Zodra je niet aan kwaliteitsverbetering doet en niet openstaat voor verbetering heb je helemaal gelijk.
Als jij een hond uitlaten of een middagje vissen gelijk trekt met het arriveren van een proffesionele hulpverlenende instantie die pretenderen eigen veiligheid voor alles. Vind ik dat je de plank behoorlijk mis slaat.
Eigen veiligheid staat uiteraard boven aan, maar het gaat er wel om dat hetgeen wat je doet een afgewogen inschatting is van de risico's die je loopt. De foto geeft mij aan dat het risico hier niet levensbedreigend is en ook al zou de agent te water raken deze niet zal komen te overlijden!!
Waar het om gaat is dat er mensen zich druk maken om een foto waarop mensen staan zonder redvest die op dat moment iemand uit het water trekken en dat er mensen zijn die zich daar druk om kunnen maken. Er ligt een duiker in het water, een drenkeling in een net en een handje hulpverleners zonder redvest op de kant.
Laat ik het vrij simpel uitleggen: je kan de duiker die al een inzet achter de rug heeft laten zwoegen met een slachtoffer in het water of je kan hem helpen het slachtoffer er zo snel mogelijk uit te halen. En of daar dan pietje of jantje staat maakt mij dan niets uit, als dat slachtoffer maar de kant op gaat. Ook al staat er in de regeltjes dat het beter is om een redvest te dragen, al waren het gouden schoenen, dan nog zou ik daar niet lang over na moeten denken.
Nu is het een redvest en volgende week is het een brandweerman zonder ademlucht en de week daarop iemand zonder helm. Als er morgen een melding komt dat er brand is en er iemand plotseling geredt moet worden van het balkon dan klim je zonder pardon de ladder op om hoe hoog het ook moge zijn die persoon eraf te halen.
Waar het om gaat is dat dingen nu eenmaal lopen zoals het soms gaat en regeltjes er zijn om vanaf geweken te worden. Wil je wel volgens de regeltjes werken dan ben je een hele goede, maar vrees ik dat je erg vaak tegen problemen aan zult lopen