http://www.destentor.nl/salland/article970611.ece‘Hoi mam, er is brand bij Lampe’
door BENNY KOERHUIS
RAALTE - Maandag 1 januari 2007, 2 uur en 53 minuten. De internetpagina met brandweermeldingen uit heel Nederland, meldt een buitenbrand bij discotheek De Leeren Lampe in Raalte. Een minuut later wordt een binnenbrand gemeld, een zogenaamde middelbrand, die klokslag drie uur wordt opgeschaald tot grote brand.
In deze nieuwsjaarsnacht dringt zich onmiddellijk de vergelijking op met Volendam, waar precies zes jaar geleden een rampzalige brand woedde in café Het Hemeltje met veertien doden en zo’n 180 gewonden tot gevolg.
Ik stap op de fiets en spoed me naar de Almelosestraat. Het is rustig in het dorp, hier en daar fietsen of lopen groepjes. Op de Mettingenlaan zie ik al van ver de blauwe zwaailichten weerspiegelen in het water van het Overijssels Kanaal.
Bij elke meter die ik dichterbij kom zwelt het geroezemoes aan, alsof je een voetbalstadion nadert. Enkele jongelui lopen en fietsen zonder jas huiswaarts. De meesten houden hun mobieltje aan het oor, praten met vrienden en familie. Op de Almelosestraat staan vele honderden bezoekers van het nieuwjaarsfeest buiten. De sfeer is opgelucht en uitgelaten. Als in de menigte een kanonslag wordt afgestoken, klinkt luid gejuich op.
Veel jongeren staan in een t-shirt of in zomers aandoende hemdjes te koukleumen op straat. Het regent gelukkig niet en de thermometer wijst zo’n negen graden aan, maar met de harde wind koel je wel snel af. Jongens en meiden proberen elkaar met een omhelzing op te warmen of lenen een kledingstuk uit. Rosine is blij met het overhemd van haar buurman, die ze toevallig tegen het lijf loopt. ‘Iedereen is volgens mij buiten, dat ging heel snel. Paniek is er niet geweest’, vertelt ze opgelucht. ‘Het is wel koud als je zo lang buiten staat, hoor!’
Joop van den Enk is een van de ‘oudere jongeren’ die het nieuwe jaar in De Leeren Lampe wilde inluiden. Ook hij is met de schrik vrijgekomen. ‘Er was helemaal geen paniek. De medewerkers leidden iedereen snel uit de zalen, binnen een paar minuten was iedereen door de grote deuren naar buiten. Harold heeft de zaakjes prima voor elkaar!’, prijst hij de uitvoering van het rampenplan van zijn horeca-collega Harold Oosterlaar.
Ondertussen komen gealarmeerde ouders fietsend of met de auto naar de ontruimde discotheek, vaak met jassen onder de arm. Ze zijn zichtbaar opgelucht als ze hun zoon of dochter ongedeerd buiten aantreffen.
Omstreeks half vier geeft de brandweer het gebouw weer vrij. Niet om verder te dansen en te drinken, maar om in de garderobe hun jas op te halen. Daar wordt natuurlijk gretig gebruik van gemaakt. Met de jas nog los om de schouders belt een stoere meid haar ouders. ‘Hoi mam, er was net brand bij Lampe. Maar iedereen is veilig buiten hoor. O ja, ?nog een gelukkig nieuwjaar hè!“’
Mobieltjes draaien overuren: ‘Nee pap, ik leef nog, het valt allemaal mee.’
Iedereen gist naar de oorzaak, nadat een penetrante brandlucht voor een massale en gecontroleerde evacuatie zorgde.
In de verlaten zalen van de discotheek is duidelijk zichtbaar hoe snel het allemaal is gegaan. Links en rechts staan de glazen nog gevuld op de bar. Het is overduidelijk dat er een heel gezellig feestje aan de gang was.