Zie ook:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,12768.0.html http://www.blikopnieuws.nl/bericht/60223Luchthaven Stadskanaal dicht om brandveiligheid
Stadskanaal - Het luchtvaartterrein van Stadskanaal gaat binnen twee weken dicht als de exploitant zijn brandweervoorzieningen niet volgens de wettelijke eisen in orde brengt. Dat heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat meegedeeld aan de Stichting Luchthaven Stadskanaal.
Het vliegveld voldoet volgens de inspectie niet aan de ‘’Brandweerregeling Burgerluchtvaartterreinen 2004’’. Zo vervoert het brandweervoertuig onvoldoende blusstof en heeft de exploitant tot nu toe niet aangetoond dat men de beschikking heeft over een met de burgemeester afgestemd calamiteitenplan.
Tijdens een veiligheidscontrole in maart kwam aan het licht dat het vliegveld onvoldoende middelen gebruikt voor een veilige exploitatie van het luchtvaartterrein. Ondanks herhaaldelijk verzoek van de inspectie heeft de exploitant onvoldoende corrigerende maatregelen genomen.
http://avia-dejavu.net/EHSTE.htm Stadskanaal airfield (EHST)
Ultralight aircraft ULM-aeroplanes »Stadskanaal airfield« Micro Light Aeroplanes Nederlands
Stadskanaal airfield in the Netherlands is situated near Vledderveen, Northeast of Stadskanaal at the co-ordinates N 52° 59' 46", E 0.07° 01' 13". The runway direction is 06-24, the length of the grass runway is 300 meters. The towerfrequency of Stadskanaal airfield is 123.425 MHz. Only flights with MLA's (Micro Light Aeroplanes) are permitted. The airfield is owned and operated by the "Luchthaven Stadskanaal" foundation.
History of the airfield goes back to 14 July 1961 when the Ministry of Traffic and Public works indicated the land on which the airfield is situated as airfield "Onstwedde". Philips constructed for their flight division a 750 meter runway and the airfield was operational in 1961. The airfield was hardly used by the Philips Vliegdienst and was transferred to the municipal Stadskanaal. When Mastboom Vliegbedrijf used the airfield for their Piper Super Cub and Piper Pawnee cropsprayers it looked like an airfield, but it remained idle. Over the years there were ideas how to use the idle airstrip, including an aviation park of retired airliners.
Finally the airstrip got back to live in 1983 when it was let to the Vereniging van Ultralichte Vliegtuigen "Westerwolde". August 30, 1983 a Comco Sherpa I was the first ultralight aircraft to start at Stadskanaal. The first real training-aircraft was the Sky-Walker. Since 1993 the airfield is owned by the related "Luchthaven Stadskanaal" foundation. Nowadays Stadskanaal houses over 80 Micro Light Aeroplanes in 6 hangars. The club-home is a pavilion with restaurant and tower.
Ultra Light Motorised aeroplanes became in 1981 a new dimension in the Dutch airspace. For the registration of the Dutch ultra light aeroplanes a separate register was created, starting with PH-1A1 on 16 September 1981. The registration of an ULM in the Dutch Ultra-Light register means that the ultralight motorised aircraft is granted dispensation on the aviation law. With this dispensation it is allowed to fly under strict conditions with this ultralight aeroplane. On 16 June 2003, the issuing of rules about the ultralight aeroplanes has been laid down in the regulations Micro Light Aeroplanes.