http://www.ad.nl/rotterdam/drechtsteden/article1365881.eceALBLASSERDAM - Brandweercommandant F. Nieuwenhoven van Alblasserdam is naar nu blijkt in januari al geschorst wegens...
De Alblasserdamse brandweerkazerne. FOTO VICTOR VAN BREUKELEN
...’vermoedens van een misstand’ binnen de brandweer. Die misstand zou te maken hebben met facturen. Burgemeester A. van den Bergh heeft Nieuwenhoven tegelijk een algeheel spreekverbod opgelegd, op straffe van ontslag op staande voet. Dat werd hem schriftelijk meegedeeld.
Alle brandweerlieden werden door Van den Bergh persoonlijk op de hoogte gesteld van de voorlopige strafmaatregel voor hun chef.
Ook zij kregen een zwijgplicht opgelegd, die ze zelfs naar hun echtgenotes toe in acht moesten nemen.
Nieuwenhoven wilde vandaag aanvankelijk niets kwijt. ,,Ik moet verwijzen naar de gemeentevoorlichtster.’’
Op de kazerne aan de Nicolaas Beetsstraat klonk hetzelfde antwoord: ,,Aan wie u het hier ook vraagt, iedereen moet verwijzen naar de gemeentevoorlichtster.’’
M. van der Plas, gemeentevoorlichtster, bevestigt het gedwongen verlof van Nieuwenhoven, maar geeft wel een toelichting: ,,Bij burgemeester en wethouders bestaat het vermoeden van een misstand binnen de brandweer. Die heeft te maken met rekeningen.’’ Zij meldt dat accountant Deloitte onderzoek doet naar de ’misstand’ en eind deze maand zal rapporteren.
,,Dan zullen burgemeester en wethouders en/of de gemeenteraad een standpunt innemen en beslissen over de positie van Nieuwenhoven.’’
Nadat Nieuwenhoven vanmiddag had gehoord dat de gemeente wel uitspraken doet over hem, terwijl hij zijn mond moet houden, besloot hij het verbod alsnog naast zich neer te leggen en zich via zijn advocaat te verweren.
,,Mijn cliënt maakt zich geen zorgen over het onderzoek,’’ zegt mr. G.W. Boogaard. ,,Hij heeft er volledig aan meegewerkt. Voor zover sprake zou zijn van misstanden, liggen die bij het ambtelijke of bestuurlijke apparaat. Nieuwenhoven heeft steeds geopereerd volgens instructies van hogerhand.’’ Boogaard meldt dat ’de vermoedens van een misstand afkomstig lijken van een ondergeschikte van Nieuwenhoven, met wie hij een arbeidsconflict heeft’.
Die persoon zou met beschuldingen gehoor hebben gevonden bij de burgemeester.
Ingewijden melden dat Nieuwenhoven onder meer de te dure aanschaf van een reddingboot wordt verweten.
Het verbaast advocaat Boogaard dat de gemeente zegt dat het onderzoek eind deze maand klaar zijn.
„Dat is nieuw voor mij en mijn cliënt. Die termijn wordt al maanden opgerekt door de gemeente. Dat steekt mijn cliënt bijzonder, omdat hij al die tijd thuis moet zitten.’’