http://www.ad.nl/rotterdam/voorneputten/article965226.eceHeenvliet zwijgt uit angst
Door LEON VAN HEEL
GEERVLIET/HEENVLIET - Heenvlietse jongeren weten wie vlak voor kerst Robbert van Dijk het ziekenhuis in sloegen, maar durven de daders niet bij de politie aan te geven. Ze zijn bang voor de wraak van hun dorpsgenoten. Robbert van Dijk (19) revalideert thuis in Geervliet van de gevolgen van een bloeding onder z’n schedel. De daders lopen, ruim twee weken na de bijna fatale klap op z’n hoofd, nog vrij rond. Onder de Heenvlietse jeugd is het geen geheim wie het heeft gedaan, maar uit angst voor represailles durft niemand naar de politie te stappen.
Klaar met z’n werk bij de Albert Heijn in Heenvliet fietst Robbert de vrijdagavond voor kerst naar huis. Op de Toldijk rijdt hij drie jongens van rond de 20 voorbij. Opeens krijgt hij een trap tegen z’n fiets. „Waarom doen jullie dat?’’, vraagt hij boos. Prompt krijgt hij een klap op z’n slaap. „Ik hoorde een piep en even zag ik niks door m’n linkeroog.’’ Maar de Geervlieter herstelt zich en vlucht.
Thuis lijkt er niets aan de hand te zijn, maar onder douche moet hij overgeven. Die nacht wordt hij in het Erasmus Medisch Centrum geopereerd. „Als ik gewoon naar bed was gegaan, was ik niet meer wakker geworden.’’
Televisie kijken lukt maar even, dan gaan zijn ogen prikken, en traplopen is uit den boze. Als gevolg van de operatie kan hij zomaar een epileptische aanval krijgen. Aan werken en studeren mag hij voorlopig niet denken. Artsen hebben hem verteld dat hij nog een jaar met de gevolgen van de klap zal worden geconfronteerd.
„Als ik niks van die trap tegen m’n fiets had gezegd, was het misschien beter afgelopen. Ik had er direct spijt van toen ik hun ogen zag. Ze waren onder invloed van alcohol of drugs. Ik was gewoon op de verkeerde plek. Ik ben geen ruziemaker. Integendeel. Ze wilden gewoon iemand pakken.’’
Twee van de drie jongens heeft Robbert zelf wel eens in de Albert Heijn gezien. „Ze komen uit de buurt. De recherche zit bovenop de zaak,’’ zegt hij. Maar het vinden van getuigen valt niet mee. De politie laat weten dat anoniem getuigen kan via het telefoonnummer 0800-7000.