http://www.destentor.nl/zwolle/article1001232.ece'Werking noodrem verbeteren'
door Anne Boer
ZWOLLE - De Inspectie Verkeer en Waterstaat wil een onderzoek naar de werking van noodremmen in treinen. In veel treintypen kan de machinist een noodstop niet meer ongedaan maken, wanneer aan de noodrem is getrokken.
In maart vorig jaar zorgde een vastzittende noodrem voor een hachelijke situatie in een brandende stoptrein op de IJsselbrug bij Zwolle. Doordat passagiers aan de noodrem hadden getrokken, kon de machinist de trein niet van de brug af rijden, waardoor de evacuatie van de passagiers moeizaam verliep en de brandweer pas na anderhalf uur kon beginnen met blussen, waardoor de treinstellen uitbrandden.
Uit onderzoek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat is gebleken dat de brand is ontstaan door een gloeiend stuk kool van de stroomafnemer die verbonden is met de hoogspanningsbovenleiding. Het stukje kool is op de buisbalg gekomen tussen de rijtuigen. Dat het stuk kool kon afbreken, komt volgens de onderzoekers door de rijpvorming op die dag. 'Daardoor was er sprake van een slecht contact tussen stroomafnemer en bovenleiding. Het kool werd daardoor zeer heet en barstte in stukken.' De temperatuur werd zelfs zo hoog dat de houder voor het kool door de hitte is weggesmolten.
'Hierdoor is vermoedelijk de verbrokkeling ontstaan.' De schade en de risico's die zich voordoen bij brand in een trein zijn voor de Inspectie reden om een uitgebreid onderzoek in te stellen. Uit het onderzoek blijkt dat de brand op de spoorbrug behalve verbeteringen aan de noodrem geen aanleiding is voor maatregelen.
Volgens de onderzoekers verdient het wel aanbeveling goed te kijken naar de werking van de noodremmen in treinen. Omdat de machinist in dit geval de noodrem niet kon uitschakelen, strandde de trein midden op de brug. Brandweer en hulpverleners konden daardoor slecht uit de voeten.