Ervaring opdoen SIGMA leden op ambu

Auteur Topic: Ervaring opdoen SIGMA leden op ambu  (gelezen 11588 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Harry007

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 9 januari 2007, 01:13:30
Gaat het om de handelingen of om de gezichten. Persoonlijk vind ik het belangrijker dat de handelingen er goed inzitten, het maakt me dan niet uit of ik naast Jan, Piet of Klaas sta te werken. Als je de gezichten wil leren kennen kan je ook een keer een kop koffie komen drinken op de post. Wel zelf gebak meenemen he ;)

Net zoals mijn voorgangers ben ik er voor om meer te oefenen met de ambu-teams, dat lijkt me een stuk nuttiger.



Ik bedoelde slachtoffers Bart. Als je in het veld staat kom je de slachtoffers rechtstreeks tegen, en op de seh zijn er toch al mensen mee bezig geweest in de vorm van een ambu.


harold

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 10 januari 2007, 09:09:26
Ik ben allergisch voor sigma-mensen die tijdens evenementen superman gaan spelen en neerkijken op hun collega-ehbo'ers en als een soort chihuahua's om de ambulancemensen heen gaan huppelen. Met respect voor alle SIGMA-leden die wel hun plek kennen en serieus bezig zijn...er loopt me een partij rotte appels bij die SIGMA-teams. Ik heb bij twee Rode Kruis-verenigingen die kans gehad, maar voel me totaal niet aangetrokken tot de "mentaliteit" die in zo'n groep hangt...van...we kunnen net zoveel als de ambulancechauffeur...en zijn dus een half ambulanceteam....en weten zoveel meer dan we het maar overnemen van de ehbo-er's als er op de ehbo-post iemand binnen komt die geen pleister of paracetamol vraagt.

Ik kan me de kermis van Tilburg nog herinneren, een paar jaar geleden. Komt er een SIGMA-mannetje compleet met hesje en stethoscoop om de hals. Legt hij iemand met buikpijn op een onderzoekstafel, drukt een paar keer die buik in, fronst zijn wenkbrauwen alsof hij hard nadenkt, pakt zijn stethoscoop, meet de bloeddruk...mompelt iets over een normale bloeddruk...en stelt de een of andere diagnose....geeft paracetamol en stuurt de persoon weg met een huisartsadvies.
Die mensen gaan weg en denken dat ze door een of andere dokter zijn gezien.

Komen we met de ambulance bij een friettent. Terwijl we op onze bal wachten, begint de patatvrouw op luide toon te verkondigen dat ze bij het SIGMA zit en al heeft meegereden met de ambulance. Iedereen in de friettent moet maar even horen wat ze toen wel niet heeft meegemaakt en ze knipoogt veelbetekent naar ons als ze een "insider's" grap maakt.

Gelukkig voelen lang niet alle SIGMA-mensen zich geroepen om er een big issue van te maken dat ze bij het SIGMA zitten, maar ik ben oh zo allergisch voor de SIGMA-mensen die niet normaal kunnen doen...


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #32 Gepost op: 10 januari 2007, 09:18:01
Volgens mij redelijk off topic, maar ik kan het niet laten hierop te reageren.

En ik maar denken dat die Brabanders zulke gemoedelijke lui waren en dat dit soort mentaliteit alleen boven de grote rvieren voorkomt.  ;)

Kom dan bij ons.
Ieder jaar staan we bij kaarsjesavond in Gouda.
Er zijn daar veel RK-ehbo-ers actief en Sigma.
We maken lekker een praatje met elkaar.
Het ene zijn doen mensen in hun RK-jas dienst (ehbo) en het andere jaar als sigma.
Dit jaar was er door ziekte een onderbezetting van RK-ehbo-ers en is er het  reserve-sigma (een niet NRK-ehbo-er) ingevallen.
Het verbaast me dat jullie zo met elkaar omgaan want de sigmaleden zijn veelal NRK-leden die de ehbo-lessen gewoon bij de afdelingen doen.

Maar laten we ontopic blijven. ;)


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #33 Gepost op: 10 januari 2007, 09:42:09
Citaat
Komt er een SIGMA-mannetje compleet met hesje en stethoscoop om de hals. Legt hij iemand met buikpijn op een onderzoekstafel, drukt een paar keer die buik in, fronst zijn wenkbrauwen alsof hij hard nadenkt, pakt zijn stethoscoop, meet de bloeddruk...mompelt iets over een normale bloeddruk...en stelt de een of andere diagnose....geeft paracetamol en stuurt de persoon weg met een huisartsadvies.

Ik vind dit te zot voor woorden, de patient betasten EN een diagnose stellen zonder tussenkomst van een arts/ambulanceverpleegkundige. Levensgevaarlijk!!!!!!!!!!!!!!!! Ik mag toch hopen dat je hier wat mee hebt gedaan.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #34 Gepost op: 10 januari 2007, 10:11:44
Ik vind dit te zot voor woorden, de patient betasten EN een diagnose stellen zonder tussenkomst van een arts/ambulanceverpleegkundige. Levensgevaarlijk!!!!!!!!!!!!!!!! Ik mag toch hopen dat je hier wat mee hebt gedaan.

WM

Probleem is dat sigma daar zelfstandig ingezet wordt. De verleiding is dan groot dat ze zich meer voelen dan ehbo, terwijl dat niet zo is.
Een sigma zonder ambuteam is gewoon ehbo en moet je dus niet doen.
Zet er een ambuteam naast en de sigma's zullen hun plaats weten.  :-[


SIGMARTIJN

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 46
Reactie #35 Gepost op: 10 januari 2007, 10:25:47
Ik ben allergisch voor sigma-mensen die tijdens evenementen superman gaan spelen en neerkijken op hun collega-ehbo'ers en als een soort chihuahua's om de ambulancemensen heen gaan huppelen. Met respect voor alle SIGMA-leden die wel hun plek kennen en serieus bezig zijn...er loopt me een partij rotte appels bij die SIGMA-teams. Ik heb bij twee Rode Kruis-verenigingen die kans gehad, maar voel me totaal niet aangetrokken tot de "mentaliteit" die in zo'n groep hangt...van...we kunnen net zoveel als de ambulancechauffeur...en zijn dus een half ambulanceteam....en weten zoveel meer dan we het maar overnemen van de ehbo-er's als er op de ehbo-post iemand binnen komt die geen pleister of paracetamol vraagt.

Ik kan me de kermis van Tilburg nog herinneren, een paar jaar geleden. Komt er een SIGMA-mannetje compleet met hesje en stethoscoop om de hals. Legt hij iemand met buikpijn op een onderzoekstafel, drukt een paar keer die buik in, fronst zijn wenkbrauwen alsof hij hard nadenkt, pakt zijn stethoscoop, meet de bloeddruk...mompelt iets over een normale bloeddruk...en stelt de een of andere diagnose....geeft paracetamol en stuurt de persoon weg met een huisartsadvies.
Die mensen gaan weg en denken dat ze door een of andere dokter zijn gezien.

Komen we met de ambulance bij een friettent. Terwijl we op onze bal wachten, begint de patatvrouw op luide toon te verkondigen dat ze bij het SIGMA zit en al heeft meegereden met de ambulance. Iedereen in de friettent moet maar even horen wat ze toen wel niet heeft meegemaakt en ze knipoogt veelbetekent naar ons als ze een "insider's" grap maakt.

Gelukkig voelen lang niet alle SIGMA-mensen zich geroepen om er een big issue van te maken dat ze bij het SIGMA zitten, maar ik ben oh zo allergisch voor de SIGMA-mensen die niet normaal kunnen doen...


Je hebt helemaal gelijk.... ;)

ik heb het wel eens geprobeerd te verwoorden, maar het is me niet zo goed gelukt als jij het zegt!

laatst hadden we ook een herhalingsles en wat je dan allemaal wel niet hoort van je "collega's" de een heeft nog meer meegemaakt dan de ander...
Ik moet daar altijd een beetje om lachen en dan denk ik maar dat ik heel blij ben dat ik niet zo ben ;-)
Als je met het antwoord kunt omgaan, kun je alles vragen


Wilfred.

  • Gast
Reactie #36 Gepost op: 10 januari 2007, 13:37:23
On-topic dan maar weer....

Stage van iemand van de SIGMA is prima....een aantal punten die dan aan bod komen zijn :

- ABCD in de praktijk
- Omgaan met omstanders
- Multidisciplinaire samenwerking
- Wat is ambulancehulpverlening
- Vervolg op de SEH

Dit zijn een aantal punten die aan bod komen als mensen van de SIGMA een dagje meegaan op de ambu.

En het wordt door de meeste als leuk ervaren...

Nee, inderdaad het gaat hier niet om vaardigheden, maar om een "snuffel-stage".


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #37 Gepost op: 10 januari 2007, 14:51:03
Probleem is dat sigma daar zelfstandig ingezet wordt. De verleiding is dan groot dat ze zich meer voelen dan ehbo, terwijl dat niet zo is.
Een sigma zonder ambuteam is gewoon ehbo en moet je dus niet doen.
Zet er een ambuteam naast en de sigma's zullen hun plaats weten.  :-[


En weer net zo hard off-topic  :-[ Sorry mods

*WAAROM* staan daar zelfstandige SIGMA-leden? Zij (wij) mogen helemaal niks zonder het door te rapporteren aan de pleeg. Ik zal direct toegeven dat het mij soms ook moeite kost om met beide benen op de grond te blijven: je hebt een leuke extra opleiding en een hele mooie koffer met heel mooi spul... waar je zelf niks mee mag. Een SIGMA-lid zonder ambu-pleeg is een EHBO-er. Niks meer, niks minder.
Arts  www.alphalog.nl


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #38 Gepost op: 10 januari 2007, 16:12:35
Gelukkig voelen lang niet alle SIGMA-mensen zich geroepen om er een big issue van te maken dat ze bij het SIGMA zitten, maar ik ben oh zo allergisch voor de SIGMA-mensen die niet normaal kunnen doen...

Gelukkig herken ik jouw ervaringen ook niet binnen onze GNK

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #39 Gepost op: 11 januari 2007, 01:00:34
De belangrijkste ervaring die een SIGMA-vrijwilliger mee kan nemen na een dagje ambulancestage is het feit dat hij / zij een EHBO-er is die in geval van nood een paar extra handen is voor de professionele hulpverlener. Hopelijk pikt de vrijwilliger ook op dat hij / zij nog erg weinig weet van de spoedeisende hulpverlening op straat en dat zelfstandig handelen sowieso niet aan de orde is boven het niveau van EHBO-er.
Daarnaast zijn er uiteraard ook positieve uitzonderingen van SIGMA-vrijwilligers die wel meer weten en meer ervaring hebben,  maar hopelijk kennen zij dan ook wel beter de grenzen van hun bevoegdheden, kennis en kunde.
Geloof niet alles wat je denkt.