http://www.ad.nl/rotterdam/article953587.eceBuurtschap treurt over vuurwerkdode
Door KEES TANIS
HENDRIK-IDO-AMBACHT - Slechter had het nieuwe jaar niet kunnen beginnen in het buurtschapje Burgemeester van ...
Vuurwerk. Foto ANP
...Akenwijk, net buiten Hendrik-Ido-Ambacht. Een grote knal, enkele minuten na middernacht en het zojuist begonnen jaar 2007 was voor een groot deel van de bewoners eigenlijk alweer voorbij.
Een 36-jarige man uit Barendracht, op bezoek bij vrienden in het buurtschap, kwam bij het afsteken van een volgens de politie eigengemaakte zogenoemde mortiergranaat om het leven.
Een kleine veertien uur later is het in het blokje met twintig woningen langs de Veersedijk stil, heel erg stil. In de tuin van de woning recht tegenover de plek waar het vuurwerkincident plaats had, zit een groepje bewoners bij een houtvuur erwtensoep te eten. Op de vraag of ze iets kunnen vertellen over het vuurwerkongeval, wordt het ijzig stil. ,,Van ons krijg je niets te horen. Als je iets wilt weten bel je maar naar de politie.’’
Even verderop loopt een wat oudere man achter zijn rollator door de overigens verlaten kleine straatjes. De boze geesten verdrijven met vuurwerk, daar gelooft deze bewoner van de oude pastorie G. van de Waard niet in. ,,Geesten verdrijven, dat kunnen wij mensen niet, dat moeten we aan de Heilige Geest overlaten. Ik moet niks van vuurwerk hebben en blijf er zo ver mogelijk vandaan. Ik heb daarom van het dodelijk incident niets meegekregen.’’
Ook de meeste andere bewoners willen of kunnen niet praten over het vreselijke ongeluk.
L. Visser is de buurvrouw van het gezin waar het slachtoffer op bezoek was. ,,Het is vreselijk. We hebben de hele nacht opgezeten om erover te praten. De man zou komende zomer met zijn vriendin gaan trouwen. Ik heb begrepen dat hij op slag dood geweest moet zijn.’’
Ook het echtpaar Van Stolk heeft het incident alleen op enige afstand meegemaakt. ,,Het was al een uur voor middernacht flink raak met het vuurwerk. Jongelui hadden langs de dijk een tentje gemaakt voor hun feestje. Daar is het gebeurd, om twee minuten over twaalf. Binnen de kortste keren stonden er flink wat politieauto’s en een ambulance.
,,Het was gelijk over met de nieuwjaarsviering. Iedereen vluchtte naar binnen en ik heb ook de rest van de nacht niemand meer buiten gezien. Een tijdje later zag ik nog een grote schijnwerper. Dat bleek de brandweer te zijn, die bezig was de plek van het incident schoon te spuiten. Ook nu nog is iedereen teneergeslagen. Het is logisch dat de meeste mensen er niet over willen praten. Slachtofferhulp is ook nog ingezet voor steun aan de mensen die erbij geweest zijn en het hebben gezien.’’