http://www.enschede.tctubantia.nl/105389/brandweer_lonneker_uitgeblustgeplaatst: 27-3-2007, 09:46 door TCTubantia1
Brandweer Lonneker uitgeblust
Het brandweerkorps in Lonneker houdt 1 april op te bestaan. De toegevoegde waarde van het korps vrijwilligers zou te klein zijn. Gisteravond kwamen ze voor de laatste keer bijeen. De leiding van de brandweer bedankte hen voor hun inzet.
http://www.enschede.tctubantia.nl/img/artikel/foto_035737.jpgfoto Toma Tudor Vr
Toegevoegde waarde van vrijwilligers niet meer groot genoeg.
LONNEKER – Voor de laatste keer is het vrijwillige brandweerkorps van Lonneker bij elkaar. Haast hebben ze niet. Er is ook geen melding van een uitslaande brand of een andere calamiteit. Ze worden deze avond wel verwacht voor een ontmoeting met de leiding van het Enschedese brandweerkorps. En dat maakt ze somber en kwaad tegelijk. Het korps wordt met ingang van 1 april opgeheven. Lonneker heeft na ruim veertig geen eigen brandweer meer.
Bij het maken van de laatste groepsfoto, voor de kazerne (' Wij noemen het een stal') aan de Dorpsstraat, wordt er nog gelachen. Maar dat gaat snel over, als de groep zich in gang zet naar de woning van Joost Savonije. Daar nemen de emoties snel de overhand. „We zijn afgedankt", zegt Jan Voortman, met 55 jaar de nestor van het korps. „ Ze hebben ons op slinkse wijze heel lang aan het lijntje gehouden. Steeds gaven ze ons hoop, maar uiteindelijk bleek dat niets waard."
Wouter Hollink valt hem bij: „Weet je hoe ik me voel?" Hij kijkt de groep rond. „Ik voel me verneukt. De motivatie in het korps is altijd hartstikke goed geweest. Binnen vier minuten waren we met de auto op straat. En kijk eens wat ze nu doen. We worden afgedankt. Voor Lonneker, waar we altijd voor hebben klaargestaan, vind ik dit heel erg."
Dat het korps in Lonneker aan het eind van dit jaar zou worden opgeheven, was al in 2004 bekend. De leiding van de brandweer presenteerde destijds het plan om de vrijwillige korpsen in oost, west, noord en zuid te vervangen door twee beroepsgroepen in Noord en Zuid. De vrijwillige korpsen in Glanerbrug en Boekelo zouden worden versterkt. „Daar hadden we al gemengde gevoelens bij", zegt Joost Savonije. Het plan van de gemeente kwam echter in het gedrang toen bleek dat de kazerne in Noord pas eind 2008 in gebruik kon worden genomen. De leiding vroeg Lonneker tot die tijd actief te blijven.
Lonneker ging akkoord, maar stelde als voorwaarde dat het korps dan pas in 2012 opgeheven mocht worden. Savonije: „ Als we nog vijf jaar door hadden kunnen gaan, dan had ik nieuwe mensen kunnen werven. Ik heb uitbreiding nodig. Met een beetje pech beschik ik straks nog maar over acht vrijwilligers.
En ik heb er zes nodig om uit te mogen rukken. Ik wil geen situatie op mijn geweten hebben dat ik straks niet kan uitrukken terwijl dat wel van ons wordt verwacht. Stel je voor dat juist bij die brand doden vallen..."
De leiding van de brandweer kent de opstelling van het korps in Lonneker, maar ging niet overstag. „Dit korps heeft één groot nadeel", vertelt Mark Groenen, hoofd brandweerzorg. „ En dat is dat het overdag niet direct inzetbaar is. De toegevoegde waarde van Lonneker is te klein geworden. Een post bewijst zijn waarde als er zo'n 100 uitrukken per jaar zijn. Lonneker kwam aan zo'n 25." Enschede Noord, zo laat Groenen, hoeft niet bang te zijn nu aan haar lot te worden overgelaten. „ Zo lang de post in Noord niet klaar is, houden we een complete ploeg achter de hand bij de Hengelosestraat."
In Lonneker blijven ze met een kater zitten. Nico Baveld: „ Onze waarde is juist enorm. We kwamen juist steeds vaker in actie. Denk alleen maar eens aan het aantal keren dat er weeralarm was afgekondigd. Ik moet er niet aan denken dat er straks in de buurt brand uitbreekt en de professionals zijn net ergens anders bezig."