http://www.ad.nl/utrecht/amersfoort/article1775813.ece‘Overvallers graaien de vitrine leeg’
Door ANOUSCHKA POLDERMAN
AMERSFOORT - ‘De daders hadden geen besef wat ze deden,’’ zegt Max Fred Meijer, eigenaar van juwelier Jewels Forever.
http://www.ad.nl/multimedia/archive/00129/JUWEEL_129542a.jpg Lege bustes wachten op een nieuwe slagbestendige etalageruit bij Jewels Forever. FOTO BUREAU BELL
Afgelopen dinsdag om 15.30 uur werd de zaak overvallen door twee mannen. Zij sloegen de winkelruit in.
,,Mijn vrouw kreeg een baksteen en glas tegen haar linkerheup, zij en arm aan,’’ vertelt Meijer. Deniz Meijer vervolgt: ,,Ik had gelukkig een horloge om, anders was het glas misschien helemaal door mijn arm gegaan. De daders stonden in de vitrine naar sieraden te grijpen en mijn man rende onmiddellijk naar ze toe. Hij gaf één van de mannen een schop en toen renden ze weg.’’
Max Fred Meijer is de daders achterna gerend tot pizzeria O Sole Mio, aan de Zuidsingel. Daar stapten de overvallers in de auto bij een vrouw.
,,Veel omstanders hadden het zien gebeuren en schoten te hulp,’’ legt Meijer uit. ,,Ik geloof dat wel twintig mensen foto’s maakten met hun mobieltje. Ik snap niet waarom zij een overval plegen op klaarlichte dag! Als ik niet in actie was gekomen, hadden ze nog een tijd door staan graaien in de vitrine.’’
De politie kwam meteen. ,,Het was een geluk bij twee ongelukken dat er een helikopter boven het Armando Museum hing, vanwege de brand,’’ legt Meijer uit. ,,
Die volgde de daders in de auto en kon ze op de A1 naar de kant dirigeren. De heli landde op de snelweg. Politiemannen met getrokken pistolen haalden de twee mannen en de vrouw uit de auto en namen hen mee.’’
De overvallers komen uit Amsterdam en zijn tussen de 20 en 25 jaar oud. De bestuurster is een zus van één van de mannen.
Meijer: ,,Ik hoop dat ze er niet met enkel een taakstraf vanaf komen. Doordat ze een raam van 8millimeter dikte hebben ingeslagen in een ruimte waar mensen waren, is het waarschijnlijk poging tot doodslag.’’
De politie vond labels van sieraden in de auto. ,,Het was moeilijk te zien wat ze hadden meegenomen,’’ zegt Deniz Meijer. ,,De hele straat lag vol sieraden. Een armband ter waarde van 12.800euro is in ieder geval nog steeds kwijt.’’
Na anderhalve dag was het grootste deel van de ravage opgeruimd. De voorkant van de winkel is met planken dichtgetimmerd.
Het was de derde keer dat Jewels Forever is overvallen in dertien jaar tijd. Meijer: ,,Maar de vorige twee keren was het niet zo gewelddadig als deze keer.’’
Klanten hoeven zich geen zorgen te maken over sieraden in reparatie. Het echtpaar woont boven en houdt alles in de gaten. ,,We hebben een rolluik, alarm, camera’s en we gaan nu nieuw glas laten zetten, dat niet ingeslagen kan worden.’’