http://www.ad.nl/groenehart/alphen/article1198231.eceVoorzichtig tevreden na oefening hsl-tunnel
RIJNWOUDE - Een te langzame evacuatie van ’gewonden’ en een klemmende nooddeur waren de belangrijkste problemen tijdens de rampenoefening in de Groeneharttunnel dinsdag.
Burgemeester Hommes van Rijnwoude zei na afloop van de oefening ’niet ontevreden’ te zijn. Oefeningsleider A. Mantel vond dat ’veel goed ging’.
Aan het geënsceneerde treinongeval deden 250 figuranten mee en ruim 100 hulpverleners. De 7 kilometer lange tunnel is een deel van de hogesnelheidslijn (hsl).
De trein die door de naastgelegen tunnelbuis ’gewonden’ moest afvoeren kwam ruim drie uur na het begin van de oefening pas naar buiten rijden. ,,De trein mocht voor de oefening maar tien kilometer per uur rijden,’’ aldus Mantel. ,,Toch hadden we gehoopt dat dit sneller zou gaan.’’ Waar de vertraging aan te wijten was moet in de evaluatie blijken.
Op videobeelden die in het informatiecentrum aan de pers getoond werden was te zien dat een groepje ’slachtoffers’ een nooddeur vergeefs probeerde te openen. Die deuren leiden naar de noodschachten, waar de ’zelfredzame slachtoffers’ door naar buiten moesten.
Na de evaluatie wordt bekeken of verbeteringen aan de veiligheidsprocedures of aan de tunnel aangebracht moeten worden. Om de tunnel te kunnen gebruiken heeft de Hogesnelheidsalliantie, de joint venture van de NS en Schiphol die de lijn gaat exploiteren, een gebruiksvergunning nodig heeft van de gemeente Leiderdorp.
Voordat burgemeester Zonnevylle van Leiderdorp de vergunning wil afgeven moeten eerst enkele ’akkefietjes’ worden opgelost, aldus Zonnevylle. ,,De elektriciteit moet bijvoorbeeld makkelijk van de bovenleiding gehaald kunnen worden.’’ Ook is hij nog niet overtuigd van de veiligheid van de treinen. Specifiek gaat het dan om het motorcompartiment. ,,Als daar brand uitbreekt, moet de tunnel minstens 15 minuten rookvrij blijven zodat mensen kunnen ontkomen. Maar ik ga er vanuit dat alles op tijd klaar is en we die vergunning gewoon kunnen afgeven.’’