Striping voertuigen Reddingsbrigade

Auteur Topic: Striping voertuigen Reddingsbrigade  (gelezen 15280 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #30 Gepost op: 2 januari 2007, 22:45:12
Ik heb begrepen dat de huidige kleurstelling en stripping vanuit Den Haag gekomen is. Nu moet alleen nog de goedkeuring komen wanneer deze kleur en stripping op een wagen zit geen BTW en BPM hoeft te worden betaald.

In Den Haag is een aantal jaar geleden een bijeenkomst geweest waarbij door ondermeer iemand van het ministerie heeft uitgelegd dat rood, geel, blauw en wit niet gebruikt kan worden als kleurstelling.

Het maakt mij trouwens niet uit met wat voor wagen ik rij, paars met witte stippen, als dat ding maar rijdt en zo is ingericht dat we er iets mee kunnen 8)


Rene112

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 2 januari 2007, 22:54:12
Formeel gezien is RedNed met aanhang toch een sportclubje en geen hulpverleningsinstantie ;)

Kees  8)

Kees,

Er zijn diverse soorten reddingsbrigades, en lang niet alle zijn aangesloten bij REDNED.  Als je een selectie maakt bij de Kamer van Koophandel en je kijkt naar de lijst van aangesloten brigades, dan zit daar in aantallen een erg groot verschil in.  

Alleen al de verschillen tussen de reddingsbrigades binnen REDNED zijn zo groot, van een zwemclub, of een sportclub, tot bijna profesioneel werken strandreddingsbrigades en binnenwater brigades zoals Andijk, en Dordt.
Die verschillen zijn zo groot.. Dat ik me afvraag of BZK niet zelf de regie moet houden over welke reddingsbrigades wel of niet faciliteiten krijgt voor hulpverlening. Waarom zou je dat aan RedNed overlaten ?

Op zich is het goed (en on topic) dat de discussie ook gaat over wie dan wat kan bepalen voor/namens de reddingsbrigades, dus dat de positie van REDNED aan de orde komt. Probeer alleen te voorkomen dat het later moddergooien wordt!  ;)

René de Caluwé
Moderator


Rene112

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 2 januari 2007, 22:59:42
Formeel gezien is RedNed met aanhang toch een sportclubje en geen hulpverleningsinstantie ;)

Kees  8)

En.... toen de regionale politiekorpsen opgericht werden was er nog geen formale basis.... maar besloot Minister Dales gewoon om de korpschefs te gaan benoemen... en zo was er iets wat we een materiële werkelijkheid noemen!

Waarom dit voorbeeld : als REDNED de gesprekspartner is/wordt voor het ministerie en er worden besluiten genomen dan kan ook in dit geval heel snel een materiële werkelijkheid gecreëerd zijn. Bijvoorbeeld door huisstijl/striping flink te faciliteren en promoten...  ;)

groeten,
René de Caluwé


LucDietz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
Reactie #33 Gepost op: 3 januari 2007, 00:26:40
Zo, terug uit Leeuwarden voor een paar oliebollen en champagne, nog even tijd om op paar mensen te reageren.

Kees:
Kosten en noodzaak striping ben ik het op zich mee eens. Het zijn dure operaties en dus moeten zaken gefaseerd gebeuren bij jonge voertuigen of na vervanging. Overigens kan striping heel goed ook toegepast worden op posten en (sommige) vaartuigen.
Formeel zijn we geen sportclubje, maar als sportkoepel aangesloten bij NOC*NSF en als reddingsorganisatie bij het internationale ILS. In Nederland hebben we een formele overeenkomst met Binnenlandse Zaken voor rampbestrijdingstaken en in toenemende mate hebben lokale brigades officiele overeenkomsten/contracten met gemeenten/brandweerkorpsen of GGD's.

RR:
Vanavond aan de telefoon discussie gehad over dit hele verhaal met onze projectleider RVR. Er blijkt een duidelijk verschil te zijn tussen bijvoorbeeld SIGMA-teams die bijvoorbeeld met geel rijden en reddingsbrigades. SIGMA-teams werken uitsluitend in opdracht van de geneeskundige kolom, terwijl reddingsbrigades een zelfstandige taak uitvoeren met een eigen commandostructuur, eigen gedefinieerde inzetten en procedures. Vandaar dat we als RedNed niet kiezen voor aansluiting bij brandweer of ambulance, maar zelfstandig in het veld willen blijven opereren, waarbij we uiteraard met iedereen willen samenwerken. En dat dan de ene regio dat vanuit de brandweerhoek faciliteert en de andere vanuit de geneeskundige hoek, maakt voor de onafhankelijkheid niets uit.

Maarten:
We willen inderdaad kiezen voor een positie tussen de bestaande hulpdiensten in met een eigen herkenbaar profiel.

René:
Het kan inderdaad snel gaan. De directie Brandweer en GHOR heeft grote plannen met ons en daar hebben we allemaal baat bij. Daarbij streven we ernaar dat in toenemende mate brigades een bewakings- of rampentaak op zich nemen waardoor meer vrijwilligers geactiveerd kunnen worden en onze slagkracht zo vergroot wordt. We hopen dat nu snel een aantal zaken aan elkaar geknoopt kan worden waardoor de eigen kleur, een officiele striping, akoestische en optische signalen, BTW/BPM-vrijstelling feitelijk een bevestiging vormen dat we als hulpverlener binnen ons land serieus genomen worden. Dan ben ik het met iedereen eens dat het een detail is, maar dan wel één die voor snelheid en positieve bijwerkingen zorgt!

Luc


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #34 Gepost op: 3 januari 2007, 02:46:22
Excuus alvast voor het off-topic zijn in volgende bericht en verwacht ook geen antwoord.
Luc, het was van mij wel een beetje korte en ook wel plagerige opmerking maar het was de bedoeling zoals je al goed oppakte om aan te duiden dat verschillende brigades met verschillende uitgangs- c.q. zwaartepunten een verschillende visie hebben. En ook met name gemeentes als financier en hulpverleningsdiensten op verschillende wijzen met brigades omgaan en ik daarom niet helemaal de noodzaak van uniforme striping en toeters en bellen zie.
Er worden nu een groot aantal zaken tegelijkertijd door RedNed opgepikt maar ik heb zelf een beetje het idee als je dat op verschillende bijeenkomsten zo hoort (of veelal ook niet) dat niet alles echt "gedragen" wordt door de aangesloten verenigingen maar voor het grootste gedeelte min of meer gelaten wordt ondergaan. Je ziet dit overigens ook terug in de reacties op de diverse forums.

Wat ik een beetje mis en wat mijns inziens een hoop duidelijkheid zou verschaffen is iets wat al eerder aan de orde is gekomen, differentieer de organisatie of waarom niet zoals Rescue al aangaf, bepaalde zaken aan het Rijk zelf over laten. Waarom is dat eigen profiel eigenlijk zo belangrijk? Ik zie het een beetje zoals voorheen het RK-GOR en SIGMA.
Lijkt mij dat het voor de vrijwilliger zelf niet veel uitmaakt onder wiens vlag hij/zij bepaalde taken uitvoert zolang ze maar uitgevoerd worden. Het probleem met samenwerking is dat er geen wettelijke basis is die lagere overheden dwingt.
Als gemeentes de strandbewaking simpelweg uitbesteden of in eigen beheer opzetten met seizoenskrachten vanuit brigades zoals nu al gebeurt, plaatst men brigades volledig buiten spel en wijst men vervolgens fijntjes op de sportrichting. De dwingende noodzaak tot het hebben van een rampeneenheid zal toch echt wettelijk verankerd moeten zijn voordat men hier iets mee kan.
Overigens is ook de ILS en dan met name de Europese sectie in de eerste plaats een sportkoepel i.p.v. reddingsorganisatie.

Kees  8)


LucDietz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
Reactie #35 Gepost op: 3 januari 2007, 09:08:07
Beste Kees,

Kan het toch niet laten een paar zaken recht te zetten.

Ik ben het volledig met je eens dat wij er vanuit IJmuiden nog niet alles aan gedaan hebben om brigades optimaal te informeren over het proces waar we inzitten. Daar wordt aan gewerkt, onder andere met de toevoeging van een communicatieadviseur aan de projectgroep.

Dan de problematiek rond de verschillende wijzen waarop brigades aangestuurd worden. Daarvoor is nu juist het overleg met BZK om te komen tot een beter plek binnen de veiligheidsregio's. We willen met elkaar er vanaf dat het in de ene gemeente zus en binnen de andere regio zo georganiseerd wordt; we willen het optimale voor iedereen waar dat haalbaar is en af van de welwillende medewerking van individuele gemeenten of personen.
Met betrekking tot de noodzaak van striping hebben we een andere mening. Vanuit mijn professie als communicatieadviseur ben ik er van overtuigd dat dit soort op het eerste oog 'minor details' de brigades veel positiefs zullen brengen, zowel richting publiek, maar met name nog richting hulpverleningspartners en de eigen gemeente. Ik ben overigens nog bijna niemand tegengekomen die dit echte onzin vindt.... Laatst hadden we een bijeenkomst voor alle kustbrigades in IJmuiden en daar was men juist heel lovend over deze ontwikkeling en ook een jaar geleden in Katwijk bij volgens mij een ALV waren veel enthousiaste geluiden.

Dan de noodzaak van een eigen positie. Wanneer we het georganiseerd redden van mensen uit het water als 'ons vak' zien, dan moet je met de rijksoverheid afspraken maken hoe dat in heel Nederland gebeurt en daar heb je een koepel, 1 aanspreekpunt, voor nodig. Voor de vrijwilliger zal het wellicht niet zoveel uitmaken, maar er is simpelweg geen goed alternatief voorhanden. Met wie ik ook spreek (defensie, brandweer, gemeenten, KNRM), men wil dit zelf liever niet oppakken en heeft zowel voor reguliere bewaking als voor rampbestrijding niet de know how, mensen en middelen. Overigens is de rampeninzet wettelijk verankerd en zijn wij met defensie ingedeeld in de evacuatiehoek.

Eén van mijn collega's hier op kantoor gisteren terug van een verblijf op Terschelling waar de strandbewaking in gemeentelijke handen is, en daar is dat niet zonder problemen, net als overigens op Texel voor het deel dat niet door de brigade maar door studenten beveiligd wordt.

Luc


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #36 Gepost op: 3 januari 2007, 11:24:29
In het geval van de strandwachters is mijns inziens de primaire taak preventie en niet redding, dus "badmeester" aan zee waarbij je zijdelings te maken hebt met hulpverlening in het kader van vervoersondersteuning aan ambulancediensten. Om het gelijk weer op de striping te richten, als je dit mee wil pakken, is het dan de bedoeling dat ook de tractoren, quads e.d. hierin meegenomen worden? Zo ja, is er al een duidelijke omschrijving van striping op dit soort voertuigen?
De toevoeging van een bootje aan de brandweer/ambulance als vervoersondersteuning elders lijkt mij zoals je ook aangeeft, locale/regionale taak waar ik juist het grootste voordeel zie in herkenbaarheid maar die ik tot op heden niet terug kan vinden in het RedNed pakket.
Mogelijk dat de juiste afkadering van wat RedNed te bieden heeft iets is voor een ander toppic.
Zoals je al aangeeft is de primaire taak bij rampen, evacuatie en niet redding. Striping heeft ook hier een zekere meerwaarde al is ook hier de inhoud belangrijker als de verpakking. Of is het mede de bedoeling met mooie voertuigen meer brigades te bewegen ook een rampeneenheid op te richten?
Over welk voertuigpark van hoeveel brigades en ingezet voor welke doelen hebben we het eigenlijk?

Kees  8)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #37 Gepost op: 3 januari 2007, 13:29:41
In het geval van de strandwachters is mijns inziens de primaire taak preventie en niet redding, dus "badmeester" aan zee waarbij je zijdelings te maken hebt met hulpverlening in het kader van vervoersondersteuning aan ambulancediensten. Om het gelijk weer op de striping te richten, als je dit mee wil pakken, is het dan de bedoeling dat ook de tractoren, quads e.d. hierin meegenomen worden? Zo ja, is er al een duidelijke omschrijving van striping op dit soort voertuigen?
De toevoeging van een bootje aan de brandweer/ambulance als vervoersondersteuning elders lijkt mij zoals je ook aangeeft, locale/regionale taak waar ik juist het grootste voordeel zie in herkenbaarheid maar die ik tot op heden niet terug kan vinden in het RedNed pakket.
Mogelijk dat de juiste afkadering van wat RedNed te bieden heeft iets is voor een ander toppic.
Zoals je al aangeeft is de primaire taak bij rampen, evacuatie en niet redding. Striping heeft ook hier een zekere meerwaarde al is ook hier de inhoud belangrijker als de verpakking. Of is het mede de bedoeling met mooie voertuigen meer brigades te bewegen ook een rampeneenheid op te richten?
Over welk voertuigpark van hoeveel brigades en ingezet voor welke doelen hebben we het eigenlijk?

Kees  8)

Kees,

Ik vind dat je terrechte vragen stelt echter Luc en consorten zijn net begonnen.. Dus ik vind dat je ze even wat krediet en ruimte moet geven.. zo als Luc aangeeft, lijkt REDNED zich meer te willen profileren als een branche-organisatie en zich professioneler te vormen..  Kijk even waar REDNED 5 jaar geleden stond en de positie nu, dan denk ik dat ze de goede kant op gaan..  
De inhoud is belangrijk, maar de verpakking ook..  Een professionele uitstraling helpt bij het verkopen van de inhoud..  En de striping en de acceptatie van de striping is slechts een kleine stap.. als alle andere stappen gaan volgen, gaat het de goede kant op..
Laten we het dan in een ander topic hebben over de inhoud.. Want het concept van de  vlettenvloot en de uitrusting voor redders is hopeloos verouderd.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #38 Gepost op: 3 januari 2007, 13:54:29
Dat ben ik niet met je eens dat de inhoud los te koppelen is van deze discussie. Hoe kun je nu zeggen dat het concept rond de vlettenvloot hopeloos verouderd is als je er geen inhoudelijke doelstelling aanhangt?

Je zal eerst inhoud moeten geven aan je doel en daar de middelen zo ver als haalbaar bij aan moeten passen.

Het is ondoenlijk om alles te veranderen zonder eerst kaders vastgesteld te hebben.

Ik begrijp je wel, ik vind met jou dat professionalisering met swiftwater rescue en ILS getrainde redders en hoovercrafts beter gered kan worden, maar krijg je dat grootschalig van de grond? Wie gaat dat betalen? Het is al eerder gezegd, een wat groeter ramp zal goed zijn voor het in de kijkert krijgen van de noodzaak tot een goede waterrampenhulpverlening.

Tot die tijd maar even redden met de middelen die er nu zijn, en daar een goede structuur omheen bouwen zou mijn advies zijn.

Herkenbaarheid is belangrijk. Maar er zal wel ook een competentie aan verbonden moeten worden.

Als een paar kinderen in een bootje in de REDNED striping 1,5 uur zitten te knoeien om een catamaran overeind te zetten, daarbij de drenkelingen in het water latend is zo weer teniet wat je in jaren opgebouwd hebt.

Zeker als daarbij gewonden vallen en een herkenbare foto in de telegraaf verschijnt. Daar kunnen geen tien nieuwjaarsduiken tegenop.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #39 Gepost op: 3 januari 2007, 14:25:38
Dat ben ik niet met je eens dat de inhoud los te koppelen is van deze discussie. Hoe kun je nu zeggen dat het concept rond de vlettenvloot hopeloos verouderd is als je er geen inhoudelijke doelstelling aanhangt?

Je zal eerst inhoud moeten geven aan je doel en daar de middelen zo ver als haalbaar bij aan moeten passen.

Het is ondoenlijk om alles te veranderen zonder eerst kaders vastgesteld te hebben.

Ik begrijp je wel, ik vind met jou dat professionalisering met swiftwater rescue en ILS getrainde redders en hoovercrafts beter gered kan worden, maar krijg je dat grootschalig van de grond? Wie gaat dat betalen? Het is al eerder gezegd, een wat groeter ramp zal goed zijn voor het in de kijkert krijgen van de noodzaak tot een goede waterrampenhulpverlening.

Tot die tijd maar even redden met de middelen die er nu zijn, en daar een goede structuur omheen bouwen zou mijn advies zijn.

Herkenbaarheid is belangrijk. Maar er zal wel ook een competentie aan verbonden moeten worden.

Als een paar kinderen in een bootje in de REDNED striping 1,5 uur zitten te knoeien om een catamaran overeind te zetten, daarbij de drenkelingen in het water latend is zo weer teniet wat je in jaren opgebouwd hebt.

Zeker als daarbij gewonden vallen en een herkenbare foto in de telegraaf verschijnt. Daar kunnen geen tien nieuwjaarsduiken tegenop.

Henk

Deze discussie gaat over een klein deel van de verpakking, en niet zo zeer over de inhoud..  Ik stelde dus voor we daar dus een andere discussie c.q. andere topic over starten.  Want inhoudelijk kunnen we het nog over heel veel zaken hebben.. en misschien heeft Luc en consorten daar dan veel aan om de boel te verbeteren, te kijken wat hij met diverse argumenten kan en waarom ik en diverse anderen, naar aanleiding van bijvoorbeeld, Katrina, Duitsland, Limburg vinden dat de vlettenvloot, dat die aan modernisering toe is..  Dan houd je de discussie ook productief..