Inzet brandweerduikers bij verdrinking.

Auteur Topic: Inzet brandweerduikers bij verdrinking.  (gelezen 55803 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #110 Gepost op: 7 januari 2007, 17:28:38
Je hebt verschillende droogpakken die van viking zijn inderdaad stug maar een pak van scubapro, bare zijn juist weer zeer elastisch en rekken mee met de lichaams vorm de pakken van poolbear zijn ook flexibel. Het materiaal van een pak is erg verschillend je hebt compressed neopreen  trilaminaat en er zijn ook combinaties mogenlijk maaar de dikte van je pak maakt wel degenlijk uit voor je comfor en of je een onderpak draagt zo ja hou je het langer uit in het water en ook onder slechte omstandig heden draag je enkel je pak krijg je het sneller koud,EN BELANGRIJK de kans op paksqeus is dan ook groter en ja ook aan de oppervlakte kun je dit oplopen  

Ik heb zelf een trilaminaat pak van Bare, en ik heb ook in de pakken van Polar Bear, Vicking gedoken.. Een compressed Neopreen droogpak is erg lekker om mee te duiken. Pak sques kan je inderdaad ook aan de oppervlakte oplopen..

Geen duikpak is eigenlijk geschikt om om offensief mee te zwemmen. (krachtige borstcrowl),
Eigenlijk is ken ik slechts twee oppervlakte droogpakken waarmee offensief redelijk kan..
Het Galjoenpak, alleen dat heb ik niet kunnen testen in swiftwater situaties en het pak wat we nu krijgen.. (Je moet wel een licht onderpak gebruiken).

met een een beetje mazzel hebben we in de derde week januari onze nieuwe pakken..

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #111 Gepost op: 7 januari 2007, 23:36:05
Vandaag hadden we een inzet waar duikers toch bijna nodig waren geweest:

Een wedstrijd bij muiden waarbij een van de J24 chineesde bij 5 a 6 vlakbij Pampus. Een van de bemanningsleden had zichzelf vastgemaakt aan een liveline en ging met het zinkende schip ten onder.
Er was geen beveiliging bij maar het startschip (een rubberbootje) met de wedstrijdleiding wist de man samen met de bemanning van één van de dertig andere deelnemers na 7 minuten bovenwater te krijgen door het schip rechtop te manouvreren. Het rubberbootje bracht de man al reanimeren naar de kant. Onderweg werd de man alweer aanspreekbaar en wist zijn zijn naam te vertellen.
Hij licht -nu evenals een ander onderkoeld bemanningslid- op de IC aan de hartbewaking.

Ik ga met deze water temperaturen zonder beschermende kleding het water niet in. Gelukkig was Matthijs mee en had hij zijn duikuitrusting mee.

Als de man niet voordat wij ter plaatst kwamen al bevrijd was geweest had er toch iemand naar beneden gemoeten.

Om 12.26 was de alarmering en om 12.50 waren wij ter plaatse, rustig aan omdat de mannen toen al aan de kant waren en in de ambu. We hadden iets sneller kunnen zijn als het spoed was geweest en wij niet eerst in de haven waren blijven wachten onder eerst "niet meer nodig" en later toch maar even rustig ter plaatse voor de exacte positie van het gezonken schip tbv Rijkswaterstaat.  

Dus: (brandweer)duikers hebben zin, passanten die hulpverlenen hebben zin, reanimeren ook zonder zuurstof heeft zin, Trauma heli's, OVG's Ovd's, ambu's politie, reddingsbrigades, allemaal prima samengewerkt en twee levens zijn weer behouden, daar gaat het om.

Henk

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #112 Gepost op: 7 januari 2007, 23:39:15
Mooi werk geleverd daar Henk...... ;)

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #113 Gepost op: 8 januari 2007, 10:12:23
Precies een incident waar we veel kunnen leren.. Als alles verkeerd zou gegaan een incident zijn waar een rescuediver nut had gehad..
Zoals wat was de aankomst tijd van de gealarmeerde brandweerduikers ?, welke reddingsboten zijn nog meer uitgerukt.. Wat voor mensen zaten op de startboot...

Ik ben wel benieuwd naar de achtergronden van dit incident.  Ik heb er een apart topic voor start... klik hier

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #114 Gepost op: 9 juli 2008, 18:00:08
Nog een voorbeeld:

Je ziet regelmatig dat er een duikteam geallarmeerd wordt voor een mogelijke drenkeling in een slootje waar het misschien 20/30 cm diep is. Vervolgens gaan de duikers in de modder liggen vroeten en staat een ts bemanning op de kant te kijken.

Mijn oplossing:

Die spuitgasten van de TS het water om op linie te zoeken in die sloot(het liefst natuurlijk met een vestje aan O0). Ik durf te wedden dat je een SO(als dat er is) zo sneller vindt.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #115 Gepost op: 15 november 2009, 19:13:29
even verplaatst naar brandweerboard

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #116 Gepost op: 15 november 2009, 19:25:16
p.s. als je in een stuk water niks kunt zien en het is niet veel dieper dan 2.5m kun je ook nat. ook sweep doen( d.m.v onder elkaar doorzwemmen (RB leden weten wel wat ik bedoel))

Misschien kun je het voor de niet-RB leden ook even uitleggen ;)

Danny V

• Reddingsbrigade instructeur OW
  • Forum gebruiker
Reactie #117 Gepost op: 12 december 2009, 18:40:45
Ik denk eerder dat je beter gewoon de bodem af kan zoeken d.m.v. schaatsrijderspas. Ik zou nou niet graag in een bagger slootje systematisch bodem af willen zoeken... Als je in een zwin de bodem af kan zoeken met schaatsrijderspas moet dat in een slootje toch ook wel kunnen.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #118 Gepost op: 12 december 2009, 18:56:04
Ik denk eerder dat je beter gewoon de bodem af kan zoeken d.m.v. schaatsrijderspas. Ik zou nou niet graag in een bagger slootje systematisch bodem af willen zoeken... Als je in een zwin de bodem af kan zoeken met schaatsrijderspas moet dat in een slootje toch ook wel kunnen.

Mogelijk kun je ook even uitleggen wat dit inhoudt?

Danny V

• Reddingsbrigade instructeur OW
  • Forum gebruiker
Reactie #119 Gepost op: 12 december 2009, 21:35:15
Systematisch bodem afzoeken is simpelweg onder duiken en de bodem met je handen afzoeken. Je maakt een heen en weer gaande beweging over de bodem en hoopt zo iets/iemand te vinden zonder te hoeven kijken. Als je de techniek gebruikt wat wij met zwin afzoeken doen ga je arm in arm staan en maak je een soort schaatrijderspas over de bodem en zorg je dat je met je voeten de hele bodem afzoekt. Het enige nadeel is alleen dat de sloot niet dieper dan de hoogte van je borstkast kan zijn anders word ook dit nogal onmogelijk. Is het geen mogelijkheid om gewoon een droogpak in de tankspuit auto's te hebben. Het valt me trouwens op dat bij meldingen van auto te water of gelijkwaardige meldingen vrijwel nooit een reddingsbrigade opgepiept wordt terwijl wij toch ook vletten, droogpakken en klossen bijvoorbeeld hebben wat ook redelijk geschikt gereedschap is voor waterongevallen of zie ik dat nou verkeerd?