http://www.brabantsdagblad.nl/regios/heusdenaltena/article2105673.ece'Het gaat om 'n flowerbedje, meer niet'
door Hub Dohmen
Zaterdag 3 november 2007 - VEEN - Exploitant Dennis Goemaat (29) is not amused. Burgemeester Frans Buijserd sluit zijn café dit en komend weekeinde om middernacht. "En waarom?", vraagt hij zich hardop af.
Volgens Aalburg was Goemaat betrokken bij het in brandsteken van pallets op het kruispunt Witboomstraat- Mussentiend in Veen. "Ik heb de jongens een pakketje vuurwerk verkocht. 'n Flowerbedje, waar gaat het over, zeg?"
"En", geeft hij toe, "ze vermoeden dat het plan hier beraamd is. Tja ... Maar het ergste is nog dat ik opgeladen ben. En van zondag op maandag in de cel heb gezeten." Het is schieten met een kanon op een mug, zo betoogt Goemaat.
Het is een veel gehoord verhaal in het verleden, de branden zijn 'voorbereid' in café ? Maar de gemeente en het openbaar ministerie hebben het nooit kunnen hardmaken. Dat geldt ook voor het publiek geheim dat de harde kern van de stokers uit een vriendenclub in het dorp kwam.
De geslotenheid van de gemeenschap speelt de overheid parten. Althans, tot het weekeinde van 19 en 20 oktober jongstleden. Omstreeks vier uur 's nachts ging het waaibomenhout in vlammen op. Tien personen scandeerden beledigende teksten richten politie, die snel ter plaatse was. Acht personen werden door de politie opgepakt.
"Het is toch niet verboden om naar een vuurtje te kijken?", aldus Goemaat. Volgens hem zit er meer achter de vervroegde sluiting van zijn zaak.
"Het is de laatste keer dat Buijserd kan laten zien dat hij de baas is in Veen." De eerste burger van Aalburg vertrekt volgende maand naar Nieuwkoop.
Hoewel de gemeente Aalburg gisteren actief naar buiten trad met het nieuws dat het horecacomplex aan de Maasdijk in Veen tot 11 november korter open mag zijn, weigerde burgemeester Frans Buijserd een toelichting. Volgens woordvoerster Desiree Brabers van de politie Midden- en West-Brabant heeft de sluiting van ? alles te maken met 'het vermoeden dat de eigenaar van de zaak betrokken is geweest bij de brandstichting op 20 oktober in Veen'.
De maatregel is gebaseerd op de algemene plaatselijke verordening, de APV. In artikel 2.3.1.5. lid 1 staat dat de openingstijden van een horeca-etablissement beperkt kunnen worden als de openbare orde, veiligheid, rechtszekerheid of gezondheid in gevaar is.
Het langstzittende raadslid van Aalburg, Veener Cees Honcoop van de gelijknamige lijst, geeft burgemeester Buijserd een schouderklopje. "Er wordt handelend opgetreden. Dat is positief", zegt Honcoop. "In het dorp zijn de mensen de brandjes spuugzat."
Voorzitter Gerrit Duijzer van de dorpsraad, tevens exploitant van de plaatselijke supermarkt, formuleert voorzichtig. "Meneer Goemaat is een zakelijke relatie van me", zegt hij. Duijzer wil wel met een 'algemene opmerking' reageren. "Er is geen draagvlak meer voor de branden. Wat we meemaken, zoals die palletbrand, is de laatste stuiptrekking."
Onder de bezoekers van café ? wordt toch anders gereageerd. Henno Timmermans: "Kijk, wat Dennis doet, moet hij weten. Daar bemoei ik me niet mee. Maar weet je wat het is? De gemeente wil gewoon een zondebok."
Ondertussen is nog onduidelijk wat er gebeurt met de acht verdachten van de palletbrand in de vroege ochtend van 20 oktober. Volgens politiewoordvoerster Desiree Brabers loopt het onderzoek nog steeds. Ze sluit niet uit dat er nog nieuwe aanhoudingen volgen.
De officier van justitie zal moeten besluiten of Justitie overgaat tot vervolging van de acht verdachten.
De kans is in elk geval groot. Het is zeer de vraag of burgemeester Frans Buijserd dit nog zal meemaken. Als burgemeester van Aalburg, dan.