Weer een discussie over Redvesten

Auteur Topic: Weer een discussie over Redvesten  (gelezen 28974 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Pieter Lodder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
Reactie #70 Gepost op: 1 augustus 2008, 21:23:33
Het rapport van de Inspectie OOV over het ongeval met de brandweerboot van MUG verhaalt van de bevelvoerder van die boot die als enige een brandweerhelm (met gesloten kinband) op had ivm de C2000-communicatie. De breekbeveiliging knapte niet op het moment dat het redvest opblies. De helm werd daardoor hard voorover gedrukt met als gevolg de de kinband als een wurgkoord de hals van de man dicht kneep. Uiteindelijk is het slachtoffer er in geslaagd om de helm met geweld van zijn hoofd te rukken. Daarbij is de buitenschaal losgerukt van het binnenwerk...

De combinatie brandweerhelm met redvest (zo'n plofvest) blijkt dus behoorlijk link....
Alles wat ik schrijf, is op persoonlijke titel. Mijn mening is niet noodzakelijkerwijs gelijk aan de mening van mijn werkgever. Ook kunnen mijn berich


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #71 Gepost op: 1 augustus 2008, 22:19:35
http://www.secumar.com/secumar/n/php/produkte.334.html

Industrie
   40 SF    Zoom in.
                    
http://www.secumar.com/secumar/bilder/2003/334_1.jpg
Onopgeblazen

http://www.secumar.com/secumar/bilder/2003/334_2.jpg
Opgeblazen
 
Short Omschrijving:
Het reddingvest met extra groot drijfvermogen van 360 N. Voor de inzet bij brandbestrijding door een brandweermens uitgerust met zware adembescherming en brandweerhelm. Zelfs bij een opgeblazen reddingvest glijdt de helm niet voor het gezicht. Door de speciale constructie van de automatische opblaasautomaat 3001 S functioneert deze zelfs
tijdens extreme omstandigheden nog. Bijvoorbeeld wanneer het vest wordt blootgesteld aan contact met een gloeiende staaf van 600 graden Celcius. Dit reddingvest is voorzien van een geschiktheidsverklaring van de Brandweerinspectie.

Model    40 SF  
Categorie (CE)    275 N  
Soort drijfvermogen/ type automaat    opblaasbaar/ automaat 3001 S  
Effectief drijfvermogen/ CO2patroon/ maat    360 N / 75 g  
Vrijboord    135 mm  
Drijflichaamsyteem    PU-drijflichaam, rondom gesloten, signaaloranje, in beschermhoes  
Standaarduitrusting    Kruisband, stof beschermhoes met alu-coating 3M®-reflecterende strepen, signaalfluitlflöte  
Kleur    Alu  
Harnas    Nee  
Sluiting    Zijkant  
Noodverlichting    Optioneel  
Aanbevolen accessoires    Zie onder
Speciaal gebruik/ inzetgebieden    Brandweer


Firegirl112

  • Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
Reactie #72 Gepost op: 1 augustus 2008, 22:42:34
Het rapport van de Inspectie OOV over het ongeval met de brandweerboot van MUG verhaalt van de bevelvoerder van die boot die als enige een brandweerhelm (met gesloten kinband) op had ivm de C2000-communicatie. De breekbeveiliging knapte niet op het moment dat het redvest opblies. De helm werd daardoor hard voorover gedrukt met als gevolg de de kinband als een wurgkoord de hals van de man dicht kneep. Uiteindelijk is het slachtoffer er in geslaagd om de helm met geweld van zijn hoofd te rukken. Daarbij is de buitenschaal losgerukt van het binnenwerk...

De combinatie brandweerhelm met redvest (zo'n plofvest) blijkt dus behoorlijk link....

Welk type redvest was dit?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #73 Gepost op: 1 augustus 2008, 23:03:03
Welk type redvest was dit?

Zie ook het topic over het ongeluk: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,21549.0.html



http://www.ioov.nl/contents/pages/95083/2008070702ioov_incident_ooij.pdf
Citaat
(...)
Reddingsvest
Eén reddingsvest functioneerde niet naar behoren. Op woensdag 20 februari 2008 is
aan de Inspectie OOV dat reddingsvest van het merk ‘Secumar’, type Golf 275F, ter
inspectie aangeboden en onderzocht
(...)

Ik denk dat het deze is:

http://www.secumar.com/secumar/n/php/produkte.344.html

Industrie
   Golf 275 SPR    Zoom in.
                    
http://www.secumar.com/secumar/bilder/2003/344_1.jpg
Onopgeblazen    


http://www.secumar.com/secumar/bilder/2003/344_2.jpg
Opgeblazen
 
Short Omschrijving:
Volautomatisch opblaasbaar reddingvest voor zware arbeidsomstandigheden. Beschermhoes van robuust nylonweefsel. Zeer licht en een compacte fabricagemethode. Drijflichaam en beschermhoes zijn gescheiden onderdelen en kunnen apart gewisseld worden. Sluiting aan de voorzijde door klikbeslag. Ook leverbaar met een beschermhoes met een aluminium coating en leverbaar met een harnas.

Model    Golf 275 SPR  
Categorie (CE)    275 N  
Soort drijfvermogen/ type automaat    opblaasbaar / Automaat 3001 S  
Effectief drijfvermogen/ CO2patroon/ maat    300 N / 56 g  
Vrijboord    110 mm  
Drijflichaamsyteem    PU-drijflichaam, signaloranje, in beschermhoes  
Standaarduitrusting    3M®-Reflecterende strepen, signaalfuit, Optie: beschermhoes met alu-coating  
Kleur    Oranje, aluhoes is mogelijk  
Harnas    nee  
Sluiting    Voorzijde  
Noodverlichting    Optie  
Aanbevolen accessoires    Zie onder
Speciaal gebruik/ inzetgebieden    Baggerwerken, Laswerkzaamheden, Brandweer


Baz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 110
Reactie #74 Gepost op: 4 augustus 2008, 10:02:51
Punt van discussie is altijd of het redvesten onder het ademluchttoestel gedragen wordt, of er overheen.

Wie o wie kan hier uitsluitsel over geven?
alles op zijn tijd...


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #75 Gepost op: 4 augustus 2008, 13:52:40
erover natuurlijk,
als het onder de banden van je ademluchtoestel zit, kan het vest zichzelf immers nooit opblazen.

cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Pieter Lodder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
Reactie #76 Gepost op: 4 augustus 2008, 16:04:58
En de rugband (de verticale) dan? Over de fles hangen oid?
Alles wat ik schrijf, is op persoonlijke titel. Mijn mening is niet noodzakelijkerwijs gelijk aan de mening van mijn werkgever. Ook kunnen mijn berich


Baz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 110
Reactie #77 Gepost op: 4 augustus 2008, 17:48:56
Echter, ik heb me laten vertellen dat de leverancier van de SF 40 voorschrijft om het vest onder je toestel te doen..

@ Pyro_Loe; ik dacht namelijk precies hetzelfde dan jij..

Binnenkort ga ik met ons korps oefenen in het zwembad, dus we zullen dan zien wat in de praktijk het beste is!
alles op zijn tijd...


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #78 Gepost op: 4 augustus 2008, 17:55:23
Echter, ik heb me laten vertellen dat de leverancier van de SF 40 voorschrijft om het vest onder je toestel te doen..

@ Pyro_Loe; ik dacht namelijk precies hetzelfde dan jij..

Binnenkort ga ik met ons korps oefenen in het zwembad, dus we zullen dan zien wat in de praktijk het beste is!

Een belletje naar de leverancier doet denk ik wonderen...  ;) http://www.secumar.com/secumar/n/php/index.html

Misschien ook eens een reactie vragen naar het rapport over het ongeval waarbij de brandweerman haast gewurgd werd...  ;)


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #79 Gepost op: 4 augustus 2008, 19:33:14
mmm.....  :(

@Baz
Hoor graag je verslag van het zwemmen

@myself
Oefenkaart nr. ??  nog eens beoefenen  :-[


cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation