ja. Even heel cru, maar zolang als men dit goed vindt....
De alarmcentrale of verzekeraar mag een eigen berger inschakelen zover mij bekend is.
Deze stelling is onjuist. De IM-berger heeft gelijk alle contracten voor berging met de alarmcentrales in Nederland; de aanbesteding gebeurd door de
Stichting IMN namens de alarmcentrales (en daarmee namens alle verzekeraars) voor elk wegrayon. Voor niet IM-bergers zijn er echter nog geen consequenties aan het toch slepen op de IM-wegen. Formeel hebben deze geen ontheffing om stil te staan op de vluchtstrook en is dat het enige dat ze verweten kan/mag worden.
Veel alarmcentrales voeren echter ook pechhulpen uit namens verzekeraars of collectieven (lees: routemobiel, fbto-pech, leasemaatschappijen, etc). Hierbij mag de pechhulpdienst aanrijden (bijv ANWB of berger) die daarvoor specifiek is gecontracteerd, zo ook een dealer of bandenservice. Zelf ben ik van mening dat men deze voertuigen door de IM-berger naar de afrit zou moeten laten verplaatsen om de veiligheid en doorstroming te bevorderen, maar zover is het nog niet.
Bij het CMV begint dit al wel door te werken. Sinds 01-10-2009 is het zo dat bergers die voor het CMV werken als vrachtwagenberger verplicht zijn gesteld meldingen van hun eigen klanten (truckdealers, geldtransporters, busbedrijven, etc) te melden bij het CMV wanneer de melding rechtstreeks binnenkomt bij de berger. Dit om te voorkomen dat de wegbeheerder niet over het incident in kennis wordt gesteld. Het is vervolgens aan het CMV om een berger aan te sturen. Er wordt dus altijd de dichtstbij gevestigde zware berger ingeschakeld conform de tarieven die aan het CMV zijn geoffreerd. De rekening is altijd voor de kentekenhouder (of dealer/tank- of kredietmaatschappij moet garant staan) alvorens het voertuig wordt gelost; bij uitblijven van betaling wordt retentierecht toegepast; het voertuig wordt tot de betaling vastgehouden. Loze ritten worden door de wegbeheerder via het CMV vergoedt.
Elk bergingsvoertuig zonder SIMN-keuringsrapport en chauffeur zonder 'veilig werken aan de weg' moet van de vluchtstrook wegblijven is mijn eigen mening...