http://www.ad.nl/groenehart/gouda/article1510494.ecezondag 15 juli 2007
’Water complete ramp’
Door HARRIE VAN OPSTAL
GOUDA/WOERDEN - Wateroverlast voorkomen als zich weer een stortbui aandient.
Dat vergt vooral tijd, is de ervaring van particulieren en hulpdiensten.
De ene dag volop zon en tropische temperaturen. De volgende dag onweer en een paar stortbuien. Zo zag dit weekend de voorspelling voor zondag en maandag eruit.
Woerden, Montfoort en Nieuwerbrug kregen in de afgelopen periode een paar keer met ernstige wateroverlast te maken. Enkele dagen geleden zijn brandweer, politie, Rijkswaterstaat en gemeente Woerden om de tafel gegaan om te praten over korte- en langetermijn-maatregelen.
Echt concrete ingrepen zijn er nog niet, vertelt brandweercommandant Burger. Aanpassingen doen om water- en verkeersproblemen te voorkomen vergen veel tijd. Ideeën zijn er wel. Zo gaat de brandweer een bereikbaarheidskaart maken om de toegankelijkheid van enkele cruciale punten in Woerden te garanderen. ,,Om een voorbeeld te noemen, de aanvoerroute naar het ziekenhuis,’’ aldus de commandant. Ook denkt de werkgroep na over centrale opslag van bijvoorbeeld vuilwaterpompen.
Zagen bewoners van de IJssellaan in Gouda voorheen met angst en beven stortregens naderen, nu is die zorg overbodig. De laaggelegen straat is door de gemeente ingrijpend onder handen genomen. Een van de bewoonsters weet nog goed dat vier jaar geleden alle huizen blank stonden. ,,De houten vloerdelen stonden bij ons zó,’’ verduidelijkt zij.
Na herhaalde telefoontjes naar gemeente en brandweer werd diepgaand onderzocht wat er met de straat aan de hand was. In de afgelopen maanden is de weg fors opgehoogd en is de riolering vernieuwd. ,,Het is goed aangepakt. Het water is niet meer binnen geweest.’’
Ook Laura Hagen van de Alphense Oranjestraat haalt opgelucht adem. De gemeente heeft diepere pompputten gebouwd met zwaardere pompen. ,,Toen het laatst zo hoosde, hadden we geen last,’’ vertelt zij. Dat was in het verleden wel anders. ,,Twee jaar geleden nog stond alle huizen hier blank. En dan kun je alle spullen op krukken en stoelen zetten, er gebeuren toch altijd vervelende dingen. De foto’s van je kinderen die beschadigd raken bijvoorbeeld.’’
P.W. Speet, bewoner van het beruchte ’laagland’ bij de Verlengde Tuurluur en het Oosteinde in Waarder, ziet het water steeds met lede ogen naderen. ,,Het is hier een complete ramp. Als het twee uur hard regent, loop je hier gewoon vol. Veel boeren hier tobben zich gek. Kan het waterschap de pompen niet eerder aanzetten?’’
Zelf heeft hij de knoop doorgehakt. ,,Het gebied rond mijn garage loopt elke keer onder. Daar ga ik een onderbemaling bouwen met drainage en een diepe pompput. Het kost wat, maar ik ben zuinig op m’n spullen. Ik wil niet iedere keer vijf centimeter in de schuur hebben staan.’’