Welke berger gaat er komen? Hier de oplossingen voor uw bergersraadsels!

Auteur Topic: Welke berger gaat er komen? Hier de oplossingen voor uw bergersraadsels!  (gelezen 31256 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Het is mij opgevallen dat er veel vragen zijn over hoe de bergingswereld in elkaar steekt. Dat het een gevoelige branche is dat mag duidelijk zijn. Maar hoe zit de structuur voor de aansturing bij een ongeval eigenlijk in elkaar? Ik zal proberen dit op een zo simpel mogelijke wijze te verwoorden:

Ieder voertuig tot 3500kg voorzien van een Geldig Nederlands Kenteken dient wettelijk verplicht te zijn verzekerd voor WA, Wettelijke Aansprakelijkheid.
In principe bepaald de eigenaar wie zijn auto afsleept; ware het niet dat dit recht door het afsluiten van een contract voor verzekering wordt overgedragen aan de verzekeringsmaatschappij.

Nagenoeg alle verzekeringsmaatschappijen in Nederland hebben een contract met een Alarmcentrale die namens de verzekering een contract afsluit met een berger. Deze contracten zijn normaliter regio gebonden. De meeste Alarmcentrales in Nederland treden voor meerdere verzekeraars op en geven voor deze verzekeraars dezelfde berger op. Het nummer van deze Alarmcentrale staat vermeld op de groene kaart met de WA-verzekeringsgegevens welke iedere bestuurder van een genoemd voertuig verplicht is bij zich te hebben, evenals een geldig rijbewijs, wat menigeen ook vaak thuislaat.

Omdat bestuurders niet altijd zelf in de gelegenheid zijn om deze nummers te bellen is er speciaal voor de politie een Landelijk Centraal Meldpunt ingesteld.
Dit meldpunt krijgt een kenteken op van de politie waarna een RDW-controle op de verzekeringsgegevens plaatsvindt. Op basis van deze verzekering wordt gekeken welke Alarmcentrale de belangen van deze verzekering behartigd. Namens deze Alarmcentrale wordt de juiste gecontracteerde berger voor de ongevalsregio inschakeld. De contractduur met een berger verschilt nog wel eens maar is gemiddeld 3 tot 5 jaar en onder voorbehoud van bedrijfswijzigingen en overnames.

Het Landelijk Centraal Meldpunt stuurt de bergers dus aan voor ALLE Nederlandse verzekeraars ondergebracht bij de volgende Alarmcentrales:
VHD Groep (oa Unive, Aegon, Ohra, Nat. Nl.)
Europ Assistance (oa Winterthur)
Eurocross International (alle Achmea + Interpolis vanaf 01-07)
SOS International (oa Fortis ASR, IAK, Interpolis tot 01-07)
Mondial Assistance (oa Allianz, London)
ANWB Ongevalshulp (oa Unigarant)
ZLM Verzekeringen (ZLM)
BSA Schaderegelingen (BSA)
Inter Partner Assistance (ACE, AXA)

Op de snelwegen in Nederland is Incident Management van kracht; tegenwoordig ook uitgebreid met enkele provinciale wegen.
Om te zorgen dat deze wegen vrij van obstructies blijven wordt bij ieder incident op voorhand naast de eventuele hulpinstantie een berger ingeschakeld om te kijken wat de oorzaak is van de obstructie. Deze berger wordt per regio gecontracteerd door de Stichting Incident Management Nederland en is aan veel eisen onderhevig. Zie hiervoor de site http://www.stichtingimn.nl/. Deze aanbesteding geldt voor de periode van 3 jaar en wordt streng door het NMA gecontroleerd omdat deze manier van aanbesteding onder een NMA-gedoogbeleid wordt uitgevoerd. De berger die de snelwegregio krijgt aanbesteedt werk automatisch voor ALLE Alarmcentrales die ook in het LCM verenigd zijn. De aansturing wordt gedaan door het CMI, Centraal Meldpunt Incidenten. De opdracht aan het CMI komt normaliter van KLPD, Regiopolitie of Rijkswaterstaat. Er gelden voor vergoedingen voor loze ritten en het verplaatsen van pechstrandingen. Deze kosten worden door het CMI doorbelast aan de wegbeheerder, zijnde dus Rijkswaterstaat of de Provincie. Ook kan er opdracht worden gegeven tot het verwijderen van een achtergelaten voertuig. Onbeheerde voertuigen worden conform een ingestelde Wegsleepregeling verwijderd en kunnen door de eigenaren tegen betaling van de sleepkosten bij de berger worden opgehaald.

Omdat er op snelwegen zich ook incidenten met vrachtwagens en afgevallen laden kunnen voordoen is er enkele jaren geleden ook het Centraal Meldpunt Vrachtwagenincidenten (CMV) ingevoerd. Hiervoor worden bergers gecontracteerd die een, conform de eisen van de Stichting Incident Management Vrachtauto’s STIMVA (http://www.stimva.nl/), gecertificeerd zwaar bergingsvoertuig en toebehoren kunnen garanderen welke 24 uur per dag, 7 dagen in de week beschikbaar is om ingeschakeld te worden bij incidenten. De STIMVA is opgericht voor de centrale coördinatie van de inzet van zwaar bergingspersoneel en -materieel. Het is een samenwerkingsverband van het Verbond van Verzekeraars, de brancheorganisaties Transport Logistiek Nederland (TLN), Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport (EVO), Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) en Rijkswaterstaat (RWS). Alle kosten voor de inzet worden door het CMV vergoedt aan de berger. Het CMV zal de gemaakte kosten verhalen op de eigenaar van het betrokken voertuig. Het CMV is niet regio gebonden. In principe zou dus een berger uit Groningen in Zeeland ingezet kunnen worden, iets wat in praktijk wellicht nooit voor zal komen. Het CMV is alleen op de IM wegen van toepassing.

Tot zover deel 1...




denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Reactie #1 Gepost op: 21 december 2006, 13:35:52
en deel 2...

Tot zover is alles nog wel zo klaar als een klontje.
De verwarring onstaat vanaf hier
.

De Alarmcentrales, aangevuld door diverse kleinere alarmcentrales, Logicx Mobiliteit, ANWB Alarmcentrale en de ANWB Zakelijke markt hebben tevens contracten afgesloten met pechhulporganisaties, inzet vervangend vervoer bij uitval en hulp aan de berijders. Veel leasemaatschappijen maken van dergelijke diensten gebruik. Constructies die zich hierbij kunnen voordoen zijn bijvoorbeeld alarmcentrales die alle kosten voor berging en transport, inzet vervangend vervoer of taxi en repatriëring voor haar rekening nemen, hierbij haar 'eigen gecontracteerde berger' inschakelen en vervolgens onderling de kosten gaan doorbelasten aan de achterliggende alarmcentrale van de verzekeraar van het voertuig. Een aantal voorbeelden van hulpverlening:

VHD Groep (oa Bussiness Lease)
Europ Assistance (oa RouteMobiel, KNMV)
Eurocross International (FBTO-pech, CB-pech, div. Leasemij.)
SOS International (oa ING Lease, Lage Landen Lease)
Mondial Assistance (oa BMW service, Renault Route Service, Chrysler Service)
ANWB Zakelijke markt (oa Opel Assistance, Volvo Assistance, ANWB Wegenwacht)
ANWB Ongevalshulp (Arval Lease)
Inter Partner Assistance (oa div leasemij.)
Logicx Mobiliteit (ANWB Wegenwacht, GMAC finance)
Allen bemiddelen ook in de pechhulpverlening voor haar buitenlandse dochter- en zusterorganisaties.

De pechhulpverlening wordt (op een uitzondering na) aanbesteedt in combinatie met de doortransporten van schadestrandingen op zowel IM wegen als Onderliggend Wegennet. Het komt er dus op neer dat de berger die de auto heeft opgehaald naar zijn depot de auto niet zelf mag wegbrengen. Hiervoor is een ander bedrijf of bergingscombinatie gecontracteerd welke gelijktijdig ook alle pechhulpverleningen (en gerelateerd vervoer) voor rekening neemt.

En dan begint de verwarring pas echt:

Over de VHD Groep:
De VHD Groep is niet alleen Alarmcentrale voor de bij haar aangesloten verzekeraars en leasemaatschappijen maar is tevens de (onafhankelijke) alarmcentrale voor:
LCM (Landelijk Centraal Melpunt)
CMI-SIMN (Centraal Meldpunt Incidenten)
CMV-STIMVA (Centraal Meldpunt Vrachtenincidenten)
De VHD Groep is recent overgenomen door Europ Assistance en zal in de toekomst dus mogelijk nog verder groeien in marktaandeel.

Over het LCM:
Wat is de omschrijving en het doel van het LCM:
Bemiddeling in de aansturing van bergers conform de contracten met de achterliggende verzekeraar en van toepassing op:
- Voertuigen tot 3500kg, voorzien van een Geldig Nederlands Kenteken, een actuele RDW-WA verzekering, betrokken bij een ongeval of diefstal.

Dus NIET voor de afsleep van: Tractoren, (brom/snor)fietsen, onverzekerde (diefstal) auto's, buitenlandse voertuigen tot 3500kg, scooters, vrachtwagens, invalidewagentjes, (zweef)vliegtuigen, caravans, aanhangers, boten, etc. etc. En ook niet voor voertuigen die op andere gronden versleept dienen te worden.

Enkele politieregio's hebben contracten afgesloten met bepaalde bergers voor de afsleep van zogeheten politietakels; enkele andere politieregio's doen dit in eigen beheer met een eigen sleepdienst. Dit doen zij om de sleepkosten in de hand te houden en waar nodig onderzoekssporen zorgvuldig veilig te stellen zoals zij dat voor de wet verplicht zijn. Veel andere bergers zien dit echter als concurrentievervalsing. Ook zogeheten zaakwaarnemingen vallen onder deze slepen (zaakwaarneming: auto met risico tot gevolgschade waarbij de politie als bewaarder optreedt wegens afwezigheid eigenaar, bijv. auto met ingeslagen ruit af laten slepen om te voorkomen dat de volgende dief de hele auto weghaalt).

Het LCM zou niet in deze takels moeten bemiddelen maar doet dit wel door zelf een berger aan te wijzen hiervoor. Navraag leert dat men deze takels overlaat aan de berger met de meeste contracten in een bepaalde regio (om de kans dat de nota toch ingediend kan worden bij een achterliggende verzekering te verkleinen). Toch geeft men aan dat hier met regelmaat uitzonderingen worden gemaakt omdat de berger hierbij kan bepalen welke kosten er gedeclareerd kunnen gaan worden. Het is daarom logisch dat de politie deze kosten probeert te controleren door hiervoor zelf een berger te contracteren.

Over het CMV
Ook hier bemiddeld met in de aansturing van bergers voor KLPD of regiopolitie. Men belt op verzoek een berger voor ongevalslocaties buiten de snelwegen waarbij de berger erop achtzaam wordt gemaakt dat hij zelf moet zorgen dat hij een betalingsregeling treft met de eigenaar van het voertuig.

Tot slot:
Er komt vaak voor dat men vraagt waarom het IM niet op alle wegen wordt ingevoerd. Het antwoord is simpel; de wegbeheerders van het Onderliggende Wegennet (Provincies en Gemeenten) hebben geen direct belang bij de verkeersdoorstroming op deze wegen. Als iemand zich op een landweggetje vastrijdt is er geen financieel gewin te halen door dit voertuig zo spoedig mogelijk te verwijderen. Daarbij zal deze Provincie of Gemeente niet willen opdraaien voor de gemaakte kosten van een eventuele loze rit welke de berger maakt. Waar veel Gemeenten wel belang bij hebben zijn de Gemeentelijke Wegsleepregeling. Ook de Provincies kennen naar mijn weten allemaal een eigen wegsleepregeling voor met name achtergelaten of hinderlijk geparkeerde voertuigen. Tegenwoordig moet de Wegsleepregeling in de Gemeente verordening worden opgenomen en kan de Gemeente hiervoor een contract/convenant met een willekeurige berger aangaan. De Politie of een aangesteld parkeerbeheerbedrijf neemt de uitvoering van deze wegsleepverordening voor rekening.

Ik hoop hier voor eenieder wat licht op de bergingsperikelen te werpen, misschien met wat meer begrip voor de bergers in de toekomst als gevolg!


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2 Gepost op: 21 december 2006, 14:26:25
Mooie uiteenzetting! :)

Het is wel duidelijk dat de bergingswereld ingewikkeld in elkaar zit met al die onderlinge contracten.

Maar het kan dus voorkomen dat berger A wordt ingeschakeld in verband met Incident Management, de rijbaan vrijmaakt en het voertuig afsleept naar de dichtstbijzijnde parkeerplaats. Daar neemt berger B het voertuig over, vanuit VHD (of iets vergelijkbaars).
(ervan uitgaande dat de politie het voertuig niet veilig laat stellen op sporen)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Harry007

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 30 december 2006, 00:28:03
Klopt bijna Maarten.

Berger B neemt het voertuig over vanaf Berger A zijn adres. Hier moet dan ook een vloeistofdichte vloer etc aanwezig zijn.

Voor 1999 had iedereen zijn eigen rayon, maar door de NMA was dat neit meer mogelijk. Ik zou hier een heel boek over kunnen schrijven over hoe e.e.a. loopt en gelopen is, maar het komt er op neer dat er in 95% van de gevallen bij de aanbesteding alleen naar de prijs wordt gekeken en niet naar de kwaliteit.

Verder krijgt de ANWB, onder de naam Logicx, een nogal groot aandeel van de bergingsmarkt in handen.
Ze hebben inmiddels vestigingen in Apeldoorn, Arnhem, Bunnik, Ede, Wijchen, Westervoort, Valkenburg, Maastricht, Zevenbergen, Roosendaal, Eindhoven, Den Bosch, Rotterdam, Assen, Zaandam, Purmerend, Zwaag, Woerden, Waddinxveen en Oegsgeest.

Hiermee hebben ze dus een landelijk dekkend netwerk, en kunnen rijden voor prijzen die voor de kleine berger niet meer interessant zijn.

Mijn persoonlijke visie op de bergingswereld, is dat het binnen nu en 10 jaar hetzelfde is als in Denemarken. Daar regelt FALCK de hele berging en alles eromheen, en hier over 10 jaar de ANWB, met de mooie naam LOGICX

Het is een mooi vak en ook zeer interessant, alleen voor ons destijds als bedrijf helaas niet meer.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Nadag ik vorig jaar dit verhaaltje uiteen had gezet ben ik nog eens goed aan het overdenken gegaan over hoe dit voor eenieder inzichtelijk gemaakt kan worden.

De oplossing is er: Ongevallen.Net!

Via de zoekfunctie van deze site kan de verzekeraar, volmacht of pechhulporganisatie van het betrokken voertuig worden ingegeven waarna dit weer wordt teruggeleid naar de alarmcentrale welke de afwikkeling voor de getroffen klant gaat verzorgen. Zo ook waar het leasemaatschappijen en reishulpverzekeringen betreft!

Daarnaast wil ik zien dat er nog een fotoboek e.d. aan toegevoegd wordt zodat het een interessante site over berging zal gaan worden...
wie zich geroepen voelt om hier een ondersteunende taak aan te hebben; log in; meldt u aan en doe mee! Het kost niets.

Voorlopig is de site nog in aanbouw dus zullen nog niet alle systemen optimaal werken, het begin is er in ieder geval!


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
(...)

Ziet er schitterend uit, werkt ook heel prettig :)

Daarnaast wil ik zien dat er nog een fotoboek e.d. aan toegevoegd wordt zodat het een interessante site over berging zal gaan worden...
wie zich geroepen voelt om hier een ondersteunende taak aan te hebben; log in; meldt u aan en doe mee! Het kost niets.

Zoals je al zag heb ik gelijk van die gelegenheid gebruik gemaakt ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #7 Gepost op: 11 september 2008, 09:46:38
mooi gezegd allemaal.

we maken idd wel eens vreemde situaties mee: voertuig met pech, starten vevolgens cmi op. Dan rijdt de door cmi aangestuurde berger aan.
Net voor de berger arriveert een andere berger aangestuurd door de alarm-centrale van de verzekeringsmaatschappij. Typisch een geval van niet goed communiceren.....Er stonden binnen een tijdsbestek van 2 minuten ineens 2 bergers voor 1 auto op de snelweg  ::)
Affijn die wilden ook nog eens gaan discussiëren, niet dus. opladen en wegwezen, zoeken ze maar ergens anders uit.
Hoe kon dit gebeuren? Simpel, de alarmcentrale had op eigen houtje een berger gestuurd zonder het cmi hiervan op de hoogte te stellen.

lekker simpel....

Wat veel gebeurd:
auto wegslepen door cmi, wordt bij eerstvolgende veilige locatie weer neergezet (parkeerplaats, onder aan afrit oid.) en kan daar wachten op andere berger/anwb of garagebedrijf. In ieder geval is het voertuig dan van de snelweg/gevaarlijke plek af. ;-)
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Reactie #8 Gepost op: 27 februari 2009, 19:32:21
mooi gezegd allemaal.

we maken idd wel eens vreemde situaties mee: voertuig met pech, starten vevolgens cmi op. Dan rijdt de door cmi aangestuurde berger aan.
Net voor de berger arriveert een andere berger aangestuurd door de alarm-centrale van de verzekeringsmaatschappij. Typisch een geval van niet goed communiceren.....Er stonden binnen een tijdsbestek van 2 minuten ineens 2 bergers voor 1 auto op de snelweg  ::)
Affijn die wilden ook nog eens gaan discussiëren, niet dus. opladen en wegwezen, zoeken ze maar ergens anders uit.
Hoe kon dit gebeuren? Simpel, de alarmcentrale had op eigen houtje een berger gestuurd zonder het cmi hiervan op de hoogte te stellen.

lekker simpel....

Wat veel gebeurd:
auto wegslepen door cmi, wordt bij eerstvolgende veilige locatie weer neergezet (parkeerplaats, onder aan afrit oid.) en kan daar wachten op andere berger/anwb of garagebedrijf. In ieder geval is het voertuig dan van de snelweg/gevaarlijke plek af. ;-)


Simpele oplossing: de berger die NIET door het CMI is opgeroepen heeft geen ontheffing voor het stoppen/gebruiken van de vluchtstrook en dient dus van het KLPD een printje onder de ruitenwisser te krijgen. De CMI berger is er om de auto naar de afrit te verplaatsen, zij zijn hier voor opgeleid en ingericht.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Wat een kolder... beter twee dan geen....

t gaat erom dat het voertuig op de snelweg een gevaars-setting met zich mee brengt. Dat degene die op de berger wacht al zelf een takel via zijn verzekering heeft geregeld is bewonderingswaardig. Zou te gek voor woorden zijn om een berger te bestraffen voor zijn snelle aanrijden...

Die via CMI is aangestuurd krijgt toch wel betaald...is dan jammer maar helaas..
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....