Striping voertuigen Reddingsbrigade

Auteur Topic: Striping voertuigen Reddingsbrigade  (gelezen 15285 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #20 Gepost op: 2 januari 2007, 17:03:35
Mijns inziens betreft het geen wederrechtelijk gebruik van de BZK-striping door anderen (zoals bijvoorbeeld wel voorkwam bij dierenambulances) - ben ik nu kleurenblind want dan moet straks ook de striping van de V&W voertuigen.  ::)

Kees  8)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #21 Gepost op: 2 januari 2007, 17:22:47
Heb je de voorgaande postings ook gelezen?

En die kleinste afwijking is verboden voor de ambu's enzo. Zodra de striping afwijkt is het geen ambu striping meer bedoelen ze met die zin. Dat zie je aan het gedeelte "KLEINSTE AFWIJKING"  Als het bedoelt was voor de plagiaat plegers zal men proberen juist ook de grootste afwijking ook onder hun rechten te laten vallen, dat striping met een kleine afwijking onder de bescherming valt mag iedereen duidelijk zijn, maar het is niet mogelijk alle schuine striping te claimen (al zouden er best mensen te vnden zijn die dat zouden willen).

Je kan trouwens van alles op je site zetten, maar niet biza beslist of iets mag of niet maar de rechter.
De landsadvokaat beslist wel of hij een zaak aanhangig maakt aan de hand hoe hij zijn kansen inschat. Iets is pas verboden als de rechter uitspraak heeft gedaan.

Henk


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #22 Gepost op: 2 januari 2007, 17:29:20
(...)

De enige overeenkomst tussen de ambustriping en dit voertuig, is de blauwe streep. De basiskleur is anders (geen geel, dat moge duidelijk zijn ;)), de kleur van de striping ook. Ik denk niet dat MR in overtreding is, omdat deze striping teveel zou lijken op de ambustriping.

Ik vraag me wel af of het model zoals dat gebruikt is, ongeacht de kleuren, niet beschermd is. En dan ook een wat ruimere marge dan alleen het aantal graden van de streep. Anders kan ook de eerste de beste aannemer strepen volgens het BZK model op het voertuig plakken en dat is toch niet de bedoeling. Connexion moest destijds geloof ik ook wat anders verzinnen, en terecht. (Connexxion had servicevoertuigen in hun eigen basiskleur, met strepen volgens het BZK model).

Persoonlijk vind ik dat de BZK striping voorbehouden moet blijven aan hulpverlenings- en opsporingsdiensten die van de overheid toestemming hebben gekregen om de BZK striping te voeren.

Liefst zou ik een commissie zien bij BZK die zich bezighoudt met de herkenbaarheid van hulpverlenings- en opsporingsdiensten in Nederland, en dan gaat het niet alleen om de streepjes op de voertuigen maar bijv. ook om kleding. Maar dat terzijde ;)

Mijns inziens betreft het geen wederrechtelijk gebruik van de BZK-striping door anderen (zoals bijvoorbeeld wel voorkwam bij dierenambulances) - ben ik nu kleurenblind want dan moet straks ook de striping van de V&W voertuigen.  ::)

Kees  8)

Rijkswaterstaat maakt geen gebruik van striping volgens het BZK model :) De dierenambulance ook niet (heb ik nooit gezien althans ;)).


Wie weet rijdt hulpverlenend Nederland over tien jaar wel allemaal in de Battenburg striping (klik). Na politie Engeland is ook politie Zweden (klik) dit aan het invoeren en rukt het verder op in Europa. Op Europees niveau zijn inmiddels al afspraken dat de opvallende politiekleding geel moet zijn. Wie weet wordt binnekort wel Europees bepaald welke kleur en striping en niet alleen voor de politie, maar ook voor andere HV diensten.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #23 Gepost op: 2 januari 2007, 19:08:07
De discussie over ons voertuig is al meerdere malen gevoerd.. Ik heb er geen bezwaar om alles nog een keer te herhalen..
De discussie over de SOL is ook al meerdere malen gevoerd.. dus als iemand dat wil herhalen mag dat van mij best, alleen moet je misschien eerst die discussies die hier al meerdere malen zijn gevoerd ook even lezen..

De striping van onze Pajero is al uitgebreid getoets op alle auteursrechten van bzk, mede naar aanleiding van opmerkingen van collega's van Ambu-kampen. etc..  En iedereen die dat wil komen herhalen en controlleren. leef je helemaal lekker uit.., als je probleert vliegen af te vangen..

De striping voor voertuigen van Reddingsbrigades Nederland word hopelijk goed geformaliseerd en dat is een goede ontwikkeling..


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #24 Gepost op: 2 januari 2007, 19:23:50
De striping voor voertuigen van Reddingsbrigades Nederland word hopelijk goed geformaliseerd en dat is een goede ontwikkeling..


Dus waarom geen geel voertuig met BZK striping ten behoeve van de spoedeisende hulp op het strand, welke geleverd wordt door de reddingsbrigades, welke in opdracht rijden van de MKA? In de zin van de Wet Ambulancezorg is de reddingsbrigade een ketenpartner in de medische hulpverlening en vervoert in overleg en onder auspicien van het ambulance personeel zieken en ongevalsslachtoffers vanaf plekken die de ambulancedienst niet aan kan rijden vanwege verkeerde materialen.

RR (Geel met rood is ook de kleur van de ILS)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #25 Gepost op: 2 januari 2007, 20:19:20
Reddingsbrigades vallen formeel onder de brandweerketen. Er wordt door RN onderhandeld met Binnenlandse Zaken, directie brandweer (volgens mij is deze naam alweer gewijzigd). Er zijn brigades, die een contract hebben met MKA's. Dat wil niet zeggen dat ze formeel niet thuishoren onder de brandweer. De RB Culemborg wel!

Volgens mij heeft Luc al eerder aangegeven dat de kleur rood niet meer gebruikt mag worden, dus dat zal ook wel gelden voor de kleur geel. Dus is de kleur oranje met Bizastriping het meest voor de hand liggend.


Rene112

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 2 januari 2007, 20:46:43
Reddingsbrigades vallen formeel onder de brandweerketen.

Is dat wel zo?  Ik vraag mij dan toch echt af waar dat formeel geregeld is?

P.s. de "brandweerketen" is ook iets dat volgens mij nergens beschreven is ;)

groeten,
René de Caluwé


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #27 Gepost op: 2 januari 2007, 20:56:08
Eigenlijk juist heel mooi lijkt me. De reddingsbrigades voeren brandweertaken uit (rood), maar voeren ook medische taken uit (ambulance, geel). Geel + rood = oranje, wat wil je nog meer 8)

Los van alles, voor de herkenbaarheid naar de burger maakt het denk ik weinig uit wat voor kleur een voertuig is. Men zal denk ik eerst naar de blauwe lampen kijken. Of het nu reddingsbrigadestriping, brandweerstriping, ambulancestriping, politiestriping enz. heeft, ik denk dat het iemand in nood weinig uitmaakt in wat voor auto je komt, zolang je maar komt helpen.

Voor de herkenbaarheid tussen de diensten onderling is de striping van groter belang.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #28 Gepost op: 2 januari 2007, 22:10:43
Formeel gezien is RedNed met aanhang toch een sportclubje en geen hulpverleningsinstantie ;)

Kees  8)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #29 Gepost op: 2 januari 2007, 22:19:42
Formeel gezien is RedNed met aanhang toch een sportclubje en geen hulpverleningsinstantie ;)

Kees  8)

Kees,

Er zijn diverse soorten reddingsbrigades, en lang niet alle zijn aangesloten bij REDNED.  Als je een selectie maakt bij de Kamer van Koophandel en je kijkt naar de lijst van aangesloten brigades, dan zit daar in aantallen een erg groot verschil in.  

Alleen al de verschillen tussen de reddingsbrigades binnen REDNED zijn zo groot, van een zwemclub, of een sportclub, tot bijna profesioneel werken strandreddingsbrigades en binnenwater brigades zoals Andijk, en Dordt.
Die verschillen zijn zo groot.. Dat ik me afvraag of BZK niet zelf de regie moet houden over welke reddingsbrigades wel of niet faciliteiten krijgt voor hulpverlening. Waarom zou je dat aan RedNed overlaten ?
D