http://www.ad.nl/rotterdam/voorneputten/article1425492.ecezaterdag 09 juni 2007
Camping beëindigt illegale bewoning
OOSTVOORNE - Camping Modjo-Kerto aan de Bollaarsdijk in Oostvoorne heeft donderdagavond per direct enkele illegaal bewoonde appartementen op slot moeten doen. Er logeerden Duitsers in.
De campingeigenaar bouwt al jarenlang aan de appartementjes, maar beschikt niet over een bouw- en gebruiksvergunning. De brandweer stelt bovendien vraagtekens bij de brandveiligheid. Op last van de Westvoornse burgemeester mogen de appartementen niet worden verhuurd, zolang de vergunningen niet zijn geregeld. De Duitsers zijn in caravans op de camping ondergebracht. De bewoning werd ontdekt tijdens een horecacontrole van de politie, gemeente, brandweer, douane en sociale dienst.
Eigenaar Dick van den Blink heeft al lange tijd Duitse gasten in zijn caravans. Het zijn werknemers die er alleen doordeweeks zijn. ,,Ik ben al jarenlang aan het bouwen aan de appartementjes,’’ vertelt hij. ,,Ze zijn nog niet klaar, maar omdat er voor enkele Duitsers even geen caravans waren, heb ik hen maar zolang in de appartementen gezet. Ze zaten er twee dagen in.’’
Van Den Blink erkent dat hij niet de benodigde vergunningen heeft. ,,Verder hebben we wel alle noodzakelijke vergunningen voor onze voorzieningen, maar deze ontbraken inderdaad. Dat geldt ook voor de bingo’s die we houden. Er werd mij verteld dat we maar één keer in de twee weken een bingo mogen houden. Dat vinden we wel erg weinig. Zo kun je mensen wel alles ontnemen.’’ Van den Blink meent dat dit ontmoedigend werkt. ,,Je moet tegenwoordig aan zo veel regels voldoen. Het is bijna niet te doen.’’
Volgende week praat de campingbaas met de gemeente over de ontruiming. Hij zal de benodigde vergunningen nu wel aanvragen. ,,Wat mij steeds tegenhield, is de snel veranderende regelgeving. Ik kan wel een bouwvergunning aanvragen, maar eer dat ik vijf jaar verder ben, moet alles weer anders. In het oude bestemmingsplan werden appartementen toegestaan. Dat is onlangs veranderd, zonder dat ik het wist.’’
Van den Blink benadrukt dat alleen de appartementjes nu niet gebruikt mogen worden. De boerderij zelf is wel gewoon open. ,,Ik woon er in. De receptie zit er in, de kantine ook. Het is één groot geheel.