Negeren rood sein door treinen onmogelijk gemaakt(Novum) - Het wordt onmogelijk voor treinen om door een rood sein te rijden. Spoorbeheerder ProRail start in 2010 met de aanleg van een nieuw beveiligingssysteem op alle sporen. Daarmee verdwijnen de seinen langs het spoor en wordt het ook voor treinen die langzamer rijden dan veertig kilometer per uur onmogelijk om door rood te rijden. Dat heeft de voorzitter van de raad van bestuur van ProRail, Bert Klerk, dinsdag gezegd bij de presentatie van het jaarbericht 2006.
Nu kunnen treinen in dat relatief lage tempo doorrijden zonder dat een automatisch remsysteem in werking treedt bij het passeren van een rood sein. Met het zogeheten European Rail Traffic Management System (ERTMS) worden treinen haast radiografisch bestuurd, legde Klerk uit. De veiligheid op het spoor wordt daardoor vergroot.
Nederland heeft een van de drukst bereden spoorwegnetten in Europa. Met de invoering van de nieuwe dienstregeling eind vorig jaar rijden dagelijks 420 treinen extra over het Nederlandse spoor. Als de nieuwste versie van het ERTMS in werking treedt, kunnen treinen ook dichter achter elkaar rijden, waardoor het spoorboekje effectiever wordt.
Momenteel is het spoor van de HSL, de Betuwelijn en het traject tussen Amsterdam en Utrecht met het systeem uitgerust, maar het wordt nog niet gebruikt. Alle bestaande treinen moeten worden aangepast. De nieuwe treinen zijn al berekend op het ERTMS.
Klerk zegt dat de huidige dienstregeling wordt doorgelicht zodat die nog punctueler wordt en beter aansluit op de wensen van de reiziger. Na invoering ontstond veel kritiek omdat diverse treinen minder goed aansloten op elkaar en de reistijd soms langer is geworden.
Een ander plan van ProRail is het uitbreiden van het treinverkeer van en naar Schiphol. Per uur moeten daar 24 in plaats van 17 treinen gaan rijden.
ProRail laat de treinen dan niet meer altijd binnenkomen op een vast spoor, maar wel op een aangrenzend spoor. Bovendien wil ProRail het aantal sporen in de Schipholtunnel uitbreiden van twee naar vier. Het ministerie van Verkeer moet daarmee nog akkoord gaan.
www.nieuws.nl