Ervaring opdoen SIGMA leden op ambu

Auteur Topic: Ervaring opdoen SIGMA leden op ambu  (gelezen 11590 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

rob-r

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
  • SIGMA Breda, EHBOver. Breda
Reactie #20 Gepost op: 2 januari 2007, 20:56:47
Wij mogen 2x p/j. mee op stage, en ik zie dit persoonlijk als een grote toegevoegde waarde.
Je loopt en werkt toch mee met de chauffeurs en verpleegkundigen waar je het in het veld
(mocht het zover komen) mee moet samenwerken. Ik denk dat we veel van elkaar leren, zij
kunnen onze praktijk bijschaven en wij leren hun werkwijze.


oudetonge

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
  • EHBO / Sigma VRR-ZHE
Reactie #21 Gepost op: 2 januari 2007, 23:11:37
:'( wel leuk om dit aan te zwengelen maar wij ( sigma-ZHE regio rr ) mogen dus niet meer mee op de ambu,( dit in verband met verzekering)???? heb ik mijn bedenkingen over,maar dames en heren , heb het 2 x mee gemaakt dat ik bij een ongeval kon helpen en de meeste stonden verbaasd wat ik ( wij) konden en geleerd hebben en nog leren,we mogen wel op stage in ziekenhuis :-\ maar zelf zie ik mij niet als vervanger, eerder als extra hulp, dit wou ik ff kwijt,

EN NOG DE BESTE WENSEN EN VEEL GEZONHEID IN 2007
vragen staat vrij,zo ook je antwoord


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #22 Gepost op: 3 januari 2007, 13:42:54
Ik denk dat een stage op de SEH meer tijd en gelegenheid en vooral casuitiek biedt waarbij de sigma-leden d  ehandelingen kunnen oefen die zij moeten bijhouden.  Bij stage op de ambu is het aanbod diverser en niet continu zodat op rustige dagen er te weinig leerrendement wordt behaald voor een sigma-lid dat af en toe stage komt lopen.
Samen regelmatig oefenen als ambuteams en sigmateams lijkt mij veel meer zinvol. En de sigma wordt (door mij) gewaardeerd voor de onbaatzuchtige medewerking en vrije tijd die er gratis in wordt gestoken om samen te werken met af en toe nogal wat onwillige en aan parate uren gebonden ambulancediensten  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Marinus W

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
  • Hoofd Brandwacht, Ex SIGMA
Reactie #23 Gepost op: 3 januari 2007, 16:41:07
Ik ben het Joffry eens dat dat je tijdens stage te weinig leert. Tuurlijk mag je, als de verpleegkundige en chaufeur dat willen, enkele handelingen doen, maar de frequentie hiervan is veel te weinig. Wel vind ik, wat rob-r aangeeft, een stage nuttig in het kader van elkaar leren kennen. Wat de meningen van de toegevoegde waarde van de SIGMA ook is, tijdens een calamiteit zullen we toch met elkaar moeten samenwerken en dan werkt het veel prettiger als je elkaar wat beter kent. Daarnaast zag ik de stages ook een beetje de beloning voor alle tijd die ik er in stak. Ik keek altijd weer uit naar een stagedag.

Verder ben ik van mening dat het discutabel is dat SIGMA vrijwilligers, die 1x per maand les hebben, medische professionals moeten ondersteunen. Wil je bij de SIGMA meer professionaliteit krijgen, dan zal je in ieder geval veel meer moeten oefenen. Bij de brandweerpost waar ik nu zit oefenen we iedere week. Daarnaast volg ik ook iedere week mijn opleiding. Hierdoor ben je veel meer geoefend als er daadwerkelijk wat aan de hand is.  Begrijp me goed: ik draag de SIGMA een zeer warm hart toe. Het zijn, zoals Joffry ook zegt, vrijwilligers die er hun vrije tijd voor opgeven en hiervoor, in financiële zin, niets terug krijgen.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #24 Gepost op: 3 januari 2007, 16:59:17
Wij oefenen vaker als 1x per maand hoor (gelukkig)

jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Harry007

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 5 januari 2007, 18:46:40
Van de ene kant ben ik het met Joffry eens over de SEH.

Ware het niet dat je dan niet de mensen tegenkomt zoals je ze "in het veld" hebt, omdat de ambulancedienst de eerste zorg al verleend heeft.

Wat dat lijkt het mij op de ambu nuttiger.


Bart S

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 5 januari 2007, 19:50:37
Van de ene kant ben ik het met Joffry eens over de SEH.

Ware het niet dat je dan niet de mensen tegenkomt zoals je ze "in het veld" hebt, omdat de ambulancedienst de eerste zorg al verleend heeft.

Wat dat lijkt het mij op de ambu nuttiger.

Gaat het om de handelingen of om de gezichten. Persoonlijk vind ik het belangrijker dat de handelingen er goed inzitten, het maakt me dan niet uit of ik naast Jan, Piet of Klaas sta te werken. Als je de gezichten wil leren kennen kan je ook een keer een kop koffie komen drinken op de post. Wel zelf gebak meenemen he ;)

Net zoals mijn voorgangers ben ik er voor om meer te oefenen met de ambu-teams, dat lijkt me een stuk nuttiger.


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #27 Gepost op: 5 januari 2007, 22:43:41
Ik lees hier al een aantal reacties waarbij ik me wel deels kan aansluiten.

Persoonlijk vind ik het medisch assisterend handelen niet dé main reden van een stage. Die handelingen die moet je leren tijdens de oefeningen met ambuteam en MMT (overigens mag dat inderdaad wel veel vaker plaatsvinden). Wat in mijn ogen vele malen belangrijker is, is het contact met je slachtoffers. Dit moet je niet vreemd zijn en dat leer je alleen maar door veel te doen!
Maar die ervaring kun je overal op doen, op de SEH, op de ambu, maar zeer zeker ook bij evenementen (waar je ook de eerste hulpverlener bent die het slachtoffer tegen komt).
Die ervaring maakt je serieus een betere hulpverlener. Die ervaring maakt je zekerder van jezelf en dan straal je dat vanzelf ook uit naar je slachtoffers toe. Dat vind ik persoonlijk een echte meerwaarde!

Helaas moet je (ook mijn eigen ervaring) zélf het inittiatief nemen om ergens (waar dan ook) ervaring op te doen... het komt niet vanzelf naar je toe.


sigmabep

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 6 januari 2007, 11:57:58
hallo allemaal

Ik heb dit zo nu eens zitten lezen allemaal en ja jullie hebben gelijk wij als sigma kunnen niet als vervanging worden gezien op een wagen daar hebben wij de opleiding en de kennis niet voor dus helemaal mee eens  ,maar aan de andere kant is het voor ons sigma leden wel prettig als we eens wat vaker mee mogen rijden omdat er te weinig (gelukkig )gebeurd waar wij voor ingezet kunnen worden op deze wijze kunnen wij onze vaardigheden een beetje bijhouden,want alleen  oefenen is toch anders dan de werkelijkheid en van toekijken leer je ook een hoop(ik spreek uit ervaring) alleen niet al het ambulance personeel zit er op te wachten als ze en stagiere mee moeten nemen ,en ja er moet meer geoefend worden met de ambu-leden gnk en sigma leden zodat ook de beroepskrachten beter op de hoogte worden gehouden wat er in het materiaal zit en wat wij als sigma-leden kunnen en mogen want daar ontbreekt het nog aan . :|


rob-r

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
  • SIGMA Breda, EHBOver. Breda
Reactie #29 Gepost op: 7 januari 2007, 18:07:46
Gelukkig is iedereen hier het er over eens dat er meer oefening voor ons SIGMA leden nodig is.
Verder snap ik niet waarom we toch iedere keer weer op die "vervanging van" uitkomen en sommige mensen zich zo aangevallen voelen door de SIGMA leden, wij zijn extra handen!!
In een eerder bericht heb ik al aangegeven dat iik persoonlijk de AMBU stage van grote toegevoegde waarde vind.
Waarom wil ik nogmaals wel even toelichten, als je een A1 hebt voel en werk  je toch met de druk waar we in de praktijk (grootschallige hulpverlening) ook mee te maken zullen krijgen. Daar zie je tevens ook je eigen tekortkomingen waar je in de les nog eens aan kan werken.
Je leert omgaan met patienten en ziet hoe de chauffeur en verpleegkundige met sommige zaken omgaan die je in de theorie (het zgn. droogoefenen) gewoon niet kunt oefenen.
Daarbij vind ik het prettig dat de verpleegkundige of chauffeur, waar ik tijdens een inzet mee moet werken, weet wat hij aan mij heeft hij heeft mij immers tijdens een AMBU stage al meegemaakt en e.e.a. bijgebracht. Dit is heel wat anders dan op de post op de koffie komen!!