EHBO koffer/doos/tas

Auteur Topic: EHBO koffer/doos/tas  (gelezen 10114 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Annemiek

• Senior gebruiker
  • Reddingsbrigade
Gepost op: 21 december 2006, 21:00:18
Mij is gevraagd om voor de schietvereniging EHBO materialen te regelen.

Nou weet ik niet of ze dan volstaan met twee bedrijfstrommels.

Het gebouw heeft boven een kantine met keuken met de nodige warmetebronnen en beneden een schietbaan.

Ik ga dus zowieso al uit van twee trommels.

Op een normale schietdag zijn er daar op de schietbaan 10 schutters en eventueel toeschouwers en baancommisarissen aanwezig.

Op de dagen dat wij er wedstrijden organiseren zijn er beneden rond de 50 mensen aanwezig en boven met kantinepersoneel met opwarmende touschouwers.

Heeft iemand enig idee of ze zouden volstaan met die twee trommels,of dat er bij een evenement als zo'n wedstrijd een grotere tas of koffer aanwezig zou moeten zijn??
Of 1 koffer en een grotere tas beneden,of standaard 2 koffers en een tas voor evenementen?

De verwondingskans in de kantine kan je zoeken in de keuken,de frituur,de pannen en messen.
De verwondingskans op de schietbaan is in princiepe heel klein,gezien de regels waar streng op toegezien wordt.

Iemand tips??

Ik hoor ze graag!

Ta

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 21 december 2006, 21:13:59
Ik ben zelf ook lid geweest van een schietvereniging, nooit een ehbo koffer nodig gehad, maar dat zegt natuurlijk niet zo veel.
(Het meeste pijn deed de terugslag van een .44 magnum met maximale lading :-)

Zet eens op een rijtje wat er theoretisch allemaal mis kan gaan, zet daarnaast  de kans dat het misgaat, je kunt dan een redelijke inschatting maken van wat je kunt verwachten.

Naar mijn ervaring zitten er op schietverenigingen vrijwel altijd mensen die soms 25 jaar of langer lid zijn, vraag eens rond wat ze zich kunnen herinneren van ongevallen in het verleden (inderdaad vermoedelijk in de keuken met een mes of heet vet). Je kunt ook eens bij de KNSA informeren, wellicht zijn er eisen op dat gebied.
Vooralsnog lijkt me je voorstel ruim voldoende. In de keuken zou ik wel altijd een branddeken en een brandblusser bij de hand houden en misschien iets meer voor brandwonden als in een normale koffer (burnshieldje kan geen kwaad)

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Annemiek

• Senior gebruiker
  • Reddingsbrigade
Reactie #2 Gepost op: 21 december 2006, 21:18:51
Ik ben zelf ook lid geweest van een schietvereniging, nooit een ehbo koffer nodig gehad, maar dat zegt natuurlijk niet zo veel.
(Het meeste pijn deed de terugslag van een .44 magnum met maximale lading :-)

Zet eens op een rijtje wat er theoretisch allemaal mis kan gaan, zet daarnaast  de kans dat het misgaat, je kunt dan een redelijke inschatting maken van wat je kunt verwachten.

Naar mijn ervaring zitten er op schietverenigingen vrijwel altijd mensen die soms 25 jaar of langer lid zijn, vraag eens rond wat ze zich kunnen herinneren van ongevallen in het verleden (inderdaad vermoedelijk in de keuken met een mes of heet vet). Je kunt ook eens bij de KNSA informeren, wellicht zijn er eisen op dat gebied.
Vooralsnog lijkt me je voorstel ruim voldoende. In de keuken zou ik wel altijd een branddeken en een brandblusser bij de hand houden en misschien iets meer voor brandwonden als in een normale koffer (burnshieldje kan geen kwaad)

Jacques

In de kantine hangt een blusser en een branddeken,de rest van het pand is ook voorzien van blussers,dus dat is geregeld.

Aangezien de EHBO middelen díe er zijn verouderd zijn willen ze dat dus vervangen hebben.

Ik denk persoonlijk dat de KNSA weinig zal kunnen vertellen over wat er aan EHBO middelen moet zijn, ik denk dat ik eerder uit zal kunnen gaan van een 'gewone' sportvereniging met weinig verwondingskans.

Maar dan is dus de vraag of er voor evenementen méér materiaal moet zijn.
Het aantal mensen wordt groter,de verwondingskans blijft gelijk...
  Ta

helm

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 22 december 2006, 08:47:05
Het Arbothemacahier nr. 11 (middelen voor eerste hulp op het werk) kan je goed op weg helpen. Als ik het zo lees dan ben je met het B koffertje + brandwondencompressen, ACS ventielpleisters en CPREzy's behoorlijk voorbereidt.

patrick r

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 22 december 2006, 14:22:28
Hoi Annemiek.

ik ben zelf ook sportschutter, en ik denk dat je met een standaard veband doos (of meerdere) het meeste wel kan indekken.

ik de 8jaar dat ik nu lid ben bij de vereniging waar ik nu schiet is 1keer een schiet ongeval geweest.
persoon ruimde zijn wapen op, vergat te controleren of zijn loop leeg was en schoot toen perongeluk door een blikje vet wat de persoon naast hem vast had.
wonder boven wonder geen gewonden.

mocht er iemand een schot wond oplopen dan kan je dit toch niet verhelpen met verband koffer.
Dus heb je ambulance nodig, en de politie die het onderzoek doet.

groeten patrick

DanielB

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 22 december 2006, 16:57:13
Maar dan is dus de vraag of er voor evenementen méér materiaal moet zijn.
Het aantal mensen wordt groter,de verwondingskans blijft gelijk...

Voor evenementen zou eventueel toch ook een derde ingehuurd kunnen worden? (jaja, ik weet het, het kost geld :p)

Arthur

• Junior gebruiker
  • **
    • www.oov-support.nl
Reactie #6 Gepost op: 24 december 2006, 15:02:12
practisch gezien kun je het waarschijnlijk af met een rol pleisters............

Formeel zijn er echter wel een aantal richtlijnen waar je aan moet voldoen.
Hoewel ik niet meer helemaal thuis ben in de regelgeving dient de keuken voorzien te zijn van een B trommel. Indien het pand een vergunning heeft voor de aanwezigheid van meer dan 50 personen moet de kantine in iedergeval aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo zal ook je barcommissie aan een aantal eisen moeten voldoen op hulpverleningsgebied.
Er zijn ook richtlijnen over de plaats van de trommel en de wijze waarop deze gemonteerd en aangeduid is. Zo moet de plek duidelijk middels pictogrammen worden aangegeven en ten alle tijden bereikbaar zijn.

Annemiek

• Senior gebruiker
  • Reddingsbrigade
Reactie #7 Gepost op: 24 december 2006, 15:24:09
Bedankt tot zo ver allemaal!

Ik heb inmiddels een mailtje die kant op gedaan om achter de gemiddelde presentie op normale schietdagen te komen.
Als ik dat weet kan ik meer.

Op 'onze' dagen zijn er dik 50 aanwezig,dus als dat meer gevolgen heeft kwa BHV bijvoorbeeld zal ik dat ook maar even gaan uitzoeken!
  Ta

Annemiek

• Senior gebruiker
  • Reddingsbrigade
Reactie #8 Gepost op: 14 januari 2007, 21:16:57
Ik weet inmiddels dat de gemiddelde bemensing zo'n 50 man is, dus dan zal het toch voldoende zijn om 2 grote trommels te hebben? ???
  Ta

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #9 Gepost op: 14 januari 2007, 21:23:23
Ja lijkt me wel hoor, ik heb ook nog eens geinformerd bij vrienden die nog in de schietclub zitten (samen bijna honder jaar ervaring) maar zij kunnen zich niets herinneren van hun clubs of wedstrijden waar meer bij nodig was en inderdaad vooral "keuken" werk

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources