Jammer hoor, dat niemand deze nog heeft ontdekt...
Calamiteitenfotografen op achterste benen
REGIO - In de regio Zuid-Holland-Zuid is een groot aantal fotografen op vrijwillige basis actief. Velen van hen maken foto's bij calamiteiten en leveren deze aan bij websites, onder meer bij deze internetkrant. Steeds vaker komt het voor dat de foto's 'gestolen' worden door derden met wie geen afspraken zijn gemaakt. Maar ook beroepsfotografen worden gedupeerd! En op tekst en foto's berust nu éénmaal wel auteursrecht.
Tegen dit fenomeen lijkt weinig te doen, omdat moeilijk hard te maken is dat de foto van deze vrijwilligers afkomstig zijn. Maar ook van beroepsfotografen worden de foto's zonder te vragen of te betalen 'gestolen' en op de websites geplaatst.
Ultimatum
Eén van de gedupeerde beroepsfotografen is Roland de Groot, die onder meer zijn foto's zag staan op een website met brandweermeldingen. "Aangezien wij bijna allemaal beroepsfotografen zijn, zijn de foto’s ons inkomen. En daarom willen wij het absolúút niet toestaan dat onze foto’s ten onrechte gebruikt worden. We hebben al een aantal serieuze mails naar de webmaster gestuurd, echter hij weigert enige medewerking. Ik ben nu eigenlijk in m’n recht om hem een factuur van enkele honderden, zo niet duizenden euro’s toe te sturen, alleen dat wil ik hem (nog) niet aandoen." Hij schreef namens een aantal fotografen een brief aan de webmaster. Zij gaven stuk voor stuk geen toestemming om de foto's te plaatsen. Voor het onrechtmatig gebruik werd donderdag 15 februari 2007 om 22.00 uur een ultimatum gesteld. De foto's moesten binnen 24 uur van de desbetreffende website verwijderd zijn. Dat gebeurde niet. Gezien de grote hoeveelheid onrechtmatig gebruikte foto’s zal dit een pittige rekening kunnen worden.
Bron: http://brandweermeldingen.blogse.nl/archief
Gewonnen...
Excuses voor wegnemen foto's van websites
ALBLASSERDAM - De 14-jarige jongen uit Alblasserdam die foto's heeft wegnomen van calamiteiten-websites in de regio Zuid-Holland-Zuid heeft dinsdagmiddag 20 februari 2007 zijn excuses gemaakt. Dat deed hij in een e-mail aan de gedupeerde (pers)fotografen.
"In overleg met mijn vader ben ik tot het volgende standpunt gekomen betreffende het mogelijk gebruiken van foto's van uw websites. In het verleden is het mogelijk voorgekomen dat ik foto's van uw site heb overgenomen en deze uit hobbyoogpunt op mijn site heb geplaatst. Inmiddels begrijp ik van verschillende kanten dat u dat niet op prijs stelt en dat het bij deze en gene zelfs grote frustraties oplevert. Daarnaast besef ik dat het in bepaalde gevallen zelfs op diefstal kan lijken ongeacht ik met een totaal hobbymatig enthousiasme een aantal foto's heb overgenomen", aldus de scholier in een brief aan de (pers)fotografen.
Journalistiek
Hij biedt zijn excuses aan en vraagt de fotografen nu om toetemming voor het overnemen van de foto's met bronvermelding. "Daardoor is het mogelijk dat meer mensen ook uw site zullen bezoeken. Mocht u dit uitdrukkelijk niet willen of wilt u er bepaalde afspraken over maken, dan vraag ik u dat ook aan mij te melden. Daarnaast is het mijn bedoeling ook foto's te maken en op mijn site te zetten. Ik ben bereid ook deze foto's met u te delen. Ik zou het jammer vinden als mijn hobby op deze manier stuk zou lopen en vraag u begrip voor de manier waarop dit allemaal is gegaan", aldus de jeugdige fotograaf. Inmiddels zegt hij alle foto's van derden van zijn site te hebben gehaald. Steeds vaker worden foto's van calamiteiten gemaakt door niet-beroepsfotografen. Het is de ontwikkeling van de tijd om zelf het nieuws te maken en te brengen. Dat wordt bevorderd door televisieprogramma's en website's. Voor de hulpverlening zijn deze fotografen te herkennen, omdat ze geen officiële politieperskaart hebben. De meeste vrijwilligers die fotograferen voor deze internetkrant zijn te herkennen aan een winterjas met daarop achterop de naamsvermelding.
Bron:
www.zuid-holland-zuid.nlEr achteraf achter komen dat het om een 14 jarige gaat... Hm, wel een met een verdomd grote mond dan! Hij wilde me aanklagen wegens afpersing
Het moet niet gekker worden: een verzoek tot verwijderen van foto's onder afpersing gooien...