http://www.bndestem.nl/oosterhout/article1050516.eceDisco Fun Factory gesloten
Door Rob Oostelbos
Zaterdag 27 januari 2007 - TILBURG – De Tilburgse disco Fun Factory moet van burgemeester Ruud Vreeman een maand dicht. De politie heeft op de zolder een hennepkwekerij aangetroffen. „De ruimte was verhuurd en ik heb er helemaal niks mee te maken“¸ zegt exploitant Wim van Limpt.
Fun Factory moet van Vreeman volgende week vrijdag de deur sluit en mag pas op 2 maart weer open.
Van Limpt: „Ik voel me dubbel gepakt. Ik ben anti-drugs en ik wil en heb er niets mee te maken. Bovendien valt in de sluitingsperiode het carnaval. Ik ga naar de rechter om een uitspraak.“
Vreeman: „Vanwege de criminele sfeer waarin hennepkweek plaatsvindt en het brandgevaar dat is ontstaan, heb ik de maatregel moeten nemen.“
Agenten troffen na een telefoontje op 20 december vorig jaar de hennepplantage aan in het pand van Fun Factory aan de Heuvelring. Er waren twee afzonderlijke ruimtes gemaakt die allebei volledig ingericht waren als kwekerij. Eén van de ruimtes was daadwerkelijk in gebruik. De politie trof er 640 stekjes aan.
Doordat de krachtstroom omgeleid werd vóór de hoofdzekering zat volgens Essent de stroomvoorziening in de gevarenklasse.
„Je moet er niet aan denken dat er op zolder brand was uitgebroken terwijl de disco vol was", zegt Vreeman.
Hij stelt dat Van Limpt ’op zijn minst zeer nalatig is geweest’. De exploitant heeft de zolder aan onbekenden verhuurd als atelier. Zij konden de zolder alleen bereiken via de horecazaak zelf, Van Limpt heeft nooit gecontroleerd hoe de ruimte gebruik werd en de onderverhuur was in strijd met het huurcontract.
„Mijn goeie naam gaat eraan door de sluiting“, vindt Van Limpt. „De onderste steen moet boven komen: ik heb er niets mee te maken. Dat ik van Vreeman nu dicht moet zonder dat duidelijk is wat en hoe het precies gebeurd is, vind ik erg voorbarig en erg hard. Samen met agenten heb ik de deur van de zolder opengebroken. Ik schrok me kapot toen ik de kwekerij aantrof.“
Vreeman vindt de ’nalatigheid’ van Van Limpt des te kwalijker omdat die in de zomer van vorig jaar nog er voor gewaarschuwd is dat de zolder een interessante plek voor een hennepkwekerij is.
Volgens de Algemene Plaatselijke Verordening kan Vreeman de tijdelijke sluiting van een horecabedrijf bevelen indien zich daar feiten hebben voorgedaan die de verwachting wettigen dat het openblijven gevaar oplevert voor de openbare orde, de veiligheid of gezondheid. In dit geval was er volgens Vreeman sprake van een 'zeer ernstig incident'. Dan hoeft hij geen waarschuwing te geven, maar kan hij meteen tot tijdelijke sluiting overgaan.