Almeerders fotograferen hulpdiensten aan het werk in stad
Gepubliceerd op 01 februari 2007, 11:30
Laatst bijgewerkt op 01 februari 2007, 11:31
ALMERE / MICHELLE KOORING -
Steeds vaker staan de meest spraakmakende, spannende of vreemde foto’s en filmpjes op het internet. De eigenaren van website
www.youtube.com maakte deze week zelfs bekend te gaan betalen voor filmpjes. Voor Almeerders Stephan Sterk (twintig) en Max le Blanc (veertien) is het echter nog altijd een hobby. Sterk en Le Blanc zijn de drijvende krachten achter
www.112-almere.nl, daarnaast zet Le Blanc ook regelmatig filmopnames door naar Youtube.
Sterk is vorig jaar mei begonnen met
www.112-almere.nl, niet veel later kwam zijn buurjongen Le Blanc erbij. ,,Ik keek regelmatig op de orginele website van de Almeerse hulpdiensten en op vriendenlogs, maar ik vond de site van de hulpdiensten niet zo gebruiksvriendelijk en ik vond er vaak niet de informatie die ik zocht. Dus ben ik mensen volgens het weblogprincipe gaan informeren over de hulpdiensten."
De fascinatie voor de hulpdiensten is volgens Sterk ontstaan via de oude analoge scanner en de hobbyfotografie. ,,Op de site heb ik dit kunnen verenigen." Tegenwoordig maken de hulpdiensten gebruik van het digitale meldingssysteem C2000. Dit is niet af te luisteren. ,,Maar de brandweer werkt nog wel met piepers die iedereen kan meeluisteren. Wij lopen de hele dag met een pieper en zodra er een melding komt, springen we op de fiets en gaan er met onze camera op af", vertelt Sterk.
Stelregel voor Sterk en Le Blanc is afstand bewaren. ,,Meestal gaat het om vrij onschuldige dingen zoals een klein woningbrandje, maar soms is het wel ernstig en dan wil je de hulpverleners natuurlijk niet in de weg lopen. Het gaat mij dan ook niet om de sensatie van slachtoffers, maar veel meer om het in actie zien van de hulpdiensten", besluit Sterk.
Bron: Almere Vandaag
Jaja we staan in het streekblaadje met deze tekst en een foto van een woningbrand