Medische organisaties (niet overheid)

Auteur Topic: Medische organisaties (niet overheid)  (gelezen 6932 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter_s

• Junior gebruiker
  • **
Gepost op: 30 december 2006, 10:17:56
Om de discussie weer eens opnieuw op te halen ;);
wat vinden jullie van deze groep?

http://www.mediceventsupport.nl/

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=405&i=5410&t=5410

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 30 december 2006, 10:40:09
Hij past in dit rijtje Een inventarisatie van evenementenhulpverleningsorganisaties in Nederland.

VrijwilligersorganisatiesCommerciele organisaties
Sommige van die organisaties zijn commercieel, B.V. vorm..  Andere zijn formeel vrijwilligersorganisaties Stichting vorm, maar leveren een commericele dienst, andere hebben andere doelstellingen.. De statuten van de stichtingen zijn eigenlijk slecht toegangelijk..

Ze proberen allemaal een hoge kwaliteit van eerste hulpverlening, (in de breedste zin van het woord) te leveren.
Sommige organisaties doen meer... andere zijn uitsluitend evenementenhulpverleners..
De Evenementen business is een redelijke groeimarkt..

Sommige organisaties betalen een salaris aan hun medewerkers, andere organisatie geven een uitgebreide onkostenvergoedingen, en andere vergoeden alleen de kilometerkosten.. Weer anderen stellen "gratis" opleidingscapaciteit ter beschikking...

Dus arbeidsvoorwaardelijk verschillende organisaties voor de hulpverleners.
Het niveau van dienstverlening en de kwaliteit daarvan is niet voor iedereen goed in te schatten..

Het is met de opkomst van deze organisaties, vullen zij een belangrijke gat in de markt..

Wel is het zo dat alle organisaties zoeken naar steeds meer vrijwilligers. En voor grote evenementen gaan de evenementenorganisatoren shoppen of zelf eerste hulpverleners inhuren bij diverse organisaties.. Dit "uitzendwerk" komt ook veel voor.. (als er maar genoeg diploma's bij het evenement zijn, zodat ze verzekeringtechnisch zijn ingedekt"

Een goed lopend incidentproces, in samenwerking met andere hulpverleners op zo'n evenement is een belangrijk aandachtspunt..  Je ziet soms dat organisatie 1 een ehbopost bemand en organisatie 2 een andere post..

Er zijn geloof ik meer organisaties die redelijk professionele dienstverlening voor evenementen leveren.

Peter_s

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #2 Gepost op: 30 december 2006, 11:42:25
Peter..... dank.

Nou wat ik vreemder vind is dat ik me heb laten vertellen dat deze mensen bijvoorbeeld op de Dam in Amsterdam staan tijdens oud en nieuw...... en het hele proces daar voor het zeggen hebben. Maar oke, het ging mij meer om de manier waarop ze mensen willen aannemen.
Het wordt neergezet alsof elke willekeurige (ll-)vpk, fysio, arts (i.o), enz maar even EHBO kan doen..... EHBO is wat mij betreft iets meer dan plijstertjes plakken, en dan vind ik klakkeloos mensen aannemen zorgwekkend..... maar wie ben ik ;)

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 30 december 2006, 12:38:14
Peter..... dank.

Nou wat ik vreemder vind is dat ik me heb laten vertellen dat deze mensen bijvoorbeeld op de Dam in Amsterdam staan tijdens oud en nieuw...... en het hele proces daar voor het zeggen hebben. Maar oke, het ging mij meer om de manier waarop ze mensen willen aannemen.
Het wordt neergezet alsof elke willekeurige (ll-)vpk, fysio, arts (i.o), enz maar even EHBO kan doen..... EHBO is wat mij betreft iets meer dan plijstertjes plakken, en dan vind ik klakkeloos mensen aannemen zorgwekkend..... maar wie ben ik ;)

Medewerkers beleid, vrijwilligersbeleid, humanresource management, is voor een startende organisatie altijd een heikel punt. Voor elke organisatie geld dat ze graag erg kwalitatief goede erg gemotiveerde medewerkers hebben, (vrijwillig of betaald, dat doet er niet toe..).
Als iemand een ehbo diploma heeft wil dat nog niet zeggen dat die medewerker ook een goede eerste hulpverlener is.. Als een organisatie wel 40 medewerkers bij een evenement kan leveren wil dat nog niet zeggen dat ook een effectieve dienstverlening is..
Kwaliteit van een organisatie is lastig te meten.
De inspectie voor gezondheidsheids zorg, geeft aan dat er eigenlijk geen beleid is voor dit soort organisaties en dat ze graag willen dat er een kwaliteitsplan is en een goede ketenhulpverlening door de hele keten heen.. Gelijktijdig realiseren ze dat er geen regelgeving is, of een branche organisatie die daar aan wil meeontwikkelen.
In een "relatied" nieuw markt, is dat ook lastig te organiseren.. Want een commercieel bedrijf heeft misschien andere uitgangspunten dan een vrijwilligers organisatie met meerdere takken.
Reddingsbrigades Nederland, lijkt een beetje op een branche organisatie voor Reddingsbrigade verenigingen ?  Echter sluiten andere organisaties bijvoorbeeld al uit..

Een goede branche organisatie kan helpen. Echter tot op heden gaat iedere organisatie zijn eigen weg..

Aanvullend..:
Wat moet een goede evenementhulpverlener kunnen ? Pleister plakken ? of ook een klein blusmiddel kunnen handteren.  Welke persoonlijke beschermingsmiddelen moet iemand bij zich hebben.. Alleen nitril handschoenen of ook brandweer handschoenen en veiligheidbril ?

Ik zie wel eens evenementen waar een compleet brandweer team staat, een complete eerste hulp groep met alles er op aan... en een aantal politieagenten en een groepje beveiligers.. en bij aanvang van een evenement weten ze niet van elkaar bestaan.. is er geen gemeenschappelijke communicatie, is geen afgesproken incident-management proces..  Wat nu als die EHBO ers toevallig bij een klein brandje komen ?, ze belde 112.. terwijl een compleet brandweer team met TAS klaar stond.  Wat nu dat brandweer bij een brandje of hulpverlening een slachtoffer tegen komt, die hele eerste hulp ploeg word niet gebeld, maar een ambulance voor kleine brandwonden aan de hand en armen.

Ik heb op een evenement 20 ambulancechauffeurs en verplegers ingehuurd zien staan.. en wat hadden ze al materiaal bij zich.. dat wat de rode kruis eenheid meenam. en verder niets.  En die wisten ook niet dat er op het andere kant van terrein een complete mobiele operatiekamer aanwezig was.   Of wat denk je van compleet ingerichte ambulances die niet geschikt waren voor het terrein waar ze moesten opereren en niet verder mochten rijden dan de openbare weg..

Dus een evenementen hulpverlenings organisatie zou meer moeten zijn dan alleen maar een groepje eerste hulpverleners en flink wat spullen..  Iedereen kan spullen aanschaffen, dat is kwestie van geld.. Maar mensen gemotiveerd houden, en zorgen dat er ook een hele goede dienstverlening staat, vergt veel energie kan ik uit ervaring vertellen..

Ernesto

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 1 januari 2007, 14:59:00
Beste Peter_s,

Langs deze weg dank ik je voor je getoonde interesse in Medic Event Support.
Een forum is een geweldig medium om een discussie te voeren, daar is het tenslotte ook voor bedoeld.
Ik verbaas me echter dat je blijkbaar opnieuw een discussie aan wilt gaan over in plaats van met Medic Event Support.
Daarom zal ik afsluiten met mijn persoonlijke contactgegevens en laat ik het aan jou over om te besluiten of je hiervan gebruik wilt van maken.

Over het Damfeest:

Medic Event Support heeft daar - samen met een andere EHBO-organisatie - gezorgd voor de Eerste Hulp tijdens het evenement Damfeest 2006/2007. Net als elk ander evenement die Medic Event Support draait worden afspraken gemaakt met de organisatie van een evenement en andere belanghebbenden (i.c. GHOR) aangaande het hulpverleningsproces.
Ik ben het met je eens dat zich tijdens het Damfeest 2006/2007 een ietwat unieke situatie heeft voorgedaan; op een niet als zodanig herkenbaar en afgebakend evenemententerrein (dus eigenlijk gewoon openbare weg) het proces van de (medische)hulpverlening laten coordineren door een niet overheidsinstelling. Maar het gebied van de Dam is als evenemententerrein aangewezen waardoor er feitelijk niets unieks meer aan is; een organisatie huurt Eerste Hulp in als onderdeel van de te verkrijgen vergunning.
Uiteraard zitten er meer aspecten aan dit verhaal, maar daar ga ik nu niet op door.
Mijn vraag is alleen waar jij moeite mee hebt: Het feit dat Medic Event Support bij het Damfeest aanwezig is of dat Medic Event Support kennelijk het proces van de hulpverlening coördineert?
Ik verneem graag je reactie hieromtrent.

Dan ons personeelsbeleid:
Medic Event Support staat open voor mensen met diverse ervaringen en kennisniveaus en dat betekent dat co-assistenten, fysiotherapeuten, (leerling)verpleegkundingen etc. bij ons van harte welkom zijn.
"Klakkeloos mensen aannemen" zoals jij dat stelt is het niet; daar zit wel een traject aan vast. Dat klinkt ogenschijnlijk zwaar maar op de site van Medic Event Support is te lezen wat ik daar mee bedoel.
En inderdaad is EHBO-en iets meer dan alleen maar pleisters plakken, een schouderklopje geven en een glaasje water geven. Ik ben verheugd te lezen dat je de waarde van de Eerste Hulp (bij evenementen) onderkent; hopelijk zullen meer mensen én organisaties dat nu eindelijk ook eens inzien.

Tenslotte:
Medic Event Support is een jonge en groeiende organisatie.
Met het Damfeest 2006/2007 (wat overigens goed verlopen is) kunnen wij kijken naar een aangename afsluiting danwel begin van het jaar.
Voor Medic Event Support staat centraal dat de hulpverlening op een adequate wijze wordt opgepikt en dat de hulpverleners een prachtige gelegenheid krijgen om ervaring op te doen bij de diverse evenementen.
Bij deze nodig ik je dan ook uit om vooral te mailen of te bellen in de hoop iets meer duidelijk te kunnen verschaffen over Medic Event Support.

Groet,

Ernesto Dixon
Project Manager
Medic Event Support
telefoon: 010 - 8440572
mobiel: 06 - 43999451
ernesto.dixon@mediceventsupport.nl
www.mediceventsupport.nl

duco

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 1 januari 2007, 21:20:07

Ja en je kan wel artsen en verpleegkundigen neer zetten, maar zonder adequaat materiaal, kunnen die niet meer uithalen dan een ervaren EHBOér. maar gelukkig stond er op de dam een ambulance van de VZA naast hun post.

Peter_s

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #6 Gepost op: 1 januari 2007, 22:36:03
Ja en je kan wel artsen en verpleegkundigen neer zetten, maar zonder adequaat materiaal, kunnen die niet meer uithalen dan een ervaren EHBOér. maar gelukkig stond er op de dam een ambulance van de VZA naast hun post.

Juist, ik haal wat naar boven bij de betreffende instantie, verder blijft de discussie een beetje rustig.
Duco… jouw citaat doelde ik zelf persoonlijk niet op. Is onzin. Dan zouden er overal ambulances moeten staan en moet je het hele EHBO wezen afschaffen want als het er op aan komt hebben alleen ambulances adequaat materiaal.
EHBO’ers hebben in principe adequaat materiaal, daar twijfel ik niet aan. Het gaat mij erom dat sommige niet weten hoe het te gebruiken.

Aan de persoon die namens de organisatie reageert, ik reageer maar even zo, daar dit een forum is en mensen daar onderling met elkaar over kunnen discussiëren, leer je ook van.
Ik heb geen moeite met de organisatie op zich..... ik heb er wel moeite mee dat jullie dergelijke evenementen mogen coördineren. Puur omdat ik  me afvraag of je het gebied wat EHBO inhoud niet te breed maakt. Net wat mijn naamgenoot hiervoor al zei.
Ik vind, dat EHBO, EHBO is..... coordineren zijn andere organisaties voor. Brandjes die geblust moeten worden, dan zorgen ze maar dat daar brandweer voor aanwezig is, I.P geen EHBO taak, tenzij je s.o in de fik staat. Ik bedoel maar, als er een vechtpartij is, springen EHBO’ers dan wel ambulancepersoneel er toch ook niet bovenop, dan wacht je op beveliging, dan wel politie.
Begrijp me goed, ik snap best dat het voor de co-assistenten, de leerlingverpleegkundigen, de artsen, de fysiotherapeuten, een leuke ervaring is..... maar het onderwijs op het gebied van EHBO is bedroevend slecht. Ik geloof dat de meesten weinig kaas gegeten hebben van EHBO, het is toch een andere ‘tak vak sport’.
Ik ben er dan benieuwd naar hoe jullie iemand functioneren controleren??
En wat voor cursussen jullie aanbieden en binnen welke termijn, mocht iemand bijvoorbeeld zijn EHBO niet hebben (maar wel co-assistent is), niet kan reanimeren, niet weet hoe met een AED om te gaan?
Ik moet zeggen dat ik je reactie, de manier waarop uiterst professioneel vind, klinkt aardig.... mijn opening was niet als kritiek bedoeld..... ik ben gewoon benieuwd naar de organisatie achter dergelijke instelingen/ evenementen.

Voor jouw informatie, ik ben ambulanceverpleegkundige geweest..... sinds een jaar echter, werk ik op Schiphol, compleet andere branche, en dit beval me uitstekend.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 1 januari 2007, 23:46:06

ik ben gewoon benieuwd naar de organisatie achter dergelijke instelingen/ evenementen.

Waarom zouden organisaties als M.E.S geen coordinerende rol kunnen hebben op een evenement ? Waarom zouden dat alleen ambulancehulpverleners, artsen of brandweer mensen dat kunnen ?

Ik ben van mening dat evenementenhulpverlening of zo als wij dat noemen (incidentmanagement bij evenementen) een vak apart is.. het gaat niet alleen om ehbo gevallen,maar over alle soortige incidenten die plaats kunnen vinden.. De bedoeling is ook, dat een incident zo word opgelost dat dit optimaal is voor eventuele slachtoffer, maar dat een evenement ook zoveel mogelijk door kan gaan..

zoals ik al eerder schreef Incident Management is meer dan gediplomeerde ehbo-ers stallen, maar is maatwerk voor dat betreffende evenement, met een aantal basis spelregels.
Op diverse evenementen waar wij als Stichting MedicalRescue.NL acteren hebben wij vaak de coordinatie.. Ook de brandweerploegen, en ambulanceteams, worden door ons gecoordineerd naar plaats incident en is er een overdrachtslocatie, en van te voren vaak al uitgebreide afspraken met organisatie gemaakt over hoe het incidentmanagement word geregeld. (Dat kan vast gelegd worden in draaiboeken).
Als tijdens een evenement, er een milieu incident ontstaat zorgt onze coordinator dat daar actie op genomen wordt. Dat de coordinator dan ook andere partijen van de organisatie aanstuurd is dan ook van te voren afgesproken.

Ook de administratieve vastlegging van incidenten, word door onze coordinator geregeld.

Waarom zouden er dan alleen ambulance dat kunnen, Ik heb die ambulancepleeg en chauffeur liever bij de patient, en de rest van de organisatie worden dan door ons geregeld..
Ik zou niet weten als specialitsche organisaties zoals het lijstje wat ik eerder aangaf dat niet zouden kunnen.

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #8 Gepost op: 2 januari 2007, 18:23:46
Waarom zouden organisaties als M.E.S geen coordinerende rol kunnen hebben op een evenement ? Waarom zouden dat alleen ambulancehulpverleners, artsen of brandweer mensen dat kunnen ?

In aanvulling hierop:

Wanneer een evenementenorganisator een evenement organiseert, moet hij ook een veiligheidsplan zijn. Als dat er niet is of het plan niet voldoende is, krijgt de organisator geen toestemming van de burgemeester. Wanneer het tijdens het evenement onvoldoende veilig blijkt, kan de burgemeester het evenement ook beeindigen. (allemaal niks nieuws voor u lijkt me).

Als in dit geval Medical Event Support voor de organisator een veiligheidsplan maakt wat de gemeente onvoldoende acht, dan gaat het feest gewoon niet door. Coordinatie door een particuliere instelling is m.i. dan ook geen punt, omdat er controle plaats vind door de overheid. De controle door de overheid zal de situatie multidsciplinair bekijken, dus als Medical Event Support alleen de medische kant voldoende heeft belicht, is het gewoon No Go.

Wel een opvallende ontwikkeling trouwens, dat zowel beveiligingsbedrijven als EHBO organisaties steeds vaker aan multidisciplinaire 'event incident management' zals Peter het noemt.

Ik denk dat een brancheorganisatie voor evenementenhulpverleningsorganisaties (wat een woord :o) een goede aanvulling zou zijn, voor onder andere keurmerken, kwaliteitskenmerken, opleidingen, examens enz. In een groeiende branche zullen vroeg of laat rotte appels komen, die de hele branche kunnen verzieken. Met een kwaliteitskenmerk kun je de rotte appels weren.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

Trophy

• Forum gebruiker
  • keep the rubberside down
Reactie #9 Gepost op: 4 januari 2007, 20:02:32
Bij kleinschalige evenementen (motorcross, feesten in evenementenhallen) kan de ingehuurde hulpverlenende instantie goed als “incident manager”optreden.
Bij grote openbare evenementen niet. Daar mist men gewoonweg de expertise voor. Laat dat maar aan de GHOR, brandweer en politie over. Dergelijke grootschalige hulpverleningen hebben verscheidene aspecten (openbare orde, veiligheid, preventie, etc), waarin de verschillende disciplines nauw moeten samenwerken onder de bezielende leiding van een hoofd actor.
Indien een bedrijf ingehuurd wordt voor de eerste hulp/ medische hulpverlening dan is zij wel verantwoordelijk voor een correcte uitvoering en coördinatie van het zijn toebedeelde taakgebied.

Het voorgaande voorbeeld, waarschijnlijk bedoeld om aan te tonen dat professionele hulpverleners niet in staat zijn tot incident management, komt mij vreemd over.
Als er 20 ambulancechauffeurs en verplegers bij een evenement aanwezig zijn die niet weten dat er ook een mobiele operatiekamer aanwezig is kan best mogelijk zijn, maar strookt niet met de werkelijkheid. Als een evenement dusdanig groot is, dat er zoveel “professioneel” personeel aanwezig moet zijn, zal er op zijn minst een crisis plan aanwezig zijn die in voorafgaande vergaderingen met de betrokken disciplines besproken zijn.

Enige nuance is overigens ook op zijn plaats: wij (ambulancedienst) vallen niet onder de coördinatie van SMR. Wij zijn verantwoordelijk voor de hulpverlening voor de patiënt waar wij bij geroepen worden.

Wie er verantwoordelijk moet zijn voor de coördinatie van een evenement hangt af van de grootte en soort evenement.
En bij echt hele grote evenementen lijkt het mij logisch dat zulks niet in handen van een kleine organisatie ligt. Anders worden er ambulance ingehuurd die niet weten dat er een mobiele operatiekamer aanwezig is. :D Overigens zou ik wel graag willen weten welk evenement dit betrof.
VSAZ ambulancezorg