(...)
De enige overeenkomst tussen de ambustriping en dit voertuig, is de blauwe streep. De basiskleur is anders (geen geel, dat moge duidelijk zijn
), de kleur van de striping ook. Ik denk niet dat MR in overtreding is, omdat deze striping teveel zou lijken op de ambustriping.
Ik vraag me wel af of het model zoals dat gebruikt is, ongeacht de kleuren, niet beschermd is. En dan ook een wat ruimere marge dan alleen het aantal graden van de streep. Anders kan ook de eerste de beste aannemer strepen volgens het BZK model op het voertuig plakken en dat is toch niet de bedoeling. Connexion moest destijds geloof ik ook wat anders verzinnen, en terecht. (Connexxion had servicevoertuigen in hun eigen basiskleur, met strepen volgens het BZK model).
Persoonlijk vind ik dat de BZK striping voorbehouden moet blijven aan hulpverlenings- en opsporingsdiensten die van de overheid toestemming hebben gekregen om de BZK striping te voeren.
Liefst zou ik een commissie zien bij BZK die zich bezighoudt met de herkenbaarheid van hulpverlenings- en opsporingsdiensten in Nederland, en dan gaat het niet alleen om de streepjes op de voertuigen maar bijv. ook om kleding. Maar dat terzijde
Mijns inziens betreft het geen wederrechtelijk gebruik van de BZK-striping door anderen (zoals bijvoorbeeld wel voorkwam bij dierenambulances) - ben ik nu kleurenblind want dan moet straks ook de striping van de V&W voertuigen.
Kees
Rijkswaterstaat maakt geen gebruik van striping volgens het BZK model
De dierenambulance ook niet (heb ik nooit gezien althans
).
Wie weet rijdt hulpverlenend Nederland over tien jaar wel allemaal in de
Battenburg striping (klik). Na politie Engeland is ook
politie Zweden (klik) dit aan het invoeren en rukt het verder op in Europa. Op Europees niveau zijn inmiddels al afspraken dat de opvallende politiekleding geel moet zijn. Wie weet wordt binnekort wel Europees bepaald welke kleur en striping en niet alleen voor de politie, maar ook voor andere HV diensten.