http://www.ad.nl/rotterdam/drechtsteden/article1687339.ece maandag 24 september 2007
’Anders had ik nu bij z'n graf gestaan’
Door DRIEKUS VAN DE VEN
DORDRECHT - Het zou voor de 73-jarige Alex van Strien een gewoon potje tafeltennis worden. Maar de avond kreeg voor de Dordtenaar een hele andere wending.
afbeelding vergroten
Van Strien kreeg een hartaanval en belandde donderdag in het Albert Schweitzer ziekenhuis. Teamgenoot en vriend Jelte Thoma (67) reanimeerde hem en wist van Strien van de dood te redden.
Thoma, die lid is van Tafeltennisvereniging Dordrecht, had zijn wedstrijd die avond verloren. Van Strien stond op voorsprong en won zijn wedstrijd. Nadat van Strien klaar was, moest hij optreden als scheidsrechter bij een andere partij. Om te bepalen wie de service zou krijgen, moest er getost worden. Dat moment kan Thoma zich nog goed herinneren.
,,Hij gooide de munt op, liep terug naar zijn stoel en nog voordat hij wilde gaan zitten, stortte hij ineen,’’ vertelt hij.
Thoma bedacht zich geen moment en rende op zijn teamgenoot af om hem te helpen.
,,Help, help, bel een ambulance, riep ik. Ik zag al door de manier waarop hij viel dat het niet goed was. Zijn gezicht werd spierwit en zijn ogen draaiden weg. Ik heb een reanimatiecursus gehad,dus ik wist wel wat ik moest doen. Dit kon ik niet alleen dus vroeg ik omstanders om hulp. Eén jongen stapte naar voren en bood zichzelf aan.’’
De 22-jarige Coen Striegel gaf van Strien een hartmassage terwijl Thoma hem beademde.
,,Samen hebben we hem plat op de grond gelegd. Ik heb hem toen beademd. Iedere keer als er weer wat lucht uit zijn longen kwam, blies ik er weer lucht in. Alex hield op met ademen waardoor de jongen ook wilde stoppen met de hartmassage. Doorgaan, doorgaan, riep ik tegen hem. Na zo’n vijf minuten kwam de ambulance. Het ambulancepersoneel heeft Van Strien een elektrische schok gegeven. Toen hij met de ambulance werd afgevoerd, was hij weer bij bewustzijn.’’
Van Strien werd opgenomen in het Albert Schweizer ziekenhuis in Zwijndrecht. Vrijdag is hij overgeplaatst naar de locatie Dordwijk in Dordrecht. Thoma heeft zijn sportmaatje alweer gesproken.
,,Hij is gelukkig nog steeds dezelfde, het gaat goed met hem en hij begint weer een kleurtje te krijgen. De doktoren willen nog wel onderzoeken wat de oorzaak van de hartstilstand was. Als ze de oorzaak niet kunnen achterhalen, plaatsen ze een kastje bij zijn hart. Dit kastje controleert of het hartritme goed is.’’
Thoma is blij dat hij zijn vriend heeft kunnen helpen dankzij de reanimatiecursus die hij heeft gevolgd.
,,Ik heb de cursus gevolgd omdat ik al twee keer iemand had zien sterven als gevolg van een hartstilstand. De eerste keer was het mijn buurman en de tweede keer was het een jongeman die tijdens het sporten een hartstilstand kreeg. Toen kon ik niets doen maar dankzij de reanimatiecursus heb ik dit keer Alex kunnen helpen. ’’
De teamgenoot van Van Strien vindt dat er nog te weinig mensen zijn die een reanimatiecursus volgen.
,,Voor 15 euro kun je al een cursus bijwonen. Ik neem deze week contact op om opnieuw mijn kennis te testen. ’’
Thoma vindt dit erg belangrijk en noodzakelijk, omdat een reanimatie veel kennis vereist. Terwijl Thoma zijn teamgenoot reanimeerde, zag hij dat er vrijwel niemand was die wist wat hij of zij moest doen.
Uit de grond van zijn hart zegt hij: ,,Ik hoop dat meer mensen een reanimatiecursus gaan volgen, zodat ze weten wat te doen bij een hartstilstand. Als ik die cursus niet had gevolgd had ik nu bij zijn graf gestaan.’’