http://www.ad.nl/rotterdam/rivierenland/article978774.ecewoensdag 10 januari 2007
Onderzoek naar illegale kroeg in afgebrande schuur
HARDINXVELD-G’DAM Teun de Graaf uit Hardinxveld-Giessendam is woest op de politie. Die stelt na een brand in zijn schuur een onderzoek in naar een illegale kroeg, die daar zou hebben gezeten.
,,Het was geen café,’’ zegt hij stellig. ,,Je mag tegenwoordig ook niks meer.’’
Dinsdagavond ontstond brand in één van de schuren bij zijn huis aan de Buitendams.
Hierdoor ontdekte de politie kratten bier, staantafels, barkrukken, jukebox en een bar in de ruimte. ,,Dit wijst erop dat hier een illegaal café heeft gezeten,’’ verduidelijkt Martine de Bas, woordvoerster van de politie. ,,We gaan nu onderzoeken of dat ook het geval is.’’
De Graaf kan deze beschuldiging niet begrijpen. ,,Ik bood klanten van mijn bedrijf in deze ruimte een kopje koffie, cola, biertje of cocktail aan. Ze konden alles krijgen. Ik had daarom mijn kantoor wat gezelliger aangekleed, met bijbehorende bar.’’
’s Avonds zat zijn 22-jarige zoon vaak met vrienden in de schuur. ,,Ze zitten hier vaak en draaien hun muziek en drinken dan ook samen een biertje. Daar heb ik nooit problemen mee gehad. Ik schoof zelf ook regelmatig aan en dan nam ik weleens een kratje bier voor ze mee.’’
Dit gebeurde vaak in het weekend. ,,Een krat bier kost ongeveer 10 euro, dus waarom zouden zij dan in de kroeg 2,50 euro voor een glas betalen. Daarna gingen ze vaak met een taxi naar een discotheek in de regio.’’
,,Ik snap echt niet dat de politie hier een probleem van maakt. Als dit al een illegale kroeg is, dan kan ik nog wel meer voorbeelden in Hardinxveld noemen.’’