Beste Kees,
Kan het toch niet laten een paar zaken recht te zetten.
Ik ben het volledig met je eens dat wij er vanuit IJmuiden nog niet alles aan gedaan hebben om brigades optimaal te informeren over het proces waar we inzitten. Daar wordt aan gewerkt, onder andere met de toevoeging van een communicatieadviseur aan de projectgroep.
Dan de problematiek rond de verschillende wijzen waarop brigades aangestuurd worden. Daarvoor is nu juist het overleg met BZK om te komen tot een beter plek binnen de veiligheidsregio's. We willen met elkaar er vanaf dat het in de ene gemeente zus en binnen de andere regio zo georganiseerd wordt; we willen het optimale voor iedereen waar dat haalbaar is en af van de welwillende medewerking van individuele gemeenten of personen.
Met betrekking tot de noodzaak van striping hebben we een andere mening. Vanuit mijn professie als communicatieadviseur ben ik er van overtuigd dat dit soort op het eerste oog 'minor details' de brigades veel positiefs zullen brengen, zowel richting publiek, maar met name nog richting hulpverleningspartners en de eigen gemeente. Ik ben overigens nog bijna niemand tegengekomen die dit echte onzin vindt.... Laatst hadden we een bijeenkomst voor alle kustbrigades in IJmuiden en daar was men juist heel lovend over deze ontwikkeling en ook een jaar geleden in Katwijk bij volgens mij een ALV waren veel enthousiaste geluiden.
Dan de noodzaak van een eigen positie. Wanneer we het georganiseerd redden van mensen uit het water als 'ons vak' zien, dan moet je met de rijksoverheid afspraken maken hoe dat in heel Nederland gebeurt en daar heb je een koepel, 1 aanspreekpunt, voor nodig. Voor de vrijwilliger zal het wellicht niet zoveel uitmaken, maar er is simpelweg geen goed alternatief voorhanden. Met wie ik ook spreek (defensie, brandweer, gemeenten, KNRM), men wil dit zelf liever niet oppakken en heeft zowel voor reguliere bewaking als voor rampbestrijding niet de know how, mensen en middelen. Overigens is de rampeninzet wettelijk verankerd en zijn wij met defensie ingedeeld in de evacuatiehoek.
Eén van mijn collega's hier op kantoor gisteren terug van een verblijf op Terschelling waar de strandbewaking in gemeentelijke handen is, en daar is dat niet zonder problemen, net als overigens op Texel voor het deel dat niet door de brigade maar door studenten beveiligd wordt.
Luc