Striping voertuigen Reddingsbrigade

Auteur Topic: Striping voertuigen Reddingsbrigade  (gelezen 15291 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

LucDietz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
Reactie #10 Gepost op: 2 januari 2007, 09:44:55
een aantal personen hebben de voorkeur die meer aansluit richting ILS en de orginele BZK striping. Onze voorkeur is bijvoorbeeld een rood voertuig met geel/ blauwe striping. De striping dan geen golfjes met feestelijke intermezzo's, maar gewoon strak zoals alle andere OOV hulpverleningsdiensten, waardoor er duidelijkheid komt in uniformiteit binnen de hulpverleningsketen partners.

Ik begrijp de voorkeur voor rood wel. echter rood is in NL vergeven aan de brandweer. Voor het LDR is het daarmee geen optie meer. Daarbij moet ik zeggen dat wanneer ik de voertuigen van Den Haag zie met magneetplaten over de vaste letters brandweer heen, dan vind ik dat geen goed begin van een sterke eigen positie binnen de veiligheidsregio.

Nog even geduld voor de echte hulpverleningsstriping. Buiten dit alles denken we na over een nieuw, beschermd,  beeldmerk dat op de plaats komt van het bestaande RedNed logo en veel meer bijvoorbeeld gevormd wordt rond de letters REDDINGSBRIGADE (voorbeeld: politielogo). Met alleen striping heb je je huisstijl nog niet op orde. Kijk naar politie en brandweer om te zien dat het parallele processen geweest zijn om te komen tot de striping en tot een nieuw beeldmerk.

Luc


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #11 Gepost op: 2 januari 2007, 11:59:44
Je huisstijl beschermen volgens het merkenrecht is lastig proces.



Het is bijvoorbeeld niet meer mogelijk om de "culemborgse" variant nu de Medicalrescue.nl variant uitsluitend voor 1 organisatie te claimen..

Henk,

De Pajero van MedicalRescue.NL heeft een tweede leven gekregen als first response voertuig op het evenementen terrein in Heerde.. Hellaas hebben we te veel aan de balken moeten lassen om de auto weer stijf genoeg te krijgen en hellaas is ondanks dat de voertuig stijf genoeg is het niet meer toegestaan om deze op de openbare weg te gebruiken..
Wel zonde dat we van deze auto maar een jaar hebben kunnen genieten. Aan de buitenkant was er niets aan te zien, maar de balken aan de achterzijde waren geheel doorgerot van de binnenzijde.. En door de tectiellaag heeft niemand dat eerst kunnen zien.
We zijn nog bezig om de genoeg geld bij elkaar te krijgen zodat de stichting weer een eigen voertuig heeft voor het waterrescue-team.  Het plan is dat het nieuwe voertuig  in de zelfde kleur en striping worden uitgevoerd als de Pajero..

Zoals Luc vast wel weet, is het woord reddingsbrigade zelfs niet als woordmerk te beschermen. zoals je in dit topic kan lezen.  Dus hebben ze een enorme klus om met een goede huisstijl te komen.

Een goede huisstijl ontwikkelen en die ook nog beschermt te laten zijn in alle uitingen is erg lastig en kost veel tijd..
Ik moet zeggen dat REDNED wel goed op weg is, en die compliment moet ik hun echt geven..


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #12 Gepost op: 2 januari 2007, 13:19:31
Je huisstijl beschermen volgens het merkenrecht is lastig proces.

http://www.medicalrescue.nl/images/pajero-20051230002.jpg[img]

Het is bijvoorbeeld niet meer mogelijk om de "culemborgse" variant nu de Medicalrescue.nl variant uitsluitend voor 1 organisatie te claimen..

(...)

Heb je deze stripping al voorgelegd aan BZK of je niet HUN beeld / merkrecht schend.......  ::) ::) ::) ;) ;)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #13 Gepost op: 2 januari 2007, 13:32:39
Heb je deze stripping al voorgelegd aan BZK of je niet HUN beeld / merkrecht schend.......  ::) ::) ::) ;) ;)

Natuurlijk.. En dat is gelukkig niet zo..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #14 Gepost op: 2 januari 2007, 14:05:44
Zoals Peter al aangeeft, dat is niet moeilijk te omzeilen. biza heeft alle rechten van alle schuine strepen op voertuigen onder een hoek van 42 graden. Maarja, niet op die van 43 graden of 41...


Henk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #15 Gepost op: 2 januari 2007, 14:30:12
Nog even geduld voor de echte hulpverleningsstriping. Buiten dit alles denken we na over een nieuw, beschermd,  beeldmerk dat op de plaats komt van het bestaande RedNed logo en veel meer bijvoorbeeld gevormd wordt rond de letters REDDINGSBRIGADE (voorbeeld: politielogo). Met alleen striping heb je je huisstijl nog niet op orde. Kijk naar politie en brandweer om te zien dat het parallele processen geweest zijn om te komen tot de striping en tot een nieuw beeldmerk.

Als gierige Zeeuw ga ik ondanks alle goede bedoelingen toch weer maar eens ergens tegenaan schoppen.
Zijn er met de diversiteit aan brigades geen belangrijker zaken waar ons lidmaatschaps- en of overheidsgeld aan besteed kan worden dan aan een uniforme huisstijl voor niet uniforme brigades? Ik heb als ambtenaar binnen mijn dienst (V&W) al zoveel geld aan huisstijlen zien wegdonderen en het eindprodukt wordt er door bezuinigingen op andere fronten mijns inziens zeker niet beter op.
Wie maakt mij nu eens duidelijk wie of er nu zo vreselijk verlegen zit om die uniforme huisstijl en of we daar met z'n allen zo veel beter door gaan functioneren? Voor welke burger heeft dit nu echte meerwaarde?
Waarom niet met de landelijke overheid regelen dat de reddingbrigadeposten een uniforme uitstraling krijgen waar ik i.v.m. herkenning persoonlijk een grotere waarde aan hecht.

Kees  8)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #16 Gepost op: 2 januari 2007, 14:31:31
Zoals Peter al aangeeft, dat is niet moeilijk te omzeilen. biza heeft alle rechten van alle schuine strepen op voertuigen onder een hoek van 42 graden. Maarja, niet op die van 43 graden of 41...


Henk

Dus als ik een Becel kuipje namaak waarvan de kleur 1 of 2 RAL kleuren afwijkt en de maten 1 of 2 millimeter dan kom ik er mee weg...... Ik denk het niet  ;) Zoek maar eens naar de rechtzaak tussen HEMA en blokker....  ;)


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #17 Gepost op: 2 januari 2007, 14:41:12
Hallo Palmpie,

De Mitsubishi hierboven is ondanks de afwijkende kleuren (geel, blauw) wel kritisch bekeken. Zelfs op een landelijke bijeenkomst in het teken van uniformiteit voor brigadevoertuigen zei de vertegenwoordiger van BZK dat de striping wl eens in strijd kon zijn met de huisstijl van BZK.

Echter, de landsadvocaat (die ook belangstelling had) heeft ons niet meer benaderd. Waarschijnlijk, maar daar kan Rescue uitsluitsel over geven, omdat de helling van de striping toch afwijkt.

Overigens is de kleur van de Mitsubishi RAL 2004. (als je wat langer met RAL 2009 rondrijdt, wordt het vanzelf RAL 2004)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #18 Gepost op: 2 januari 2007, 14:54:42
Hallo Palmpie,

De Mitsubishi hierboven is ondanks de afwijkende kleuren (geel, blauw) wel kritisch bekeken. Zelfs op een landelijke bijeenkomst in het teken van uniformiteit voor brigadevoertuigen zei de vertegenwoordiger van BZK dat de striping wl eens in strijd kon zijn met de huisstijl van BZK.

Echter, de landsadvocaat (die ook belangstelling had) heeft ons niet meer benaderd. Waarschijnlijk, maar daar kan Rescue uitsluitsel over geven, omdat de helling van de striping toch afwijkt.

Overigens is de kleur van de Mitsubishi RAL 2004. (als je wat langer met RAL 2009 rondrijdt, wordt het vanzelf RAL 2004)

Ok, helder verhaal.  ;) (Het is vaak wel zo met advocaten..... wat in het vat zit verzuurt niet....  ;D ;D ;D ;D ;D ;D)


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #19 Gepost op: 2 januari 2007, 16:34:19
Je huisstijl beschermen volgens het merkenrecht is lastig proces.

[img]http://www.medicalrescue.nl/images/pajero-20051230002.jpg[img]

Het is bijvoorbeeld niet meer mogelijk om de "culemborgse" variant nu de Medicalrescue.nl variant uitsluitend voor 1 organisatie te claimen..

Henk,

De Pajero van MedicalRescue.NL heeft een tweede leven gekregen als first response voertuig op het evenementen terrein in Heerde.. Hellaas hebben we te veel aan de balken moeten lassen om de auto weer stijf genoeg te krijgen en hellaas is ondanks dat de voertuig stijf genoeg is het niet meer toegestaan om deze op de openbare weg te gebruiken..
Wel zonde dat we van deze auto maar een jaar hebben kunnen genieten. Aan de buitenkant was er niets aan te zien, maar de balken aan de achterzijde waren geheel doorgerot van de binnenzijde.. En door de tectiellaag heeft niemand dat eerst kunnen zien.
We zijn nog bezig om de genoeg geld bij elkaar te krijgen zodat de stichting weer een eigen voertuig heeft voor het waterrescue-team.  Het plan is dat het nieuwe voertuig  in de zelfde kleur en striping worden uitgevoerd als de Pajero..

Zoals Luc vast wel weet, is het woord reddingsbrigade zelfs niet als woordmerk te beschermen. zoals je in dit topic kan lezen.  Dus hebben ze een enorme klus om met een goede huisstijl te komen.

Een goede huisstijl ontwikkelen en die ook nog beschermt te laten zijn in alle uitingen is erg lastig en kost veel tijd..
Ik moet zeggen dat REDNED wel goed op weg is, en die compliment moet ik hun echt geven..


Deze foto van deze auto is een mooi voorbeeld  zoals het nietmoet. Volgens de regels van BiZa mag dit dus niet  zie volgende sitaten:
A: Het ontwerp is bedoeld voor de voertuigen van de ambulancediensten aan wie krachtens de Wet Ambulancevervoer vergunning is verleend voor het verrichten van ambulancevervoer, alsmede voor de daartoe uitgeruste voertuigen van andere hulpverleningsdiensten die zich in opdracht van de Centrale Post Ambulancevervoer als bedoeld in de Wet Ambulancevervoer, bezig houden met het verlenen van de spoedeisende hulpverlening. Het gebruik is dan ook voorbehouden aan deze doelgroep. ???

B: Het hanteren van afwijkingen, hoe klein ook, bij het toepassen van het ontwerp kan, volgens de jurisprudentie leiden tot een inbreuk op de intellectuele eigendomsrechten. 8)

C:Indien er voor wordt gekozen de ambulance van ambulancezorg of GHOR van striping te voorzien, dient dit integraal en onvervormd te worden toegepast volgens de voorschriften zoals op deze website zijn weergegeven.
Tegen incorrect gebruik door ambulancezorg en GHOR alsmede tegen wederrechtelijk gebruik door anderen dan ambulancezorg en GHOR zal door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties worden opgetreden. ::)

 Bron:  www.ambulancestriping.nl/

Nou het antwoord lijkt mij altans wel heel erg duidelijk!!!!!!! ;)
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC