RN in blad Crisisbeheersing van BZK

Auteur Topic: RN in blad Crisisbeheersing van BZK  (gelezen 5972 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #10 Gepost op: 30 december 2006, 11:38:15
Kees,

De pilots starten in deze twee regio's, vandaar het onderzoek daar. Het aantal mensen waarmee gesproken dient te worden per regio is dermate groot dat alleen al daarom een keuze gemaakt diende te worden.Lijkt me wel goed bij introductie in andere regio's ook daar een soortgelijk onderzoek uit te laten voeren. Nu is alles gericht op het laten slagen van de pilots in de eerste twee regio's.

Koen,

Ben het wel een beetje met Henk eens. We willen graag als eenheid opereren om geen flater te slaan richting BZK of LFR. Daar kan niemand het toch mee oneens zijn. Bovendien opereren we vanuit een duidelijk mandaat van de leden (jullie) om op de ingeslagen weg in te gaan. Ik bedoel het niet arrogant, maar we moeten blij zijn met het feit dat de overheid RedNed nu ook ziet als vertegenwoordiger van alle bewakende brigades (waar we ooit ook voor opgericht zijn). Sterker nog, BZK wil maar met één partij zaken doen waar het gaat om de versterking van alle brigades in Nederland. Denk mee, zo stuur je mee, is mijn motto!

Luc

Beste Luc,

Waarom sluit REDNED dan ook gesprekken met diverse andere partijen uit ?


LucDietz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
Reactie #11 Gepost op: 30 december 2006, 14:14:52
Volgens mij is het niet de gewoonte dat RedNed gesprekken met mensen uitsluit. Vanuit mijn verantwoordelijkheid voor communicatie, lobby en sponsoring is het aantal gesprekken dat de afgelopen periode met diverse partijen gevoerd werd, juist opgevoerd. We hebben te maken met een enorm uitgebreid netwerk aan personen en partijen waar we de relatie mee moeten onderhouden. Een snelle inventarisatie leert al snel dat het in potentie gaat om honderden organisaties (defensie, verkeer en waterstaat, BZK, gemeenten, KNRM, kustwacht, regio's, NOC*NSF, provincies, zwembond, brandweerkorpsen, GHOR, etc, etc). Niet alleen voor de RvR, maar ook voor de herziening van de opleidingen, de elementaire zwemdiploma's, de organisatie van het EJK Lifesaving in Nederland in 2008, etc. Ook nemen we in een toenemend aantal werkgroepen en commissies deel.

Daarbij is het uiteraard wel zo dat we iedere keer afwegen met wie we in gesprek gaan. We zijn een kleine club van 11 mensen op het bondsbureau en acht in het bestuur die dergelijke gesprekken voeren en concentreren ons daarbij logischerwijs op die gesprekken die in het algemeen belang zijn voor onze aangesloten brigades kijkend naar de dossiers van dat moment of handelen op verzoek van individuele brigades die lid zijn.


Luc


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #12 Gepost op: 30 december 2006, 21:47:56
Beste Luc,

Waarom sluit REDNED dan ook gesprekken met diverse andere partijen uit ?

Ik geloof dat dit nu gaat over de afwijzing van MR als begunstigd lid van RedNed (ook een leuke discussie), en dat heeft niet met het artikel over crisisbeheersing te maken!

MD


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #13 Gepost op: 30 december 2006, 21:57:37
Ik geloof dat dit nu gaat over de afwijzing van MR als begunstigd lid van RedNed (ook een leuke discussie), en dat heeft niet met het artikel over crisisbeheersing te maken!

MD
We hebben nog nooit een lidmaatschap van REDNED gevraagd.. dus als je niet weet waar je over praat.. stel dan vragen... We hebben ooit een gesprek gevraagd van directie van REDNED.. En ik had hier te vaak kritische vragen op fora gesteld over REDNED ? en dat mag waarschijnlijk niet..  Dus Blijkbaar zit REDNED zit niet op onze idieeen te wachten..


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #14 Gepost op: 30 december 2006, 22:03:20
Ik ga hier niet uitwijden over bestuurszaken van de RB Zwolle, RedNed en/of mijn persoonlijke mening geven over Medical Rescue (vraag die maar aan Ronald W.), maar ik weet wel degelijk waar ik over praat. Ik ken je (nog) niet persoonlijk, maar ik heb wel vanuit alle hoeken over jou en MR gehoord. Genoeg om een mening te vormen dus en te weten waar ik over praat!

Verder laat ik het hier maar bij!

ON TOPIC dus weer!

Groeten,
Mark


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #15 Gepost op: 30 december 2006, 22:48:42
Ik ga hier niet uitwijden over bestuurszaken van de RB Zwolle, RedNed en/of mijn persoonlijke mening geven over Medical Rescue (vraag die maar aan Ronald W.), maar ik weet wel degelijk waar ik over praat. Ik ken je (nog) niet persoonlijk, maar ik heb wel vanuit alle hoeken over jou en MR gehoord. Genoeg om een mening te vormen dus en te weten waar ik over praat!

Verder laat ik het hier maar bij!

ON TOPIC dus weer!

Groeten,
Mark

Net als die anderen, die het allemaal weten.. maar nog nooit zijn wezen kijken..  doe ff normaal Mark. Als je echt wil weten waar je over praat, kom dan maar eens praten..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #16 Gepost op: 31 december 2006, 01:24:33
Iik vind het al of niet praten met derden door redned een ter zake doent punt bij crisisbeheersing.

Al ongevraagd deelde lange tijd geleden REDNED HOGE al mee de beslissing al of niet overleg te voeren over te laten aan de autonome reddingsbrigades in casu en zich daar niet mee te bemoeien.

Ik kan dat billiken, er is voor REDNED geen belang gemoeid zich in te zetten voor de overlegstructuren op lokale schaal.
Er zijn bovendien met een beperkte bemensing (zoals Luc al opmerkte) veel meer punten te scoren (en dat lukt de laatste tijd aardig) op nationaal- dan op lokaal niveau. Dat is nog tegen HOGE-, nog tegen MR gericht. Bovendien: al zou een overeenkomst met REDNED bereikt worden, zelfs dan heeft REDNED geen middelen om naleving af te dwingen bij haar leden.

Er staat REDNED eigenlijk maar een middel ter beschikking om reddingsbrigades achter zich te krijgen en dat is mooie dingen voor elkaar krijgen waar brigades onder voorwaarden aan mee mogen doen. En dat zal allemaal op nationaal niveau zijn, met gesprekspartners die op dat gebied wat te vergeven hebben, zoals de ministeries en de diensten die daar onder vallen als de Kustwacht, politie, rijkswaterstaat en dergelijke. Als je echt wat wil veranderen en je bent niet van een van die diensten zal je aan de andere kant moeten beginnen en je langzaam omhoog werken en ben je erg goed en bewijs je een betrouwbare collega te zijn dan speel je jezelf toch wel in de kijkert.

Henk


LucDietz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
Reactie #17 Gepost op: 31 december 2006, 17:43:54
Ik kan dat billiken, er is voor REDNED geen belang gemoeid zich in te zetten voor de overlegstructuren op lokale schaal.
Er zijn bovendien met een beperkte bemensing (zoals Luc al opmerkte) veel meer punten te scoren (en dat lukt de laatste tijd aardig) op nationaal- dan op lokaal niveau. Dat is nog tegen HOGE-, nog tegen MR gericht. Bovendien: al zou een overeenkomst met REDNED bereikt worden, zelfs dan heeft REDNED geen middelen om naleving af te dwingen bij haar leden.

Henk,

Je hebt gelijk dat we zaken niet kunnen afwingen, sterker nog: die rol is voor jullie als leden van RedNed weggelegd richting ons als bestuur. Wat we wel kunnen is binnen een van te voren voorgelegd mandaat voor jullie aan de slag gaan. Da's ook slim omdat alle landelijk opererende organisaties met één partij willen praten die mandaat heeft. Als ik zie hoe moeilijk sommige brigades het op lokaal niveau hebben in relatie tot hun subsidieverstrekker/opdrachtgever, dan kunnen we daar denk ik wel een rol spelen door de desbetreffende gemeente modellen aan te reiken hoe andere gemeenten het georganiseerd hebben. Daar denken we momenteel over na.

Luc


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #18 Gepost op: 1 januari 2007, 13:06:32
Er kan nog niets worden afgedwongen dit mede omdat de gemeenten de strandbewaking betalen en hier geen landelijke richtlijnen voor heeft. Als zal toch om geld blijven draaien en dit komt bij de gemeenten momenteel vandaan en die kunnen dus ook bepalen.

9910001
9910001


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #19 Gepost op: 1 januari 2007, 23:03:29
Citaat
dan kunnen we daar denk ik wel een rol spelen door de desbetreffende gemeente modellen aan te reiken hoe andere gemeenten het georganiseerd hebben. Daar denken we momenteel over na.

Ik denk dat 2 succesvolle opties die van Den Haag en die van Bloemendaal zijn.
Zie voor wat er in Bloemendaal is vastgelegd: http://www.reddingsbrigade-bloemendaal.nl/srk/documenten/Verhouding%20gemeente%20VBR%20Besluit%20bijlagen%20en%20foto.doc Ook te bereiken via: http://www.reddingsbrigade-bloemendaal.nl/srk/ daar is verder ook de overeenkomst van de IJRB te vinden.
Interessant is dan ook de tekst van de RN workshop Strandwachttaak.

De gemeente Bloemendaal heeft overigens inmiddels een uitstekende Strandnota uitgebracht, met veel aandacht voor veilighied.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!