Het is mij opgevallen dat er veel vragen zijn over hoe de bergingswereld in elkaar steekt. Dat het een gevoelige branche is dat mag duidelijk zijn. Maar hoe zit de structuur voor de aansturing bij een ongeval eigenlijk in elkaar? Ik zal proberen dit op een zo simpel mogelijke wijze te verwoorden:
Ieder voertuig tot 3500kg voorzien van een Geldig Nederlands Kenteken dient wettelijk verplicht te zijn verzekerd voor WA, Wettelijke Aansprakelijkheid.
In principe bepaald de eigenaar wie zijn auto afsleept; ware het niet dat dit recht door het afsluiten van een contract voor verzekering wordt overgedragen aan de verzekeringsmaatschappij.
Nagenoeg alle verzekeringsmaatschappijen in Nederland hebben een contract met een Alarmcentrale die namens de verzekering een contract afsluit met een berger. Deze contracten zijn normaliter regio gebonden. De meeste Alarmcentrales in Nederland treden voor meerdere verzekeraars op en geven voor deze verzekeraars dezelfde berger op. Het nummer van deze Alarmcentrale staat vermeld op de groene kaart met de WA-verzekeringsgegevens welke iedere bestuurder van een genoemd voertuig verplicht is bij zich te hebben, evenals een geldig rijbewijs, wat menigeen ook vaak thuislaat.
Omdat bestuurders niet altijd zelf in de gelegenheid zijn om deze nummers te bellen is er speciaal voor de politie een Landelijk Centraal Meldpunt ingesteld.
Dit meldpunt krijgt een kenteken op van de politie waarna een RDW-controle op de verzekeringsgegevens plaatsvindt. Op basis van deze verzekering wordt gekeken welke Alarmcentrale de belangen van deze verzekering behartigd. Namens deze Alarmcentrale wordt de juiste gecontracteerde berger voor de ongevalsregio inschakeld. De contractduur met een berger verschilt nog wel eens maar is gemiddeld 3 tot 5 jaar en onder voorbehoud van bedrijfswijzigingen en overnames.
Het Landelijk Centraal Meldpunt stuurt de bergers dus aan voor ALLE Nederlandse verzekeraars ondergebracht bij de volgende Alarmcentrales:
VHD Groep (oa Unive, Aegon, Ohra, Nat. Nl.)
Europ Assistance (oa Winterthur)
Eurocross International (alle Achmea + Interpolis vanaf 01-07)
SOS International (oa Fortis ASR, IAK, Interpolis tot 01-07)
Mondial Assistance (oa Allianz, London)
ANWB Ongevalshulp (oa Unigarant)
ZLM Verzekeringen (ZLM)
BSA Schaderegelingen (BSA)
Inter Partner Assistance (ACE, AXA)
Op de snelwegen in Nederland is Incident Management van kracht; tegenwoordig ook uitgebreid met enkele provinciale wegen.
Om te zorgen dat deze wegen vrij van obstructies blijven wordt bij ieder incident op voorhand naast de eventuele hulpinstantie een berger ingeschakeld om te kijken wat de oorzaak is van de obstructie. Deze berger wordt per regio gecontracteerd door de Stichting Incident Management Nederland en is aan veel eisen onderhevig. Zie hiervoor de site
http://www.stichtingimn.nl/. Deze aanbesteding geldt voor de periode van 3 jaar en wordt streng door het NMA gecontroleerd omdat deze manier van aanbesteding onder een NMA-gedoogbeleid wordt uitgevoerd. De berger die de snelwegregio krijgt aanbesteedt werk automatisch voor ALLE Alarmcentrales die ook in het LCM verenigd zijn. De aansturing wordt gedaan door het CMI, Centraal Meldpunt Incidenten. De opdracht aan het CMI komt normaliter van KLPD, Regiopolitie of Rijkswaterstaat. Er gelden voor vergoedingen voor loze ritten en het verplaatsen van pechstrandingen. Deze kosten worden door het CMI doorbelast aan de wegbeheerder, zijnde dus Rijkswaterstaat of de Provincie. Ook kan er opdracht worden gegeven tot het verwijderen van een achtergelaten voertuig. Onbeheerde voertuigen worden conform een ingestelde Wegsleepregeling verwijderd en kunnen door de eigenaren tegen betaling van de sleepkosten bij de berger worden opgehaald.
Omdat er op snelwegen zich ook incidenten met vrachtwagens en afgevallen laden kunnen voordoen is er enkele jaren geleden ook het Centraal Meldpunt Vrachtwagenincidenten (CMV) ingevoerd. Hiervoor worden bergers gecontracteerd die een, conform de eisen van de Stichting Incident Management Vrachtauto’s STIMVA (
http://www.stimva.nl/), gecertificeerd zwaar bergingsvoertuig en toebehoren kunnen garanderen welke 24 uur per dag, 7 dagen in de week beschikbaar is om ingeschakeld te worden bij incidenten. De STIMVA is opgericht voor de centrale coördinatie van de inzet van zwaar bergingspersoneel en -materieel. Het is een samenwerkingsverband van het Verbond van Verzekeraars, de brancheorganisaties Transport Logistiek Nederland (TLN), Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport (EVO), Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) en Rijkswaterstaat (RWS). Alle kosten voor de inzet worden door het CMV vergoedt aan de berger. Het CMV zal de gemaakte kosten verhalen op de eigenaar van het betrokken voertuig. Het CMV is niet regio gebonden. In principe zou dus een berger uit Groningen in Zeeland ingezet kunnen worden, iets wat in praktijk wellicht nooit voor zal komen. Het CMV is alleen op de IM wegen van toepassing.
Tot zover deel 1...