Striping voertuigen Reddingsbrigade

Auteur Topic: Striping voertuigen Reddingsbrigade  (gelezen 15270 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #40 Gepost op: 3 januari 2007, 15:04:42
en waarom ik en diverse anderen, naar aanleiding van bijvoorbeeld, Katrina, Duitsland, Limburg vinden dat de vlettenvloot, dat die aan modernisering toe is..  Dan houd je de discussie ook productief..
Rescue, volgens mij is deze discusie sinds oktober vorig jaar overbodig. Bij de oefening in Hoorn werden de eerste snelle boten vanuit BZK overhandigt. De vloot wordt dus al gemoderniseerd...

"Voorafgaand aan de oefening worden vanuit de Nationale Rampenvloot nieuwe snelle reddingsboten formeel overhandigd aan de reddingsbrigades Egmond, Maastricht, Noordwijk, Roermond en Zaanstad. Het is de eerste keer dat snelle boten een plek krijgen in de Nationale Rampenvloot, voorheen bestond de vloot uitsluitend uit de bekende oranje reddingsvletten."

Misschien aardig om de presentatie van 7 oktober eens te bekijken: http://www.redned.nl/upload/docs/pres_7_okt_2006.ppt vooral vanaf slide 16 waar de toekomstige structuur wordt uitgelegd.

Zo en nu weer ontopic naar de striping voertuigen!....
[img]/img]


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #41 Gepost op: 3 januari 2007, 16:06:36
RR:
Vanavond aan de telefoon discussie gehad over dit hele verhaal met onze projectleider RVR. Er blijkt een duidelijk verschil te zijn tussen bijvoorbeeld SIGMA-teams die bijvoorbeeld met geel rijden en reddingsbrigades. SIGMA-teams werken uitsluitend in opdracht van de geneeskundige kolom, terwijl reddingsbrigades een zelfstandige taak uitvoeren met een eigen commandostructuur, eigen gedefinieerde inzetten en procedures. Vandaar dat we als RedNed niet kiezen voor aansluiting bij brandweer of ambulance, maar zelfstandig in het veld willen blijven opereren, waarbij we uiteraard met iedereen willen samenwerken. En dat dan de ene regio dat vanuit de brandweerhoek faciliteert en de andere vanuit de geneeskundige hoek, maakt voor de onafhankelijkheid niets uit.

Maarten:
We willen inderdaad kiezen voor een positie tussen de bestaande hulpdiensten in met een eigen herkenbaar profiel.

Luc,

helaas ontbreekt het binnen de reddingsbrigades en RN KNBRD aan een dusdanige structuur en inzetprocedures welke zijn goedgekeurd aan een dringende taak, zodat de reddingsbrigades ook zelf hun urgentie kunnen en mogen bepalen. Die dringende taak "lenen" we momenteel bij een andere OOV instantie. Uitsluitend de officiele OOV meldkamers mogen een urgentie verklaring afgeven en daarbij toestemming geven tot het gebruik van optische en geluidssignalen. Niet een meldkamer, centralist of postcommandant van een reddingsbrigade. Vandaar dat we nog steeds die meldkamers en instanties dus hard nodig hebben. Daarbij komt ook nog eens dat reddingsbrigade in alle gevallen uitrukken naar een incident waarbij er redelijkerwijs vanuit gegaan kan worden dat er mensen in een mogelijk levensbedreigende situatie bevinden. Hierdoor kunnen we direct een link leggen naar een MKA of RAC.

Het SIGMA vervoert niet, zoals in de Wet Ambulancezorg. Een ambulancemotor, een huisarts, het AMBU-team, een EHBO-post op het Scheveningse of Vlissingse strand vervoeren niet. Het SIGMA, huisarts etc zijn een keten partner, net zoals de reddingsbrigades dat zijn. En daarbij komt ook nog eens dat reddingsbrigades dus wel degelijk vervoeren zoals beoogt in de Wet Ambulancezorg.

Citaat
andere hulpverleningsdiensten die zich in opdracht van de Centrale Post Ambulancevervoer als bedoeld in de Wet Ambulancevervoer, bezig houden met het verlenen van de spoedeisende hulpverlening.
www.ambulancestriping.nl

Ben het in het geheel eens dat reddingsbrigades een eigen identiteit moeten krijgen. Die eigen identiteit moet wel in het gehele raamwerk van alle hulpverleningspartners gaan passen. En als een voertuig dan oranje wordt, best, maar dan wel alles goed voor elkaar hebben. Ook de opleiding, inzetcriteria, inventaris. Dan moet de striping uitsluitend gelden voor hulpverleningsvoertuigen met een voorgeschreven taak. Niet dat alle reddingsbrigade voertuigen de striping gaan gebruiken, zoals de zwemclub "3Bier", welke in aangesloten bij RN KNBRD en hun 8 persoonsbusje zo gaan strippen, zodat ze snel langs de file kunnen naar de volgende zwemmarathon op vrijdag avond.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #42 Gepost op: 3 januari 2007, 16:30:20
Rescue, volgens mij is deze discusie sinds oktober vorig jaar overbodig. Bij de oefening in Hoorn werden de eerste snelle boten vanuit BZK overhandigt. De vloot wordt dus al gemoderniseerd...

"Voorafgaand aan de oefening worden vanuit de Nationale Rampenvloot nieuwe snelle reddingsboten formeel overhandigd aan de reddingsbrigades Egmond, Maastricht, Noordwijk, Roermond en Zaanstad. Het is de eerste keer dat snelle boten een plek krijgen in de Nationale Rampenvloot, voorheen bestond de vloot uitsluitend uit de bekende oranje reddingsvletten."

Misschien aardig om de presentatie van 7 oktober eens te bekijken: http://www.redned.nl/upload/docs/pres_7_okt_2006.ppt vooral vanaf slide 16 waar de toekomstige structuur wordt uitgelegd.

Zo en nu weer ontopic naar de striping voertuigen!....

Ik had inmiddels al kennis kunnen nemen van de presentatie,  hoewel die wel wat vragen op roept vind ik dat een positieve ontwikkeling.. Echter en dat weten we allemaal, tussen presentaties en de daadwerkelijke implementatie zit nog al veel werk..

Ik heb wel inhoudelijke vraagtekens bij sommige keuzes.. maar de grote lijn ziet er goed uit en misschien valt de implementatie er nog wat aan bij te schaven..
Zoals Rescue Ranger al schrijft zijn er nog haken en ogen aan de rol in de keten en de samenwerking met MKA en ambulancediensten..
Ik denk dat het verstandig is dat ze met Noord-Holland Noord in de pilot zijn begonnen.. Dat levert een goede stap in de richting..

Alleen de plannen neerschrijven is al een klus, maar ze implementeren is echt een stevige klus.. En dat is met vrijwilligers erg lastig.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #43 Gepost op: 3 januari 2007, 21:24:44
Brigademensen: we zijn niet gelijk en onze clubs zijn ook niet gelijk. Laten we daar niet al te moeilijk over doen en vooral naar de voordelen kijken.
Dat de brigades zo verschillend zijn is in hulpverleningsland niets bijzonders, kijk bijvoorbeeld naar de verschillen tussen de GGD'en, tussen lokale RK afdelingen en tussen lokale branweerkorpsen. En ook tussen de brandweerregio's zijn er veel en grote verschillen.

Duidelijk is wel dat de brigades een achterstrand hebben en dat er nu een kans is die in te lopen!

Wij moeten gewoon ons zelf blijven en minder dan voorheen ons dubbelvouwen om ons aan te passen aan bestaande structuren en wet en regelgeving. Laten we vooral gaan voor de interne professionaliteit van wat we doen.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


LucDietz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
Reactie #44 Gepost op: 3 januari 2007, 23:46:52
Ben blij dat het ook wat meer over de inhoud gaat. Paar opmerkingen daarover. BZK stelt als duidelijke eis aan RedNed dat een aantal zaken op orde krijgt, in casu dat de aangesloten brigades een aantal zaken op orde krijgt en dat op termijn uniformere en hogere eisen gesteld worden die dan gepaard gaan met betere faciliteiten, waardering, etc. Centraal betekent dit onder andere de herstructurering van de opleidingen, professionaliseren van rampoefeningen (multidisciplinair), kwaliteitswaarborging bij grootschalig optreden.
We zijn inderdaad bezig met het onderzoeken wat een goed alternatief kan zijn voor de vlet. Dat begint uiteraard met wat willen we ermee/wat moet het vaartuig kunnen. Over al dit soort zaken wordt uitvoerig nagedacht.

Kortom, de inhoud krijgt bij ons nog altijd meer aandacht dan de verpakking en zal op termijn ook veel vragen van de aangesloten brigades.

Luc


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #45 Gepost op: 4 januari 2007, 10:50:00
Juist Luc, dat bedoel ik. Helamaal mee eens dus.

Henk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #46 Gepost op: 4 januari 2007, 16:12:29
Luc je had het ergens, ik dacht op het rescue-events forum over een nieuw logo geformeerd rond de letters REDDINGSBRIGADE voor op de voertuigen.
Weet niet of dat zomaar een losse opmerking was maar hou je er wel rekening mee dat er net een hoop kleding op de markt is gekomen met bestaand logo. Het lijkt mij derhalve niet verstandig om of twee logo's te hebben of weer maar te veranderen.
In het bijzonder niet omdat de voertuigkleur af wijkt van de kledingkleuren die overigens ook terugkomen in de rood/gele vlaggen voor bewaking.

Kees  8)


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #47 Gepost op: 4 januari 2007, 16:50:12
..en daarom wachten wij netjes tot alles een beetje uitgekristaliseerd is  ;D 8)
Overigens hoe zit het met die geel/rode vlaggen? heb ze nog nergens gezien, gaat iemand daar mee werken. Misschien iets voor een nieuw topic?
[img]/img]


LucDietz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
Reactie #48 Gepost op: 4 januari 2007, 17:46:37
Huisstijloperaties zijn zoals al eerder gesteld, ingrijpend en kostbaar. Vandaar dat we de tijd moeten nemen om na te denken wat we willen zodat waar we ook op uitkomen, het in ieder geval lange tijd meekan. Onderdeel van de faciliteiten die de overheid kan bieden, is bijvoorbeeld verstrekking van onze kleding. En anders zou een landelijke kledingsponsor een optie zijn. Ook zaken waar we mee bezig zijn. Ik streef ernaar die ontwikkelingen vanuit mijn portefeuille parallel te laten lopen waardoor de introductie van een nieuw 'reddingsbrigade'- beeldmerk, niet gepaard gaat met extra kosten voor brigades.

Als voorbeeld de eerste kledinglijn van Den Haag, die was blauw-oranje en werd in 1999-2000 ingevoerd en enkele jaren later in zijn geheel vervangen door rood/geel, zonder dat het de brigade geld kostte. Dat kan dus ook.

Dus niks weggooien voor we nieuw hebben en alles overwogen op zijn tijd!

Luc


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #49 Gepost op: 4 januari 2007, 19:14:19
..en daarom wachten wij netjes tot alles een beetje uitgekristaliseerd is  ;D 8)
Overigens hoe zit het met die geel/rode vlaggen? heb ze nog nergens gezien, gaat iemand daar mee werken. Misschien iets voor een nieuw topic?

Wat mij betreft zijn die vlaggen iets voor Blauwe Vlag topic. Al raad ik je dan wel aan om eerst gelijkluidend onderwerp op rescue-events forum (stellingen en discussies) te lezen.

Kees  8)