Uit de media 2007

Auteur Topic: Uit de media 2007  (gelezen 465990 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #1050 Gepost op: 22 mei 2007, 23:03:49
http://www.destentor.nl/deventer/article1438958.ece

Meisje gered uit drijfzand

SCHALKHAAR - Aan de Oerdijk in Schalkhaar hebben politie en brandweer vanmorgen even na half twaalf een scholiere van het Etty Hillesum ongedeerd uit het drijfzand gehaald.

http://www.destentor.nl/multimedia/archive/00474/aameisje_474274b.jpg

Het meisje was daar met enkele klasgenootjes onderzoek aan het doen voor een schoolproject. Ze raakte tot haar heupen vast in de modder en slaagde er zelf niet in om eruit te komen.
Ook haar klasgenootjes en enkele omstanders lukte dat niet, waarop een ambulance gebeld werd. De onfortuinlijke scholiere zelf bleef nuchter onder de opschudding. Ze zei niet in paniek te zijn geweest.

REACTIES

De kritiek was niet op Ronald, die was volgens mijn dochter (die er ook bij was, staat zelfs op de foto) heel netjes en respectvol. Een fotograaf van een andere (landelijke?) krant was wel heel grof tegen tieners en volwassenen om zo dicht mogelijk bij het (verlegen) meisje te komen en duwde zelfs hulpverleners opzij. Dan liever zo iemand als Ronald die een mooie foto maakt zonder onbeschoft te worden!
Irina - 22/05/07 - 22:34:02

Wat een gezeur over de fotograaf zeg... Hij heeft een hele mooie complete foto genomen, en daar is helemaal niets mis mee. De lezer wil toch weten wat er gebeurd is? Bovendien is het niet zo dat het een schokkende foto of zelfs een schokkend incident is waarvan mensen zich beledigd, gekwetst of onpasselijk van hoeven te voelen, dus waar iedereen zo moeilijk over doet is mij een raadsel.
thomas - 22/05/07 - 21:24:44

Ik was er ook bij, een van de klasgenootjes. Eigenlijk is het wel normaal dat er fotograven komen, want die doen hun werk daarmee. We hebben inderdaad 112 gebeld en die bepalen hoeveel hulpverleners er worden gestuurd worden.Achteraf was het een beetje veel, maar alles is gellukkig wel goed gekomen, en dat is het belangrijkste.
Lisanne, een klasgenootje - 22/05/07 - 21:08:42

Ik vind het een prachtige foto!!!

Wat een overdreven gedoe over die fotograaf zeg. Die man doet gewoon zijn werk. Het meisje staat er niet eens herkenbaar op. En je ziet ook niets schokkends. Je ziet eigenlijk gewoon dat de politie zijn uiterste best doet om iemand te redden die niet goed heeft uitgekeken. Als het meisje nou half naakt op de foto stond of zo...
Al met al staan er regelmatig veel heftiger foto's in de krant en dat is maar goed ook. Daar is de krant namelijk voor.
Het zou me overigens niets verbazen als één van haar klasgenootjes de boel al lang op You Tube heeft gezet....

Jan - 22/05/07 - 20:59:55

Sophie, als jij in deze situatie had gezeten was je blij geweest met zoveel hulpverleners. Of je nu tot aan je heupen of je bovenbenen in deze massa zit, eruit komen kun je zelf niet. Wees blij dat er zoveel hulpverleners beschikbaar zijn. Weleens gehoord van vaste procedures binnen de brandweer en politie?? Misschien moet je daar eens een onderzoek naar doen. Kan ook erg interessant zijn!
P - 22/05/07 - 20:55:47

oo, en ik vind :
2. brandweerwagens
4. politiewagens
1. ambulance
(en een fiets politieagent??)
Wel heeeel erg veel voor dit incident
Sophie again - 22/05/07 - 20:27:07

Ik wil graag even reageren omdat ik er zelf bij was.
Er staan namelijk, zoals Sanne terrecht opmerkte enkele foute feiten in de tekst. Om te beginnen is het zo dat zij niet tot haar heupen in het (drijf)zand stond maar enkel tot haar bovenbenen in het zand stond. En ik wil ook laten weten dat ik fotograven persoonlijk onbeschoft vind om iemand die NIET op de foto wil zomaar te fotograferen, een schande.
En het is inderdaad handig om voortaan door te geven waar je wel en niet kan lopen, want straks is er niemand meer over van onze klas.
Sophie, een klasgenoot - 22/05/07 - 19:56:42

Wat een gezeur zeg over een foto als die jongen geen foto had mogen maken dan had de politie hem er wel bij weg gehouden. Het meisje heeft gelukkig niks en daar gaat het toch om. En zoveel heeft hij niet gefotografeerd alleen maar dat de hulpdiensten hun werk doen om het meisje eruit te halen. Ze zeuren alleen maar om een foto maar kijk eerst maar eens naar de school die had het gebied eerst moeten verkennen of het wel verantwoordt was om daar te wezen dan was dit helemaal niet gebeurt.
@@@@ - 22/05/07 - 19:45:16

Ik neem aan dat er nu wel gelijk voorzorgsmaatregelen zijn getroffen door er een groot hek om heen te plaatsen, zodat dit niet weer kan gebeuren? Nu is het goed afgelopen, de volgende keer is het een ander kind (jonger dan deze) en dan is het drama niet te overzien!!!!!!
jeanet - 22/05/07 - 19:18:45

onverandwoordt??????
Nederlander - 22/05/07 - 18:55:41

Whaha, een klasgenootje! De Zandwetering is ook een zeer gevaarlijk gebied.... Whaha....
2Gc anonymous - 22/05/07 - 18:23:17

Onbeschofte en opdringerige fotografen Boudewijn?
De klasgenootjes van dat meisje zullen er wel bovenop hebben gestaan met hun mobiele telefoontjes inclusief 2 megapixelcamera.
Laat echte professionals hun werk doen waarvoor ze betaald worden.
Westergo - 22/05/07 - 18:15:08

Hey Boudewijn!!!
Als er 1 fotograaf hier in Deventer is die NIET onbeschoft is dan is het Ronald Hissink wel
Hij weet wanneer en waar hij moet staan om een goeie foto te maken
Dus denk eerst ff na voordat je commentaar geeft
P.S ronald weer een erg goeie foto..complimenten
gazelliaan - 22/05/07 - 17:54:12

Het valt me op dat de informatie niet helemaal juist is. Ten eerste was het geen drijfzand, maar zoals al eerder gezegd blubber met een laagje erover heen, en ten tweede is er geen ambulance maar 112 gebeld. En ten derde is ze niet uit het zand getrokken, want dat lukte zelfs de politie niet, maar er uit geschept (m.b.v. brandweermannen en een ladder).
sanne, een van haar klasgenootjes - 22/05/07 - 17:52:23

ben het met Boudewijn eens...
niet echt helemaal kloppend, en inderdaad, de fotografen vond ik erg opdringerig. (was er zelf bij) toen het meisje eruit kwam, kwamen de fotografen echt heel erg dicht bij haar!
verder vind ik het ook een beetje vreemd dat men vantevoren niets van het drijfzand afwist..
overigins knap van het meisje dat ze zo rustig is gebleven...
Marieke - 22/05/07 - 17:34:14

volgende keer goed uitkijken
harry - 22/05/07 - 17:19:07

Het verbaast me wel dat er niemand reageert op het feit dat dit een schoolproject was. Een hele klas had dus wel kunnen 'verdrinken'. De school zal wel bij zichzelf te rade moeten gaan hoe ze dit in de toekomst gaan voorkomen.
Wouter - 22/05/07 - 17:17:20

klopt met en water straal kun je het drijfzand of beter de zuigkracht van het drijfzand opheffen.
overigens lijkt mij dit niet zozeer drijfzand maar meer en laag blubber waar en korst op zat.

overigens vind ik dat de leiding van de groep onverandwoordt bezig was.
a blijkt er geen verkenning van de omgeving te hebben plaats gehad.
b aan de sporen in het zand kan ik wel zien dat er pas en graafmachine is geweest en dan zijn zulke gebieden vooral als de omgeving ook al nat is en groot risico.

ik hoop voor de jonge dame dat ze goed geschrokken is en in het vervolg iets beter uit kijkt wat ze doet.
ronald - 22/05/07 - 16:52:27

Boudewijn ik heb deze foto gemaakt en ik ben niet opdringerig of onbeschoft geweest, sterker nog ik stond keurig aan de overkant naast een agent. Ik word een beetje moe van al die mensen die lopen te schreeuwen over ALLE fotografen hetzelfde zijn. Tevens is dit nieuws, als je er zelf niet bij betrokken bent geweest zou jij het ook willen lezen en zien.
Ronald Hissink - 22/05/07 - 16:47:14

en jij stond er zeker niet met je neus vooraan boudewijntje??
lin - 22/05/07 - 16:29:56

Voor toekomstige gevallen kan men denk ik beter de brandweer bellen, die kan dan met de waterstralen het drijfzand opener maken waardoor het slachtoffer met minder geweld bevrijd kan worden. Dit meen ik op Discovery Channel wel eens gezien te hebben.
Utopia - 22/05/07 - 16:19:26

Boudewijn, er staat toch ook niet dat er iemand naar het ziekenhuis is gebracht en die fotografen doen alleen maar hun werk!
mama - 22/05/07 - 16:07:01

Een goede voorbereiding en informatie kunnen in de toekomst zo'n situatie hopelijk voorkomen.
M.J.Brunsting - 22/05/07 - 15:47:27

Um... Niet erg accuraat he? Er is niemand naar het ziekenhuis gebracht. Het vervelendste waren nog wel de onbeschofte en opdringerige fotografen.
Boudewijn - 22/05/07 - 12:21:13

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #1051 Gepost op: 22 mei 2007, 23:19:40
http://www.ad.nl/binnenland/article1389376.ece

Kantelraam fataal voor katten

Door MARLIES VAN LEEUWEN

ROTTERDAM - Tientallen katten per jaar komen om doordat ze klem raken in kantelramen.
http://www.ad.nl/multimedia/archive/00113/katten_113149b.jpg
FOTO MARCEL HOUWER
De dierenambulance in Rotterdam luidt hierover de noodklok. ,,Kattenbezitters moeten altijd hun klapraam dichtdoen als ze van huis gaan,’’ zegt Joke Stuik van de dierenambulance.

De dierenambulances in Amsterdam en Den Haag bevestigen dat ook zij jaarlijks tientallen van dergelijke gevallen meemaken. Op internet waarschuwen kattenhouders elkaar voor dit gevaar. Nieuwsgierige huiskatten proberen naar buiten te springen door een open tuimelraam, maar raken soms klem tussen het schuin staande raam en het kozijn. Doordat ze zich niet kunnen afzetten, kunnen ze geen kant op.

,,In tien minuten vechten ze zich dood,’’ zegt ambulancemedewerker Johan Verhey. In Rotterdam was hij getuige van zo’n drama. De kat zat toen te hoog om hem te kunnen bevrijden. De brandweer kwam te laat.

Sommige dierenwinkels verkopen een soort vliegenhorren om de poezen tegen te houden. Wat ook kan: een kussen of een sok gevuld met zand bevestigen aan het raam. De kat kan daar zijn nagels in slaan om zich te bevrijden.

rob dierenambulanc

• Gast
Reactie #1052 Gepost op: 22 mei 2007, 23:35:33
http://www.ad.nl/binnenland/article1389376.ece

Kantelraam fataal voor katten

Door MARLIES VAN LEEUWEN

ROTTERDAM - Tientallen katten per jaar komen om doordat ze klem raken in kantelramen.
[img]http://www.ad.nl/multimedia/archive/00113/katten_113149b.jpg[img]
FOTO MARCEL HOUWER
De dierenambulance in Rotterdam luidt hierover de noodklok. ,,Kattenbezitters moeten altijd hun klapraam dichtdoen als ze van huis gaan,’’ zegt Joke Stuik van de dierenambulance.

De dierenambulances in Amsterdam en Den Haag bevestigen dat ook zij jaarlijks tientallen van dergelijke gevallen meemaken. Op internet waarschuwen kattenhouders elkaar voor dit gevaar. Nieuwsgierige huiskatten proberen naar buiten te springen door een open tuimelraam, maar raken soms klem tussen het schuin staande raam en het kozijn. Doordat ze zich niet kunnen afzetten, kunnen ze geen kant op.

,,In tien minuten vechten ze zich dood,’’ zegt ambulancemedewerker Johan Verhey. In Rotterdam was hij getuige van zo’n drama. De kat zat toen te hoog om hem te kunnen bevrijden. De brandweer kwam te laat.

Sommige dierenwinkels verkopen een soort vliegenhorren om de poezen tegen te houden. Wat ook kan: een kussen of een sok gevuld met zand bevestigen aan het raam. De kat kan daar zijn nagels in slaan om zich te bevrijden.

Klopt helemaal. Toen ik nog op dierenambulance werkte was dit diverse keren voorgekomen in die tijd.
De puur onwetendheid van de mensen dat ze een gevaarlijke situatie maken met deze dingen.
Dus de mensen moeten zich bewust zijn van de gevaren. Beetje lullig om je kat opgehangen te vinden thuis.
Ook halsbandjes is uit den boze. Ook daar kan een kat zich ophangen aan takken en dergelijken.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #1053 Gepost op: 23 mei 2007, 00:03:39
http://www.telegraaf.nl/buitenland/64136891/Mogelijk_Nederlandse_link_met_aanslagen_VS.html

di 22 mei 2007, 23:14
Mogelijk Nederlandse link met aanslagen VS
DENVER - De politie van het Amerikaanse Denver onderzoekt of er een verband bestaat tussen een reeks aanslagen op auto's en uiterst linkse activisten in Nederland.

Volgens de onderzoekers zijn de explosieven die in Denver werden gebruikt, dezelfde als die van extremistische Nederlandse dierenactivisten.

De zelfgemaakte bommen zouden in Nederland zijn ingezet om vrachtwagens voor veevervoer in brand te steken. De politie gaat de computer van de verdachte van de aanslagen onderzoeken om te kijken of hij samenwerkte met activisten of een terreurbeweging, meldden Amerikaanse media dinsdag.

De verdachte Grant Barnes (24) is aangeklaagd na een reeks aanslagen met brandbommen die onder zeven SUV-wagens waren geplaatst. De politie van Denver en federale rechercheurs hadden nog nooit dergelijke bommen gezien. Maar zij ontdekten exemplaren van precies hetzelfde materiaal op een website van het Dierenbevrijdingsfront.

Laurens Jobse

• Forum gebruiker
  • Freelance persfotograaf
    • 112Nieuws-Goes
Reactie #1054 Gepost op: 23 mei 2007, 09:36:43
Ik maakte op het forum van opgeschaald.nl een topic en dacht, zal het hier ook maar een posten.

Websites publiceren geheime adressen opvanghuizen

AMSTERDAM - Websites die alarmmeldingen van hulpdiensten tonen publiceren onbedoeld de geheime adresgegevens van vrouwenopvanghuizen. Dat meldt TROS Radio Online.

Alarmmeldingen voor de brandweer- en ambulancediensten worden onbeveiligd rondgestuurd waardoor deze toegangkelijk zijn voor derden. Op websites als alarmeringen.nl zijn de oproepen volledig terug te lezen.

Blijf-van-mijn-lijf

Volgens het radioprogramma valt uit de informatie eenvoudig op te maken of er op het adres een opvanghuis is gevestigd. Bij sommige meldingen zou er zelfs nadrukkelijk vermeld zijn dat het om een blijf-van-mijn-lijfhuis ging.

In een reactie liet de Federatie Opvang weten geschokt te zijn. Volgens de belangenvereniging zijn er juist tal van maatregelen genomen om het bekend worden van geheime adressen te voorkomen.

Privacywet

Het publiceren van adresgegevens is in strijd met de privacywet. Niettemin is de Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding van mening dat de brandweerkorpsen zelf beter moeten omgaan met gevoelige adresgegevens.

(c) NU.nl/Anne Joldersma
---------- Freelance persfotograaf ----------

rob dierenambulanc

• Gast
Reactie #1055 Gepost op: 23 mei 2007, 10:13:44
Ik maakte op het forum van opgeschaald.nl een topic en dacht, zal het hier ook maar een posten.

Websites publiceren geheime adressen opvanghuizen

AMSTERDAM - Websites die alarmmeldingen van hulpdiensten tonen publiceren onbedoeld de geheime adresgegevens van vrouwenopvanghuizen. Dat meldt TROS Radio Online.

Alarmmeldingen voor de brandweer- en ambulancediensten worden onbeveiligd rondgestuurd waardoor deze toegangkelijk zijn voor derden. Op websites als alarmeringen.nl zijn de oproepen volledig terug te lezen.

Blijf-van-mijn-lijf

Volgens het radioprogramma valt uit de informatie eenvoudig op te maken of er op het adres een opvanghuis is gevestigd. Bij sommige meldingen zou er zelfs nadrukkelijk vermeld zijn dat het om een blijf-van-mijn-lijfhuis ging.

In een reactie liet de Federatie Opvang weten geschokt te zijn. Volgens de belangenvereniging zijn er juist tal van maatregelen genomen om het bekend worden van geheime adressen te voorkomen.

Privacywet

Het publiceren van adresgegevens is in strijd met de privacywet. Niettemin is de Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding van mening dat de brandweerkorpsen zelf beter moeten omgaan met gevoelige adresgegevens.

(c) NU.nl/Anne Joldersma

Laurens, je bent een beetje laat, ik had in deze zelfde rubriek gisterenavond al melding van gemaakt. Kijk maar ff terug

Laurens Jobse

• Forum gebruiker
  • Freelance persfotograaf
    • 112Nieuws-Goes
Reactie #1056 Gepost op: 23 mei 2007, 11:05:48
Laurens, je bent een beetje laat, ik had in deze zelfde rubriek gisterenavond al melding van gemaakt. Kijk maar ff terug

Hmmm.. ik zag dat het net paar minuten op nu.nl stond, dus dacht dat het een heel recent artikel was, daarom heb ik niet verder dan één pagina terug gekeken, mijn Exuses.
---------- Freelance persfotograaf ----------

rob dierenambulanc

• Gast
Reactie #1057 Gepost op: 23 mei 2007, 13:28:31
okidoki  O0

Mystique

• Forum gebruiker
Reactie #1058 Gepost op: 23 mei 2007, 13:48:04
Ah, komt dat hier vandaan. Ik startte net FF op, de pd5hw/p2000 website zit er dan ook gelijk bij en ik kreeg een melding dat de website vanaf nu adressen van blijf-van-mijn-lijf-huizen en telefoonnummers verwijderd.
*leegheid*

rob dierenambulanc

• Gast
Reactie #1059 Gepost op: 23 mei 2007, 15:45:54
Ah, komt dat hier vandaan. Ik startte net FF op, de pd5hw/p2000 website zit er dan ook gelijk bij en ik kreeg een melding dat de website vanaf nu adressen van blijf-van-mijn-lijf-huizen en telefoonnummers verwijderd.

Wat komt hier vandaan? Leg dat eens verder uit?