt mij juist een reden om kritisch naar je zelf te kijken en niet direct in de verdediging te schieten. Als wij van een amulancedienst, of brandweer op of aanmerkingen krijgen nemen wij dat graag van harte, een stukje kwaliteitsverbetering.
Voorbeeld:
Een vat gevaarlijk spul spoelt bij ons aan op het strand.
Wij hebben de gebieds kennis, rijdend materiaal, etc
De brandweer heeft de kennis hoe om te gaan met gevaarlijk materiaal
In verschillende oefeningen komen punten naar voren waarvan wij leren van de brandweer en de brandweer van ons leert.
Zo hebben wij in de loop van de jaren al aardig wat van elkaar geleert en werken we goed samen.
Afgelopen jaar hebben wij bij de buurgemeenten een oefening gehad ook met de brandweer aldaar. De brandweer had daar nagenoeg geen ervaring met samenwerking met een reddingsbrigade. Resultaat veel onbegrip, onduidelijkheid en inefficient werken van beide kanten. Dus lokaal moeten er goede afspraken komen, het liefst aangestuurd door een landelijk beleid
Zo hoop ik dat er weer veel duidelijk is naar de rode kollom en dat we gewoon als goeie collega`s hulpverleners een goed 2007 ingaan!