Klein Duimpje herrijst weer uit de as
door Mieneke Braakman
ELSPEET - Wie had het ooit gedacht: de Elspeetse peuters kunnen maandag weer gewoon naar hun drie weken geleden uitgebrande peuterspeelzaal Klein Duimpje. Het houten gebouw brandde uit na werkzaamheden met een verfafbrander. Het zag er niet best uit, het hele dak lag in puin.
http://www.destentor.nl/multimedia/archive/00551/Obsolete_551789b.jpgMaar zo'n vijftien mannen uit het dorp aarzelden geen moment en met vereende krachten kregen zij het voor elkaar om de speelzaal weer op te knappen. Velen van hen hebben zelf kinderen op de speelzaal gehad of hebben dat nu nog.
"Ongelooflijk, zoveel saamhorigheid, wij zijn een voorbeeld voor de hele omgeving", zegt 'juf Teuni', zoals peuterleidster Teuni Hop wordt genoemd. "Als de nood aan de man is, helpen we elkaar". En daar hoef je niet christelijk voor te zijn, zegt ze.
"We zijn de enige peuterzaal in Elspeet, en al 25 jaar op algemene grondslag. Ik draag zelfs een broek. Maar dat maakt voor de over het algemeen christelijke bevolking niet uit, zolang je maar gewoon jezelf blijft".
De Elspeters aarzelden geen moment toen er door de leidster een beroep op hen werd gedaan. Er viel geen onvertogen woord, toen zij in hun vakantie aan het timmeren, loodgieten, dakleggen of schilderen waren. Ook tal van plaatselijke bedrijven stelden materialen en arbeid beschikbaar om de speelzaal op te knappen.
Aanvankelijk was het de bedoeling, dat er een noodgebouwtje geplaatst zou worden.
"Maar 30.000 euro voor twee jaar, dat kan de peuterzaal niet betalen", zegt Hop.
Bijna niemand had gedacht, dat het gebouw weer hersteld zou kunnen worden. Behalve brandweerman Eddie Wieberdink, die bij het blussen aanwezig was en net als vele vaders ook bij de vrijwillige brandweer zit. Daarbij is hij timmerman. "Toen ik op dat dak zat net na de brand, dacht ik dat het met een paar nieuwe spantjes en dakplaten misschien weer op te bouwen was".
Jaap Pluim heeft, net als andere Elspeters, zijn vakantie opgeofferd om aan de slag te gaan bij Klein Duimpje. "Voor het eerst bleven we thuis met vakantie. Toen kwam die brand".
Drie weken lang was hij er elke dag. "Het was zo leuk om samen te werken met al de anderen. Het ging van een leien dakje".
Geregeld verbaasden Elspeters zich over de snelle vorderingen aan de Apeldoornseweg. "Dat motiveert ook natuurlijk", zegt hij.
AFDRUKKEN