Weer een discussie over Redvesten

Auteur Topic: Weer een discussie over Redvesten  (gelezen 28119 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #40 Gepost op: 29 december 2006, 00:52:01
De reacties van Fikkie en Shave zijn alles omvattend,en vertellen precies hoe het in de praktijk gaat bij de brandweer.Ik snap ook werkelijk niet waarom Muistroom die reacties arrogant wil noemen,ook ik ben erg nieuwschierig naar de achterliggende gedachte daarvan.Het komt de verstandhouding zeker niet ten goede.


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #41 Gepost op: 29 december 2006, 14:29:44
ik  heb geen zin om heel het verhaal wat rene er neer zet, Geloof ondertussen al 9 pagina's. te gaan lezen. maar wat mij betreft mag muisstroom toch die arrogante houding is uitleggen.

Wanneer hij het niet doet is het in mijn ogen erg arrogant!

Peter71, bedankt voor de "steun" in ieder geval is het verhaal wat wij vertellen dus goed herkenbaar!

Dus muistroom bij deze nogmaals hoe kom je aan arrogant!!????


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #42 Gepost op: 29 december 2006, 14:37:08
Er lopen op dit moment twee discussies. Één over redvesten en één over inzetten van brandweerduikers. Muisstroom heeft in het brandweerduik topic http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=15276.0 al gereageerd. :)

Op het gevaar dat het nu helemaal door elkaar gaat lopen zet ik ook hier zijn reactie neer  ;):

"Ik snap echt niet waarom mensen over deze foto moeilijk doen over het niet dragen van een vestje. Wanneer je op een varend schip met windkracht 8 en golven van heel hoog je dan een duikactie moet uitvoeren ja dan is het logisch dat je een vestje aantrekt maar op 15 cm van het water waar een persoon in ligt die er snel uitmoet. dan maakt dat ....vestje echt niets uit!"
Dit komt op mij aardig arrogant over

Ze hangen boven water met veel ijzere obstakels. iemand verliest zijn evenwicht, dondert tegen een stalen iets of kade muur raak buiten bewustzijn en valt te water. Handig om dan een automatisch vestje aan te hebben.

Lijkt mij wanneer je aanrijdend bent naar een persoon te water in de wagen al de vesten om te doen zodat je terplaatste klaar bent.

Tot slot waar beweer ik dat de reddingsbrigades gealarmeerd moeten worden ???



fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #43 Gepost op: 29 december 2006, 21:20:51
Ja jammer dat hij  hier zelf niet durft te reageren maar het in een andere topic doet! het kan tenslotte ook moeilijk zijn om 2 topics uit elkaar te houden!

Ik zou je best wel eens normaal over straat willen zien lopen. je zou tenslotte ook uit kunnen glijden etc etc. Sorry dat ik het zeg maar je klets gewoon ontzettend uit je NEK. Het begint er een beetje op te lijken dat je niet weet dat er een wereld is die om je heen draait en daar dingen gebeuren die gewoon gebeuren. Want zo mooi als jij het verteld hoeven er niet eens meer hulpdiensten te zijn.

iedereen houd zich mooi aan de snelheid. door rood rijden is uit den boze. een ongeval komt al helemaal niet in je boekje voor want dan heeft er iemand iets gedaan wat niet mag. Brand. nee dat kan bijna niet want een mens maakt geen fouten want dat is tegen de regels. en een technisch mankement ergens aan nee dat kan niet want ieder jaar (of is dat soms ook nog te lang!) word alles grondig gecontroleerd!

Soory dat ik je uit een droom geholpen heb maar nog steeds is het niet arrogant om je mening te zeggen en soms iets anders te doen dan wat de regeltjes precies aangeven! Dus zou het fijn zijn als je of met goede argumenten komt om iets arrogant te noemen of ben een kerel? en pas je woordkeuze aan.....

Niet dat ik niet meer wil of durf te reageren maar ben lekker met vakantie maar wil je reactie naderhand nog graag lezen!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #44 Gepost op: 29 december 2006, 21:41:24
Ik vindt het jammer dat er mensen worden betiteld als arrogant,terwijl ze alleen maar de harde waarheid vertellen.En exact vertellen hoe het binnen de brandweer eraan toegaat.Maar waar ik nog meer moeite mee heb,is dat datzelfde persoon niet eens de moeite neemt om nader te verklaren waarom hij iemand arrogant noemt.Lijkt mij dat je daar dan toch wel een goede reden voor zal hebben.En als je zo zeker van je zaak bent,verdedig je standpunt toch....Of schrik je ervan terug dat er nu eens mensen zijn die het iets beter te weten verwoorden,en kruip je dan maar terug in je schulp.

Dan nog wat,ik mag hopen dat er toch eens een einde komt aan het oordelen op basis van foto,s.Zeker door figuren die helemaal niets in de hulpverlening van doen hebben,daar krijg je hele rare praatjes van.Die negen van de tien keer kant noch wal raken.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #45 Gepost op: 29 december 2006, 23:30:28
Jongens,
Jammer dat niet gelezen wordt maar alleen gebruld!
Ik heb her der der toch e.e.a. verduidelijkt. Als dat niet overkomt dan zet ik er gewoon een streep onder en ben ik niet arrogant, of kruip ik in mijn schulp

Om dan maar een voorbeeld te komen:
"Dan nog wat,ik mag hopen dat er toch eens een einde komt aan het oordelen op basis van foto,s.Zeker door figuren die helemaal niets in de hulpverlening van doen hebben,daar krijg je hele rare praatjes van.Die negen van de tien keer kant noch wal raken."

Peter,
Ik wil mezelf geen professional noemen, maar ik heb als reddingsbrigade lid genoeg drenkelingen uit het water gehaald, genoeg cursussen gedaan en ervaring genoeg opgebouwd
 :o

"Ik zou je best wel eens normaal over straat willen zien lopen. je zou tenslotte ook uit kunnen glijden etc etc. Sorry dat ik het zeg maar je klets gewoon ontzettend uit je NEK"
Dit noem ik nu arrogant, geef mij dan eens een reden waarom hier geen vesten worden gedragen en bij andere brandweerkorpsen die langs het water werken wel?


Rene112

  • Gast
Reactie #46 Gepost op: 30 december 2006, 00:18:51
Precies.... mijn oproep was daarom ook om weer ontopic te gaan over de zin- en onzin van redvesten.
En daarnaast om elkaar nou niet van arrogant gedrag te gaan beschuldigen, maar gewoon de berichten eens wat beter te lezen!  ;)

Dus bij deze opnieuw een oproep (maar mag ook als waarschuwing worden gelezen!) om on-topic verder te gaan.
Als er nog onderling kwesties moeten worden uitgepraat dan kan dat via de pm of email!

René de Caluwé
Moderator



Want ondanks de reacties van Fikkie en Peter71.... is de echte werkelijkheid van de brandweer in Nederland dat er grote verschillen zijn tussen verschillende korpsen. Er zijn dus meerdere korpsen die standaard met redvesten (o.i.d.) werken in bepaalde situaties. Daarbij worden in de TS onderweg naar een incident de redvesten al aangetrokken!

Ik ben benieuwd naar de reacties van mensen die kunnen vertellen in welke situaties de redvesten standaard (onderweg)  worden aangetrokken?
En ik ben benieuwd wat nu eigenlijk de meerwaarde is van het redvest in een situatie (bijvoorbeeld jachthaven binnenwater). Loop je zonder redvest in zo'n omgeving met zoveel collega hulpverleners echt meer gevaar?

groeten,
René de Caluwé
forumlid


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #47 Gepost op: 30 december 2006, 11:24:52
Precies.... mijn oproep was daarom ook om weer ontopic te gaan over de zin- en onzin van redvesten.
En daarnaast om elkaar nou niet van arrogant gedrag te gaan beschuldigen, maar gewoon de berichten eens wat beter te lezen!  ;)

Dus bij deze opnieuw een oproep (maar mag ook als waarschuwing worden gelezen!) om on-topic verder te gaan.
Als er nog onderling kwesties moeten worden uitgepraat dan kan dat via de pm of email!

René de Caluwé
Moderator



Want ondanks de reacties van Fikkie en Peter71.... is de echte werkelijkheid van de brandweer in Nederland dat er grote verschillen zijn tussen verschillende korpsen. Er zijn dus meerdere korpsen die standaard met redvesten (o.i.d.) werken in bepaalde situaties. Daarbij worden in de TS onderweg naar een incident de redvesten al aangetrokken!

Ik ben benieuwd naar de reacties van mensen die kunnen vertellen in welke situaties de redvesten standaard (onderweg)  worden aangetrokken?
En ik ben benieuwd wat nu eigenlijk de meerwaarde is van het redvest in een situatie (bijvoorbeeld jachthaven binnenwater). Loop je zonder redvest in zo'n omgeving met zoveel collega hulpverleners echt meer gevaar?

groeten,
René de Caluwé
forumlid

Nee Renè,zoals je zelf weet werken we als brandweer altijd in teamverband en heb je altijd een maat bij je.Mocht er wat gebeuren,kan de ander altijd ingrijpen.Hier hebben we geen redvesten op de voertuigen.En de reden is simpel.Op jaarbasis hebben wij zeer weinig waterongevallen,en de ongevallen die wij zouden kunnen hebben,daar wordt direct een duikteam meegestuurd,en kun je zelfs met waadbroek niets beginnen.Of wij kunnen simpel door het water bij een slachtoffer komen,zonder dat het kruis ook maar nat wordt  ::)


Willem58

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #48 Gepost op: 31 december 2006, 13:35:09
Wij hebben redvesten op de HV,en op de TAS,  ;D en redelijk wat uitrukken waar bij- of in het water/ sloot gewerkt moet worden, de waadbroeken gaan eraf, en daar worden waadpakken voor aangeschaft. Als er een duik inzet volgt, moeten de collegas die aan de waterkant de duikers assisteren ook met een redvest aan werken. Ons probleem is eigenlijk dat wij maar twee redvesten per voertuig hebben, en dan mag je volgens het inzet protocol dus maar met twee man per voertuig aan de waterkant werken. Overigens zijn wij allen overtuigd, (na wat praktijkgevallen) van het nut van een redvest, voorzien van een aanhaak oog. /enigste - puntje is dat je het vest zelf moet activeren(trekken)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #49 Gepost op: 2 januari 2007, 19:35:06
je heb twee verschillende soorten redvesten: de automatische en de niet-automatische.

De niet-automatische (voor werken in water zoals een duiker) moet je trekken. Voor de mensen aan de kant gebruiken wij (en logisch ook wel denk ik) de automatische redvesten want val je in het water dan activeert het redvest zichzelf meteen..........en daar is die ook voor bedoeld denk ik ;)