http://www.brabantsdagblad.nl/regios/udenveghel/article1742571.ece
Bernheze zet twaalf Polen huis uit
door Eric van Gennip en Henk Verhagen
Zaterdag 11 augustus 2007 - NISTELRODE - De gemeente Bernheze heeft donderdag met spoed twaalf Poolse werknemers laten weghalen uit een pand aan de Bedrijvenweg in Nistelrode. Algemeen directeur Egbert Wingens van P&E People uit Reek spreekt van een 'agressieve manier' van optreden. Hij heeft de huurders elders ondergebracht.
Burgemeester en wethouders van Bernheze zijn in actie gekomen nadat afgelopen woensdag verschillende meldingen over de situatie van bewoners waren binnengekomen. Een controleur ging direct kijken en kwam donderdag terug met de brandweer. Die constateerde een 'acuut brandgevaarlijke situatie'.
Het pand aan de Bedrijvenweg is eigendom van een ondernemer die er zelf achttien jaar heeft gewoond. Sinds hij een andere woning kocht, verhuurt hij het huis. In dit geval aan P&E People uit Reek, uitzendbureau voor Poolse werknemers dat zo'n 200 huizen in Nederland huurt. Directeur Wingens is zelf lid van de vrijwillige brandweer. "Als bevelvoerder weet ik het een en ander van brandveiligheid."
Wingens is er niet over te spreken hoe Bernheze te werk is gegaan en is pas in een laat stadium bij de zaak betrokken. "Om vier uur werd ik gebeld, om vijf uur was ik ter plekke. Daar werd me gezegd dat iedereen om zes uur het huis uit moest zijn. Ik ben er helemaal door overvallen en vraag me nog steeds af wat er aan de hand is." Door zijn bril als brandweerman ziet Wingens het huis als absoluut brandveilig.
De directeur zegt dat de gemeente een huis niet meer als huis ziet zodra er Polen in komen wonen; dan wordt het beschouwd als een soort pension dat moet voldoen aan veel strengere regels voor brandveiligheid bij kamerverhuur. "Wij bestrijden die behandeling en gaan samen met de verhuurder in dialoog met de gemeente.", zegt Wingens. "Hier hebben wij niks aan en de gemeente ook niet. Ik vind het sneu voor de Poolse bewoners die het huis uit moesten."
P&E People kreeg afgelopen donderdag uiteindelijk tot acht uur de tijd om het pand te ontruimen. B. en W.: "Door de toezichthouder is om 20.00 uur geconstateerd dat voldaan is aan de lastgeving." Het uitzendbureau hoefde geen boete te betalen.
http://www.brabantsdagblad.nl/regios/oss/article1776415.eceBedrijfswoning P&E omgezet in groepsverblijf
door Eric van Gennip
Dinsdag 21 augustus 2007 - NISTELRODE - De bedrijfswoning aan de Bedrijvenweg in Nistelrode die op last van de gemeente vorige week werd ontruimd, is inmiddels voor de helft weer vrijgegeven. "Er zijn interne verbouwingen geweest zonder vergunning. Dat moet eerst verbeterd worden", stelt wethouder Eric Daandels.
De bedrijfswoning, eigendom van uitzendbureau voor Polen P&E People, moest vanwege 'acuut brandgevaar' een week geleden op stel en sprong worden ontruimd. Twaalf Poolse seizoensarbeiders bewoonden het pand op dat moment. Algemeen directeur Egbert Wingens is zelf ook lid van de vrijwillige brandweer en betwistte het gevaar van de situatie.
"We hebben het gevaar getoetst op basis van de situatie die we aantroffen. Er is een aantal slaapkamers gerealiseerd buiten de vergunningprocedure om. Er werden ook meer mensen aangetroffen dan gebruikelijk is in een bedrijfswoning. Op basis van het gebruik op dat moment was een aantal elementen als vluchtroutes en brand- slangen niet aanwezig, daarom was het advies: onmiddellijk sluiten", verklaart Daandels.
Volgens Wingens betrof het evengoed een bedrijfswoning, maar volgens Daandels is iets anders geconstateerd. "Door de verbouwingen die niet conform besluit zijn, kon de brandweer de veiligheid niet garanderen. Voor woningen en groepsverblijven met meer mensen gelden andere regels. In een situatie met vijf mensen hadden we ook bekeken of het huis dan wel aan de eisen voldeed."
De gemeente onderneemt stappen tegen de eigenaar. "We treden op, omdat het gebruik niet in overeenstemming is met de bestemming van bedrijfswoning. Maar dat is standaard als iets niet volgens bestemming functioneert. In dit geval bekijken we welk gebruik er in het gebouw was en wat er verwijderd moet worden om dat teniet te doen. De verbouwde gedeeltes moeten eerst verbeterd worden." De verzegeling van het huis is vrijgegeven; het grootste gedeelte is als bedrijfswoning veilig.